استرالیازندگی در استرالیامهاجرت به استرالیا

منطقه پایتخت‌نشین استرالیا

منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا (Australian Capital Territory) یا قلمرو مرکزی استرالیا موسوم به اِی‌سی‌تی (ACT) منزل‌گاه شهر بزرگ، جوان، و پرانرژی کانبرا (Canberra) است که با روی باز از تنوع فرهنگی، زبانی، قومی، ملیتی و … استقبال می‌کند. کانبرا پایتخت استرالیا محسوب می‌شود و میزبان تعدادی از مؤسسات آموزشی و فرهنگی برجستۀ استرالیا نیز است.

زندگی، تحصیل و اشتغال در شهر پایتخت استرالیا یعنی کانبرا، احساس امنیت، پذیرفته‌شدن و جزئی از اجتماع بودن را برای مهاجران به ارمغان می‌آورد. در ضمنِ این‌که از طبیعت زیبای کانبرا لذت خواهید برد، استانداردهای بالای زندگی در کنار داشتن تجربۀ فرهنگی مهیّج و متنوع نیز برای شما فرح‎بخش خواهد بود. 

یوهان ولفگانگ فون گوته می‌گوید: «باید پیوسته دگرگون شده، تجدید حیات کرده و جوان گردیم، درغیراین‌صورت، متعصب و سخت می‌شویم.» تنوع فرهنگی منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا سبب می‌شود تا همان‌طور که گوته می‌گوید ساکنان قلمرو مرکزی استرالیا پیوسته دگرگون شوند و از تعصب به دور بمانند.

اگر دربارۀ منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا کنجکاوید، در جای درستی قرار گرفته‌اید. رادیو مهاجرت قصد دارد تا در فصل جدید از مجموعه مطالب خود دربارۀ سرزمین کانگوروها به معرّفی هریک از ایالت‌ها و قلمروهای استرالیا بپردازد؛ این قسمت نوبت منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا است. با ما همراه باشید تا با زیروبم این قلمرو استرالیایی آشنا شویم.

پس از خواندن این مطلب درباره منطقه پایتخت‌نشین استرالیا خواهیم دانست:

  • منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا برای خوانندگان کم‌حوصله
  • تاریخ منطقه پایتخت‌نشین استرالیا
  • اقلیم و آب‌وهوای منطقه پایتخت‌نشین استرالیا
  • محله‌های منطقه پایتخت‌نشین استرالیا
  • دانشگاه‌های منطقه پایتخت‌نشین استرالیا
  • سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌های منطقه پایتخت‌نشین استرالیا
  • نمادهای منطقه پایتخت‌نشین استرالیا
  • دلیل نام‌گذاری کانبرا

منطقه پایتخت‌نشین استرالیا برای خوانندگان کم‌حوصله

دوست دارید قلمرو مرکزی استرالیا (منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا) را بشناسید اما خواندن مطلبی طولانی از حوصلۀ شما خارج است، این قسمت از مقاله دقیقاً برای شما نوشته شده است. پس با یکدیگر به نظارۀ نمای کلّی منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا خواهیم نشست.

جمعّیت منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا یا اِی‌سی‌تی (ACT) تعداد ۴۵۴.۰۰۰ نفر است. مساحت قلمروی نام‌برده نیز ۲.۴۰۰ کیلومتر مربع است.  شاید باور نکنید اما استرالایی‌ها وسعت منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا را به کوچکی لانۀ مورچه‌ها به حساب می‌آورند. ضمناً در سال ۱۹۷۱ یعنی پنجاه سال پیش، جمعیّت این لانۀ مورچه  ۱۳۷.۰۰۰ نفر بود.

میانۀ سن مردم منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا روبه‌افزایش است. نیم‌قرن پیش در سال ۱۹۷۱ میلادی، میانۀ سن مردمان این قلمرو ۲۳ سال بود. در سال ۲۰۱۶ به ۳۵ سال رسید و طبق آخرین آمارها در زمان نگارش این مطلب میانۀ سن مردم منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا به ۳۸ سال رسیده است. [شاخص آماری میانه (median) با میانگین (mean) اشتباه نشود.]

۹.۰۰۰ تن از استرالیایی‌های بومی (Indigenous Australian) شامل دو گروه مردمان بومی (Aboriginal people) و مردم جزیره‌نشین تنگۀ تورس (Torres Strait Islander people) در منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا شناسایی شده‌اند؛ به‌عبارت‌دیگر، ۲ درصد جمعیّت قلمروی پایتخت‌نشین سرزمین استرالیا را استرالیایی‌های بومی تشکیل می‌دهند.

اکثر مردم ساکن منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا (ACT)، متولّد استرالیا هستند. البتّه نسبت ساکنان متولد خارج از کشور استرالیا به متولدین داخل استرالیا در طیّ زمان افزایش یافته است. در سال ۱۹۷۱، ۲۵/۳% مردم خارجی بودند. در سال ۲۰۱۶ هم این آمار به ۲۶/۴% رسیده بود. 

طبق آخرین آمارها نیز، ۲۸/۷% ساکنان قلمرو مرکزی استرالیا متولد آن‌سوی مرزهای کشور استرالیا هستند؛ البتّه همان‌طور که تاکنون بارها در سایر مقالات رادیو مهاجرت نیز بدین نکته اشاره داشته‌ایم، خارجی‌ها برای مردم استرالیا بیگانه و اجنبی محسوب نمی‌شوند، استرالیایی‌ها شما را خودی و حتّی هم‌وطن خویش می‌دانند.

براساس آخرین داده‌های آماری، پنج کشور محل تولد بیشتر ساکنان منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا به‌این ترتیب هستند:

  • استرالیا (۶۷.۵%)
  • هند (۳.۸%)
  • انگلیس (۲.۹%)
  • چین (۲.۷%)
  • نپال (۱.۳%)

اکثریت مردم منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا (۷۱.۳%) در خانه فقط به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. البتّه این آمار در سال ۲۰۱۶ بیش‌تر (۷۲.۷%) بوده است. پس از انگلیسی، رایج‌ترین زبان‌های منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا به ترتیب ذیل هستند: 

  • Mandarin | (زبان ماندارین یک گروه از زبانهای چینی)
  • Nepali | (نپالی یک زبان هندوآریایی)
  • Vietnamese | (این زبان تعداد بسیار زیادی وام‌واژۀ چینی دارد)  
  • Punjabi | (زبان پنجابی یک زبان هندوآریایی)

پیروان دین مسیحیت بیش‌ترین (۳۸/۱ درصد) جمعیّت منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا را تشکیل می‌دهند. نسبت جمعیّت مسیحیان به پیروان سایر ادیان و بی‌دین‌ها نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است. این آمار در سال‌های ۲۰۱۶ و ۱۹۷۱ به‌ترتیب  ۴۵/۴ و  ۸۳/۹ درصد بوده است. 

پس‌از مسیحیّت، رایج‌ترین ادیان دیگر در قلمرو مرکزی استرالیا هندوئیسم، اسلام و آیین بودایی بوده‌اند. آخرین آمارِ افرادی که در قلمرو منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا از دین مشخصی پیروی نمی‌کنند، ۴۴/۲ درصد جمعیّت این قلمرو استرالیایی است که نسبت به ۳۶/۸ درصد سالِ ۲۰۱۶ و ۹/۶ درصدِ سال ۱۹۷۱ به‌میزان قابل توجّهی بیش‌تر شده است. [بی‌دینی یا دین‌ناباوری به معنای بی‌خدایی یا خداناباوری نیست؛ برخی از بی‌دین‌ها، خداباور هستند.]

میانۀ درآمد هفتگی مردم در منطقه پایتخت نشین استرالیا برای افراد ۱.۲۰۳ دلار و برای خانواده‌ها ۲.۸۷۲ دلار است. آمار مربوط به درآمد هفتگی افراد و خانواده‌ها در سال ۲۰۱۶ تیز به توالی مبلغ  ۹۹۸ و ۲.۴۴۵ دلار بوده است.

میانگین تعداد اعضای هر خانوار در منطقه پایتخت نشین استرالیا ۲/۵ است که نسبت به ۳/۶ درصد مربوط به آمار سال ۱۹۷۱ میلادی کاهش محسوسی داشته است. طبق آخرین آمارها، ۶۹% افرادی که در یک خانه زندگی می‌کنند، خانواده‌ها هستند. هم‌چنین بیش‌ترِ خانواده‌های ساکن منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا دارای فرزند نیز هستند.

تاریخ منطقه پایتخت‌نشین استرالیا

«تاريخ در مفهوم روز آن يک زندگی است، نه زندگی طبقه يا ملت خاص بلكه زندگی تمام انسانيّت است.» 

دكتر عبدالحسین زرّين‌كوب

پیش از آن‌که اروپایی‌ها در خاک استرالیا مستقر شوند، سه قبیلۀ بومی در خاک زمینی می‌زیستند که هم‌اکنون منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا (ACT) نامیده می‌شود. این سه قبیله شامل قبیله‌های نگو‌ناوال (Ngunnawal)، والگالو (Walgalu) و نگاریگو (Ngarigo) بودند. اکتشاف منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا و استقرار سفیدپوستان در آن، طی دهۀ ۱۸۲۰ میلادی رقم خورد.  از سال ۱۸۲۴ میلادی به بعد، قلمرو مرکزی استرالیا تحولاتی مانند سکونت اروپایی‌ها، زراعت و سرانجام تأسیس شهرستان‌هایی مانند ثروا (Tharwa) و هال (Hall) را از سر گذرانده است. 

یکی از برجسته‌ترین وقایع تاریخی پیرامون مزرعه‌داری در منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا در ملک تاریخی لامبریگ (Lambrigg) در نزدیکی ثروا رخ داده است. ویلیام فارر (William Farrer) زراعت‌شناس و پرورش دهندۀ نژاد مقاوم گندم با نام فدراسیون (Federation) است که از او به‌عنوان «پدرِ پدرِ صنعت گندم استرالیا» نیز یاد می‌شود.  ابتکار او سبب شد تا کیفیت محصول گندم در استرالیا رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند.

 تصویر ویلیام فارر

ویلیام فایزر

پس از اتّحاد ایالات و قلمرو‌های استرالیایی و تشکیل دولت مشترک‌المنافع استرالیا، شهرهای ملبورن و سیدنی مدعی بودند تا به پایتخت استرالیا تبدیل شوند. سرانجام پس از مصالحه قرار بر این شد که تا ساخت شهر جدیدِ پایتخت، موقتاً شهر ملبورن پایتخت استرالیا باشد. پس از توافق‌ نهایی، بخشی از خاک ایالت نیوساوث‌ولز (New South Wales) با این شرط که حداقل در ۱۰۰ مایلی حوزۀ استحفاظی شهر سیدنی باشد به عنوان مکان پایتخت جدید استرالیا انتخاب شد.

 در سال ۱۹۰۸میلادی، محل کنونی پایتخت به‌اضافۀ خلیج جرویس ( Jervis Bay | منطقه‌ای که درحال‌حاضر قلب ساحل نیوساوث‌ولز است) به‌عنوان پایتخت ملّی استرالیا انتخاب شد تا پایتخت این سرزمین، بندر ساحلی دریایی هم داشته باشد.

 در سال ۱۹۱۰ میلادی، لایحه‌ای در پارلمان فدرال (Federal Parliament) واقع در ملبورن به تصویب رسید؛ بر اساس این مصوبه، موقعیت جغرافیایی منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا انتخاب شد. کینگ اومالی (King O’Malley) سیاستمدار استرالیایی مسئولیت قانون‌گذاری قلمرو اِی‌سی‌تی (ACT) یا قلمرو مرکزی استرالیا را برعهده گرفت. وی بعدها قانونی مبنی بر ممنوعیت الکل در منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا نیز وضع کرد. 

در سال ۱۹۱۱ میلادی مسابقۀ طراحی بین‌المللی برگزار شد تا معمار بنا کردن قلمروپایتختی استرالیا تعیین گردد. والتر برلی گریفین (Walter Burley Griffin) برندۀ این رقابت بین‌المللی شد و در تاریخ ۱۲ مارس ۱۹۱۳، پروژۀ ساخت کانبرا (Canberra) رسماً آغاز شد.

دولت فدرال استرالیا در تاریخ ۹ مه ۱۹۲۷ و هم‌زمان با افتتاح رسمی پارلمان استانی از ملبورن به منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا منتقل شد. از اولین مصوّبات پارلمان جدید قوانین ممنوعیت الکل بود. اوایل، خدمات عمومی هم‌چنان در ملبورن ادامه یافت، اما به‌تدریج در طی سال‌ها، دپارتمان‌های گوناگونی به کانبرا انتقال پیدا کردند. 

قلمرو نام‌برده در ابتدا قلمرو پایتختی فدرال (Federal Capital Territory) به اختصار اِف‌سی‌تی (FCT) نامیده شد. در سال ۱۹۳۸ میلادی، این قلمرو به‌طور رسمی منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا نامیده شد و در سال ۱۹۸۸ نیز توانست حاکمیت و دولت مرکزی را به دست آورد.

اقلیم و آب‌وهوای منطقه پایتخت‌نشین استرالیا

حتماً در اشعار عاشقانه و دل‌نوشته‌های احساسی خوانده‌اید که دوری از معشوق، تابستان را با سوز، سرما، زمهریر و یخبندان همراه کرده است. این شاعران دقیقاً آب‌وهوای استرالیا را در فصل تابستان به رشتۀ تحریر درآورده‌اند.

«تابستان است و لباس گرم به تن کرده‌ام. بخاری کنارم شعله می‌کشد. چای داغ احساسم را سر می‌کشم. فرقی نمی‌کند. هوای بی‌تو همیشه سرد است!»

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید استرالیا در نیمکرۀ جنوبی زمین واقع شده است؛ لذا فصول سال در این کشور برعکس کشورهای واقع در نیمکرۀ شمالی زمین هم‌چون ایران، تاجیکستان و افغانستان هستند. استرالیا زمستان‌ها، تابستان است و تابستان‌ها، زمستان!!! در این بخش قصد داریم تا ببینیم پایتخت استرالیا، شهر کانبرا تا چه حد از تقویم سالیانۀ فصل‌ها در استرالیا تبعیّت می‌کند.

کانبرا چهار فصل متمایز و مجزا از هم دارد؛ درحالی‌که، اقلیم بسیاری از سایر شهرهای استرالیا تحت تأثیر مجاورت دریا معتدل می‌شود.  بهار (سپتامبر تا نوامبر) این شهر روزهای خنکی دارد، طول روزها بلندتر می‌شود و ابرهای بهاری نیز گاه‌وبی‌گاه شروع به باریدن باران می‌کنند. 

موسم بهاران در کانبرا با شکوفه‌های درختان، گل‌ها، جشنواره‌های گل، بازگشت پروانه‌های بوگونگ (Bogong Moths) از کوچ سالیانه و جشنوارۀ سالانۀ گل فلوریاد (Floriade) همراه می‌شود. 

در آخرین روز آخرین هفتۀ ماه اکتبر نیز، ساعت‌ رسمی به عقب کشیده می‌شود تا بتوان از انرژی تابشی نور خورشید تا سرحدّ نهایت استفاده کرد. در این زمان، کاشت بذرها نیز در بسیاری از باغ‌ها آغاز می‌شود. برخی از گیاهان نظیر بوتۀ گوجه‌فرنگی نیز تا اوایل ماه نوامبر در گلخانه نگه داشته می‌شوند تا از سرمازدگی در امان بمانند.

در فصل تابستان و تا پیش از فرا‌رسیدن جشن کریسمس، بارش باران در کانبرا  متوقف می‌شود. شدّت شرجی‌بودن هوا نیز عموماً تا رسیدن ماه مارس (و یا حتّی آوریل) هنوز کم است. اما نور خورشید شدید است و اکثر مردم کلاه آفتابی به سر می‌کنند. در این زمان، هوای خنک تهویۀ مطبوع درون پاساژها به پناهگاهی برای فرار از گرما و حرارت بیرون تبدیل می‌شود.

یکی از خطرات همیشگی در این موسم، وقوع آتش‌سوزی در میان بوته‌ها است؛ درست زمانی‌که از میوۀ درختان مرباهای خوش‌طعم تهیّه می‌شود، گاهی نیز پیش می‌آید که درختان گُر می‌گیرند و آتشی در میان آن‌ها شعله‌ورمی‌شود. در نهایت، تابستان در شهر کانبرا پس از برگزاری جشن‌های روز کانبرا (Canberra Day) و در اواسط ماه مارس به پایان می‌رسد.

خزان کانبرا روزهایی باطراوت را با خود به همراه دارد. سحرگاهانِ پاییزی ۲۵اُم آوریل، مصادف با روز آنزاک (ANZAC) هوایی به‌شدّت سرد، استرالیایی‌های حاضر در مراسم یادبود کشته‌شدگان استرالیا و نیوزلند در نبرد گالیپولی را احاطه می‌کند. آنزاک مخفف ارتش مشترک استرالیا و زلاند نو (Australian and New Zealand Army Corps) در جنگ جهانی اول است.

در پاییز، برگ‌های بسیاری از درختان برگ‌ریزان نظیر صنوبر، بلوط و نارون نیز پیراهنی به‌رنگ زرد، نارنجی و قهوه‌ای به تن کرده و خود را از آغوش شاخه‌ها رها می‌کنند تا شاهد مناظر رنگارنگ طبیعت در ماه مه باشیم. هم‌زمان، موسم بارش رگبارهای پراکندۀ  باران نیز آغاز می‌شود.

زمستان‌های کانبرا معمولاً بارانی هستند البته به جز زمستان سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ که فصل زمستان با خشکسالی همراه شده بود. به‌مناسبت گرامی‌داشت آخرین روز سال مالی، روز ۳۰اُم ماه ژوئن، اداره‌های دولتی و دفاتر کسب‌وکار در کانبرا با برگزاری جشن همراه هستند. 

گاه‌وبی‌گاه در صبح‌های فصل زمستان در کانبرا شاهد آسمانی مه‌آلود هستیم؛ وقوع مه می‌تواند باعث به‌تأخیر‌افتادن و یا حتی لغو پروازهای فرودگاه بین‌المللی کانبرا (Canberra International Airport) هم شود

سبک لباس‌پوشیدن مردمان کانبرا در موسم زمستان شیوۀ خاص خودش را دارد؛ بایستی لباس‌های لایه‌لایه بر تن کرد که وقتی وارد مکان‌های سرپوشیدۀ گرم فروشگا‌ه‌ها یا ادارات می‌شوید، بتوانید لایه‌های رویی لباس خود را از تن دربیاورید. جالب است بدانید که کانبرایی‌ها در روزهایی که آسمان صاف است، حتی وقتی دمای هوا به زیر ۱۰ درجۀ سانتی‌گراد رسیده باشد، تی‌شرت به‌تن می‌کنند.

محله‌های منطقه پایتخت‌نشین استرالیا

کانبرا به هفت منطقه تقسیم شده است که عبارتند از: شمال کانبرا (North Canberra)، جنوب کانبرا (South Canberra)، ودن (Woden)، بلکنن (Belconnen)، وسترن کریک (Weston Creek)، تاگراننگ (Tuggeranong) و گونگاهلین (Gungahlin).

حومۀ کانبرا شامل سه شهرک صنعتی فایش‌ویک (Fyshwick)، میچل (Mitchell) و هیوم (Hume) است.

دانشگاه‌های منطقه پایتخت‌نشین استرالیا

در این بخش به معرفی دانشگاه‌های کانبرا و درج وب‌سایت رسمی آن‌ها می‌پردازیم. فهرست دانشگاه‌های کانبرا بدین قرار است:

  • دانشگاه کاتولیک استرالیایی (Australian Catholic University) به‌اختصار اِی‌سی‌یو (ACU)
  • دانشگاه چارلز استورت (Charles Sturt University) به‌اختصار سی‌اِن‌یو (CSU)
  • دانشگاه ملّی استرالیا (Australian National University) به‌اختصار اِی‌اِن‌یو (ANU)
  • دانشگاه کانبرا (University of Canberra)
  • آموزشکدۀ فنی کانبرا (Canberra Institute of Technology) به‌اختصار (CIT)

دانشگاه کاتولیک استرالیایی

دانشگاه کاتولیک استرالیایی یا اِی‌سی‌یو (ACU) مفتخر است که برای همۀ افراد فرصت تحصیل را فراهم می‌آورد. این دانشگاه طی چند سال گذشته پیشرفت‌ها وترقی‌های سریعی را تجربه کرده است و هم‌اکنون دارای هفت پردیس دانشگاهی در سطح کشور استرالیا و یک پردیس نیز در شهر رم، ایتالیا است. بالغ‌بر ۳۳.۰۰۰ دانشجو از بیش‌از ۱۰۰ کشور و ۲۳.۰۰ کارمند شایسته و خدمتگزار در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند.

برای کسب اطلاعات بیش‌تر و دانستن شرایط پذیرش در این دانشگاه به پیوند www.acu.edu.au مراجعه کنید.

دانشگاه چارلز استورت

بیش از یک قرن است که دانشگاه چارلز استورت (استِرت) یا سی‌اِس‌یو (CSU) به مردم منطقه و در راستای ارتقای زندگی و اجتماع خدمت‌رسانی می‌کند. درحال‌حاضر، بزرگ‌ترین دانشگاه منطقه‌ای استرالیا چارلز استرت است که از سراسر جهان در دوره‌های تحصیل مجازی دانشجو می‌پذیرد. شعار این دانشگاه «Wiradjuri phrase Yindyamarra Winhanganha» است و به معنای «خردِ کسب محترمانۀ دانایی برای خوب زندگی‌کردن در جهانی که ارزش زیستن داشته باشد.» 

دانشگاه چارلز استرت کمک‌هزینه‌های تحصیلی و بودجه‌های تحقیقی فراوانی را به دانشجویان ارائه می‌دهد. این دانشگاه با صنعت، دولت و اجتماع استرالیا مشارکت دارد و در هرگامی که دانشجویان برمی‌دارند، یاری‌گر آنان خواهد بود. هدف اصلی این دانشگاه همان‌طور که از شعار آن نیز برمی‌آید توانمندسازی افراد برای خلق جهانی است که ارزش زیستن داشته باشد. رشته‌های تحصیلی در حوزه‌های مربوط به حیوانات، کشاورزی، سلامت، فناوری اطلاعات،  افسری و تربیت معلم در این دانشگاه ارائه می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیش‌تر و دانستن شرایط پذیرش در این دانشگاه به پیوند www.csu.edu.au مراجعه کنید.

دانشگاه ملی استرالیا

در صفحۀ اول وب‌سایت رسمی دانشگاه ملّی استرالیا یا اِی‌اِن‌یو (ANU) چنین نوشته شده است: «به مردمان بومی قبیله‌های نگو‌ناوال -(Ngunnawal) و نگامبری (Ngambri) در منطقۀ کانبرا و همۀ اقوام بومی استرالیایی ارج می‌نهیم که ادامه‌دهندۀ یکی از باقدمت‌ترین فرهنگ‌های تاریخ بشر هستند.»

برای کسب اطلاعات بیش‌تر و دانستن شرایط پذیرش در این دانشگاه به پیوند www.anu.edu.au مراجعه کنید.

دانشگاه کانبرا

دانشگاه کانبرا یکی از مؤسسات مطرح آموزش عالی در کانبرا، پایتخت منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا به‌شمار می‌رود. این دانشگاه در سال ۱۹۶۷ میلادی با نام کالج تحصیلات پیشرفتۀ کامبرا (Camberra College of Advanced Education) تأسیس شد.

پردیس اصلی این دانشگاه در حومۀ بروس (Bruce) قرار دارد اما تعدادی از واحدها و پردیس‌های اشتراکی نیز در ملبورن، سیدنی و کوئینزلند (Queensland) هستند و دانشجویان در آن شهرها نیز می‌توانند به واحدهای درسی دانشگاه کانبرا دسترسی داشته باشند.

دانشگاه کانبرا نزدیک ۱۱.۰۰۰ دانشجوی تمام‌وقت دارد که یک‌سوم (۳۲ درصد) آنان را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. رشته‌های تحصیلی این دانشگاه به پنج شاخۀ اصلی هنر و طراحی؛ بیزنس و کسب‌وکار، دولت و حقوق؛ آموزش؛ سلامت و تربیت‌بدنی و هم‌چنین علوم و فناوری تقسیم می‌شوند.

این دانشگاه، چهار خوابگاه اصلی دانشجویی مدرن به‌همراه دسترسی به امکانات ورزشی و سالن‌های بازی سرپوشیده دارد. برای طی‌کردن مسافت کلیۀ این خوابگاه‌ها تا سالن‌های مطالعه تنها به ۱۵ دقیقه پیاده‌روی نیاز است و همۀ دانشجویان دورۀ کارشناسی می‌توانند از این خوابگاه‌ها استفاده کنند. پردیس اصلی دانشگاه نیز ۲۸ساختمان دارد که همگی پیرامون محل اجتماعات قرار گرفته‌اند.

امکانات داخلی پردیس دانشگاه شامل کافه، سالن اصلاح و پیرایش مو و ایستگاه رادیویی دانشجویی هستند.

ورزش جزء لاینفک زندگی مردم در کانبرا است و تعداد زیادی تیم راگبی به نمایندگی از دانشگاه کانبرا نیز در لیگ قهرمانی کشور استرالیا حضور دارند. تجهیزات ورزشی و امکانات بازی دانشگاه برای برگزاری مسابقات بی‌نظیر هستند؛ چهار سالن اسکواش و شش زمین فوتبال، راگبی و کریکت در فضای باز از جملۀ این امکانات به‌شمار می‌روند.

در‌ضمن، تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه کانبرا دارندۀ مدال قهرمانی در رقابت‌های المپیک هستند؛ برخی از اسم‌های آشنا در عرصۀ المپیک و دارندۀ رکورد جهانی این دانشگاه عبارتند از: نِیثن درِیک (Nathan Deakes)در دومیدانی، پتریا تامِس (Petria Thomas) در شنا و لی لای شان (Lee Lai Shan) در موج‌سواری.

برای کسب اطلاعات بیش‌تر و دانستن شرایط پذیرش در این دانشگاه به پیوند www.canberra.edu.au مراجعه کنید.

آموزشکده فنی کانبرا

آموزشکدۀ فنّی کانبرا یا سی‌اِی‌تی (CIT) تاریخ تحسین‌برانگیزی در زمینۀ فراهم‌کردن آموزش‌های فنّی و حرفه‌ای در قلمرو مرکزی استرالیا و پیرامون آن دارد. امروزه حدود ۲۰.۰۰۰ دانشجو در سال در این آموزشکده تعلیم می‌بینند که تعداد آن‌ها از آمار دانشجویان کلیۀ مؤسسات آموزشی ارائه‌دهندۀ دوره‌های پس از پایان مقطع دبیرستان در منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا بیش‌تر است.

این مؤسسه دوره‌های فنی و حرفه‌ای را همراه با ارائۀ گواهینامه‌های کارشناسی، دیپلم‌ها و گواهینامه‌های پایان دوره برگزار می‌کند. برای کسب اطلاعات بیش‌تر و دانستن شرایط پذیرش در این آموزشکده به پیوند www.cit.edu.au مراجعه کنید.

سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌های منطقه پایتخت‌نشین استرالیا

کانبرا منزل‌گاه اکثر سفارت‌خانه‌ها و کمیسیون‌های عالی در استرالیا است؛ بیش‌تر آن‌ها در حومه‌های یارالوملا (Yarralumla)، دیکین (Deakin) و اومالی (O’Malley) قرار دارند. حتی ناحیۀ سفارتی یارالوملا یکی از جاذبه‌های گردشگری قلمرو مرکزی استرالیا نیز به‌حساب می‌آید چون ساختمان سفارت‌خانه‌های هر کشور عموماً به سبک و سیاق معماری بومی آن است.

در طول سال‌ها، بسیاری از این سفارت‌خانه‌ها، نقاط کانونی برگزاری تجمعّات و اعتراضات جمعی بوده‌اند. به‌عنوان مثال، سفارت فرانسه در طول انجام آزمایش‌های هسته‌ای این کشور در اقیانوس آرام مورد توجّه تظاهرات‌کنندگان قرار گرفت؛ یا سفارت اندونزی نیز در رابطه با تیمور شرقی (East Timor) محل برپایی بسیاری از تجمعات بود.

برخی از اعتراض‌ها با خشونت نیز همراه بودند مثلاً سفارت جماهیر شوروی (Soviet Union) در سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۱ میلادی مورد حمله قرار گرفت. در سال ۲۰۰۴، مردی منتسب به گروه تروریستی القاعده به اتهام همکاری در نقشۀ منفجر‌کردن سفارت اسرائیل محکوم شد.

سفارت‌خانۀ بومیان موسوم به سفارت خیمه‌گاه بومیان Aboriginal Tent Embassy نیