رویدادهای استرالیاگردشگری استرالیا

فستیوال‌های استرالیا در تابستان

فستیوال‌های استرالیا به تعداد ستاره‌های آسمان می‌رسند. تابستان که از راه می‌رسد و دمای هوا گرم‌تر می‌شود، استرالیایی‌ها کریسمس و جشن سال نو را جشن می‌گیرند.

گرچه تعجب‌‌آور است اما فصل های استرالیا با بسیاری از نقاط جهان فرق دارند. در طول تابستان، مردمان استرالیا فستیوال‌ها و رویدادهای فراوانی را در پیش دارند.

پس اگر قصد سفر به سرزمین کانگوروها را در این موسم دارید، لازم است که با گلچین بهترین فستیوال‌های استرالیا آشنایی داشته باشید؛ به هر حال، فرصت کم است و دیدنی‌های فراوان.

از این رو رادیو مهاجرت بهترین و جالب‌ترین فستیوال‌های استرالیا را گردآوری کرده است تا راهنمای شما عزیزان دربارهء گشت‌وگذار در قدیمی‌ترین خشکی جهان باشد.

در این قسمت از مجموعه مقالات پیرامون فستیوال‌های استرالیا، به موسم تابستان خواهیم پرداخت. رادیو مهاجرت شما را به آشنایی با جشنواره‌های تابستانی سرزمین استرالیا دعوت می‌کند.

فستیوال‌های کریسمس در استرالیا

اگر کریسمس را در استرالیا به سر می‌برید، جواهرات مخفی این سرزمین را از دست ندهید. فرقی ندارد در کدام یک از ایالت‌ها یا قلمروهای استرالیایی حضور دارید، همه جای استرالیا کریسمس را به نوبۀ خود جشن می‌گیرند.

فستیوال‌های تابستانی کریسمس استرالیا در نیوساوت ولز

شهر سیدنی برای استقبال از کریسمس، ضیافتی عظیم را برپا می‌کند. معمولاً از مجتمع تجاری خیابان پیت (Pitt Street Mall) تا مکان مارتین (Martin Place) شاهد سرگرمی‌هایی گوناگون خواهید بود:

  • شعبده‌بازی
  • موسیقی‌های خیابانی
  • نمایش‌های خیابانی
  • اجرای کنسرت سرودهای کریسمس
  • صنایع دستی
  • چراغانی
  • محل رقص
  • آتش‌بازی
  • فعالیت‌ها و سرگرمی‌های ویژهء کودکان
  • بابانوئل
  • بازارچه‌های خیریه، غرفه‌های غذا و خوراکی و بسیاری چیزهای دیگر

زمان: (معمولاً) ماه میلادی نوامبر

مکان: از مجتمع تجاری خیابان پیت (Pitt Street Mall) تا مکان مارتین (Martin Place)

تعرفۀ ورودی: رایگان

فستیوال‌های تابستانی کریسمس استرالیا در سنترال کوست

در سنترال کوست یا ساحل مرکزی استرالیا نیز رویدادهای جذابی با هدف جشن گرفتن کریسمس برگزار می‌شود. جالب‌ترین آن‌ها که مناسب خانواده‌ها است با اجرای موسیقی زنده از ۹ صبح تا ۲ بعد از نیمه‌شب ادامه دارد.

این جشنواره شامل قسمت ویژۀ کودکان، کارناوال سوارکاری، غرفه‌های نوشیدنی‌های الکلی و شراب، بازارچهء غذا و خوراکی، غذاهای ملل جهان، نقاشی روی صورت، نمایش عروسکی، کارگاه‌های کریسمس، ملاقات با بابا نوئل، برگزاری سیرک و کلی تفریحات دیگر می‌شود.

زمان: ۹ صبح تا ۲ نیمه‌شب اول ماه میلادی دسامبر

مکان: باغ‌های مونت پنانگ (Mount Penang Gardens)، جادهء کانگورو (Kangoo Rd)، کاریونگ (Kariong)

تعرفّ ورودی: خرید یک بُن خیریه که به شکل سکه‌ای طلایی‌رنگ است.=

فستیوال‌های تابستانی کریسمس استرالیا در کوئینزلند

رویداد بوش کریسمس (Bush Christmas) با نمایشگاه‌های کریسمس، اجراهای زنده، صنایع هنری، خرید کریسمس، بازارچه‎‌ها، محصولات خوراکی، غرفه‌ها و موارد مشابه همراه است.

زمان: اواخر ماه میلادی نوامبر تا اوایل دسامبر

مکان: نمایشگاه بوش کریسمس (Bush Christmas Exhibition, 58 Neil St, Toowoomba)

تعرفۀ روردی: رایگان

فستیوال خیابانی لیدلی کریسمس | Laidley Christmas Street Festival

فستیوال خیابانی لیدلی کریسمس | Laidley Christmas Street Festival

زمان: بعدازظهر آخرین روز ماه میلادی نوامبر

مکان: خیابان پاتریک (Patrick St, Laidley)

تعرفه ورودی: رایگان

اگر هر یک از رویدادها و فستیوال‌های کریسمس در استرالیا را شرح دهیم، کتابی قطور خواهد شد. بنابراین برای معرفی دیگر فستیوال‌های تابستانی استرالیا بالاجبار تنها به ذکر اسامی برخی از رویدادهای مهم‌تر کریسمس اکتفا می‌کنیم. با این حال اطمینان داشته باشید که در سراسر استرالیا کریسمس را به نوبۀ خود جشن می‌گیرند.

  • رویداد Lighting up Cooroy’s Studio Steel Christmas Tree
  • رویداد Christmas in the Hills
  • رویداد سرودهای کریسمس در کنار دریا Carols by the Sea
  • رویداد Woolworths Carols in the Domain
  • رویداد سرودهای کریسمس لرد میرز(Lord Mayor’s Christmas Carols) در بریزبن (Brisbane)
  • رویداد Santa’s Magical Kingdom
  • مهمانی مشترک کریسمس (Shared Christmas Party)
  • جشنوارهء نورهای کریسمس در فرانکستون (Frankston’s Christmas Festival of Lights)
  • رویداد Briagolong Christmas
  • بازار هیولای کریسمس (Christmas Monster Market)

فستیوال بومی دریای صدا | Inland Sea of Sound

فستیوال بومی دریای صدا | Inland Sea of Sound

فستیوال دو روزۀ دریای صدا یا «سی آو سوند» در اواخر تابستان استرالیا و در تاریخ‌های ۲۸ و ۲۹ ماه میلادی فوریه برگزار می‌گردد.

این جشنوارۀ محلی شامل رقص در مکان‌های تعیین شدهء جزیرۀ باترست (Bathurst Island) است.

در این فستیوال، نمایش رایگان دریای نور (Sea of Light Show) برای کودکان برگزار می‌شود. آنان می‌توانند به صورت تعاملی سفر مجازی نور را تجربه کنند.

فستیوال دریای نور با تلفیقی از نور و صداهای ملایم تجربه‌ای منحصربه‌فرد را برای تمام اعضای خانواده به ارمغان می‌آورد.

بزرگترین فستیوال موسیقی، فرهنگ و هنر باترست نیوساوت‌ولز (Bathurst NSW)

دریای صدا جشنواره‌ای بزرگ با محوریت موسیقی، فرهنگ و هنر است . تاکنون هنرمندان استرالیایی نظیر میسی هیگینز (Missy Higgins)، کیلینگ هایدی (Killing Heidi)، موجو جوجو (Mojo Juju)، ثاندو (Thandolwethu Emily Nomvula Sikwila) و بسیاری از سایر هنرمندان در این جشنواره اجرا داشته‌اند.

محل برگزاری این فستیوال تپه‌ای تاریخی با نام دوگانۀ واهلو یا پانوراما (Wahluu/Mount Panorama) است. هنرمندان آثار خود را طی دو روز و در سه صحنۀ مجزا اجرا می‌کنند. لازم به ذکر است که این جشنواره تنها به اجرای به آثار موسیقیایی محدود نمی‌شود.

بخش ویژء کودکان

بخش کیدز اسپیس (Kids Space) با هدف حمایت از هنرمندان محلی و فراهم آوردن فضایی جهت انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده برنامه‌ریزی ده است.

در این بخش فعالیت مناسب تمامی گروه‌های سنی نیز وجود دارد که افراد می‌توانند برای استراحت به این قسمت بروند و نوشیدنی‌های الکلی در آن صرف نمی‌شود. این جشنوارهء دو روزه تا ساعت ۷ بعدازظهر باز است.

فستیوال سیدنی | Sydney Festival

فستیوال سیدنی | Sydney Festival

نسیمی گرم از درز پنجره به داخل اتاق می‌پیچد و کوله‌بارش نوای موسیقی، صدای خنده و تشویق حضار است. نسیمی که رایحۀ نمک ساحل بندرگاه و عطر چمن‌های تازه را با خود به همراه دارد و نوید زمانی مناسب برای گردشگری است.

در این هوای دل‌انگیز تابستانی، فستیوال سیدنی را هم در پیش داریم که از سال ۱۹۷۷ تاکنون برگزار شده است. این جشنواره که میراث‌دار جذب هنرمندان برجستۀ جهان و هم‌چنین فرصتی برای معرفی هنرمندان کشور استرالیا به جهانیان است.

تاریخچه فستیوال سیدنی

فستیوال سیدنی طی همکاری شورای شهر سیدنی، فرمانداری نیوساوت‌ولز و شهرداری سیدنی و با هدف جذب مردم استرالیا به سیدنی در طول تعطیلات تابستانی ماه میلادی ژانویه برپا می‌گردد.

رویداد ملی ورزشی گلف استرالیا

مسابقات قهرمانی گلف در استرالیا نیز از رویدادهای ورزشی مهم این سرزمین به شمار می‌آید که طی چهار روز و در ماه میلادی دسامبر برگزار می‌گردد.

این مسابقات در دو دستۀ زنان و مردان برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان برای کسب جایزۀ حداقل ۴۴۰.۰۰۰ دلاری استرالیا با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

فستیوال شراب و غذای کراش در آدلاید |  Adelaide Hills Crush Wine & Food Festival

فستیوال شراب و غذای کراش در آدلاید |  Adelaide Hills Crush Wine & Food Festival

با شروع سال جدید و فرا رسیدن فصل تابستان در استرالیا فستیوال کراش (Crush) با محوریت شراب و غذا در تپه‌های آدلاید (Adelaide Hills) برگزار می‌گردد.

بسیاری از رستوران‌ها، بارها و فروشندگان عمدۀ شراب به کارخانجات شراب‌سازی منطقه ملحق می‌شوند تا از این فرصت برای لذت بردن از غذا، شراب و موسیقی کیفور شوند.

برگزاری این فستیوال سه روز و سه شب به طول می‌انجامد که در نوع خود از متنوع‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین رویدادهای منطقه به شمار می‌رود.

فستیوال فرینج در آدلاید | Adelaide Fringe

فستیوالا فرینج در آدلاید یکی از فستیوال‌های هنری چندمنظوره است که بیشترین تعداد بلیط را در استرالیا به فروش می‌رساند.

این فستیوال از سال ۱۹۶۰ میلادی آغاز به کار کرد و ۴ سال بعد ۵۲ نمایشگاه هنری، کلکسیون‌ها و اجراهای هنری را در برداشت.

امروزه این فستیوال بالغ بر ۱.۲۰۰ رویداد هنری است و از اواخر تابستان یعنی نیمه‌ء دوم ماه میلادی فوریه شروع می‌شود.

سرگرمی‌های این جشنواره به فضای بسته محدود نمی‌شوند و سه مکان در فضای آزاد نیز تعبیه شده است که Garden of Unearthly Delights، Gluttony و Royal Croquet Club هستند. این فستیوال بیش از ۲/۷ میلیون بیننده از استرالیا و سراسر جهان دارد.

فستیوال هندوانه چین‌چیلا | Chinchilla Melon Festival

فستیوال هندوانه چین‌چیلا | Chinchilla Melon Festival

این فستیوال هر دو سال یک بار در ماه میلادی فوریه در چین‌چیلا، کوئینزلند برگزار می‌گردد. چین‌چیلا در فاصله‌ای به مسافت ۳۰۰ کیلومتری بریزین (Brisbane) قرار دارد و تجربه‌ای به یاد ماندنی برای لذت بردن از زیبایی طبیعت بکر و روستایی در منطقهء وسترن داونز (Western Downs) است.

اگر تاکون ندیده‌اید که ۴۷ هندوانه را در مدت زمان ۶۰ ثانیه بدون استفاده از هیچ ابزاری برش بزنند، حتما در این فستیوال استرالیایی سرگرم‌کننده حاضر شوید.

پایتخت هندوانه استرالیا

چین‌چیلا به پایتخت هندوانۀ استرالیا شهرت دارد. پس به مردم محلی آن ملحق شده و از رویدادهای مختلفی نظیر اسکی هندوانه، مرد آهنی هندوانه‌ای، جامپینگ هندوانه، پرتاب هندوانه، حکاکی روی هندوانه، هندوانه‌آرایی و کلی تفریح و سرگرمی دیگر لذت ببرید.

فستیوال پرتاب ماهی تُن |  Tunarama Festival

فستیوال پرتاب ماهی تُن |  Tunarama Festival

فستیوال پرتاب ماهی تُن موسوم به تُناراما در بندر لیکان (Port Lincoln) جنوب استرالیا و در اواخر ماه میلادی ژانویه برگزار می‌شود.

تُناراما بزرگترین فستیوال محلی جنوب استرالیا است که شامل طیف وسیعی از رویدادها، نمایش‌های فرهنگی، بازاچه‌های محصولات محلی و بازار تازه‌ترین خوراکی‌های دریایی در جهان را می‌شود.

فستیوال موسیقی و هنر مونا | Mona Festival of Music and Art

فستیوال موسیقی و هنر مونا | Mona Festival of Music and Art

مونا فوما (Mona Foma) جشنوارۀ تابستانی موسیقی و هنر است. این جشنواره پیش از به وجود آمدن مونا در سال ۲۰۰۹ آغاز شد.

 جشنواره‌ای که یک‌شبه چشم‌انداز فرهنگی هوبارت (Hobart) را متحول کرد. منظور از تحول را می‌توان با ذکر یک مثال تعریف کرد که در یک اجرای هنجارشکنانه، پرنده‌ها را در قفس کرده و به سمت آن‌ها تیراندازی می‌کردند، درحالی‌که هم‌زمان موسیقی متال نواخته می‌شد. محل برگزاری این فستیوال در حیاط راه‌آهن متروکۀ لانچستون (Launceston)در تاسمانیا است.

منظور از مونا فوما چیست؟

مونا فوما مخفف «موزۀ هنر کهن و معاصر است | Museum of Old and New Art» که همه ساله در فصل تابستان در تاسمانیا برگزار می‌گردد. در جشنواره‌ء مونا فوما آثار هنری صوتی، نمایشی، رقص، هنرهای تصویری و چندرسانه‌ای اجرا می‌شوند.

فستیوال اِلویس در پارکس |  Parkes Elvis Festival

فستیوال اِلویس در پارکس |  Parkes Elvis Festival

آخرین فستیوالی که در این فهرست معرفی خواهیم نمود، فستیوال الویس در پارکس است که برای تجلیل از سلطان راک اند رول، الویس پریسلی (Elvis Presley) خواننده و بازیگر امریکایی و در پارکس، نیوساوت ولز (Parkes NSW) برگزار می‌شود.

زمان برگزاری این فستیوال مصادف با تولد این هنرمند و از ۴ تا ۸ ماه میلادی ژانویه است. تاکنون ۳۰ سال از برگزاری اولین دوره‌ء این جشنواره می‌گذرد.

فستیوال الویس یکی از سه فستیوال بزرگ استرالیا به شمار می‌رود که بیش از ۲۰.۰۰۰ شرکت‌کننده دارد که بسیاری از آن‌ها شبیه به الویس پریسلی لباس می‌پوشند.

همچنین ۵۹۹ میلیون نفر این مراسم را از سراسر جهان دنبال می‌کنند.

در این فستیوال، بالغ بر ۲۰۰ رویداد طی پنج روز برپا می‌شود.

در طول برگزاری فستیوال الویس، همین‌طور که در خیابان‌ها راه می‌روید، از کنار افرادی عبور خواهید کرد که مشغول خواندن ترانه‌ها و نواختن آهنگ‌های الویس پریسلی هستند.

در طول برپایی این فستیوال، برای حمل و نقل افراد، اتوبوس‌های فرودگاهی، در مسیر بین فوربز (Forbes)، پیک هیل (Peak Hill) و کورا (Cowra) فعال خواهند بود.

سخن پایانی

اهمّ فستیوال‌های استرالیا در فصل تابستان را در این مطلب معرفی نمودیم تا اگر در تابستان عازم سفر به سرزمین کانگوروها، استرالیا هستید، از جاذبه‌های فرهنگی فوق‌العاده و تفریحات ویژهء فصل گرما جا نمانید.

 جالب است که اگر شما خوانندگان پارسی‌زبان، ساکن کشورهای ایران، افغانستان یا تاجیکستان باشید، وقتی زمستان برای عزیمت به استرالیا سوار هواپیما می‌شوید، در تابستان از آن پیاده خواهید شد. گویی در میان فصل‌ها سفر کرده‌اید.

گروه تولید محتوای رادیو مهاجرت از شما خوانندگان گرامی صمیمانه تشکر می‌کند که برای شناخت استرالیا ما را انتخاب می‌کنید. می‌توانید نظرات، پیشنهادات و سوالات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید تا ما را در بهبود کیفیت مطالب یاری نمایید.

همچنین هم‌اکنون که دربارۀ انواع و اقسام جشنوارۀ تابستانی استرالیا اطلاعات کسب نموده‌اید، دوست دارید در کدام یک شرکت کنید و چه مراسم‌هایی برای شما جالب‌تر به نظر می‌آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا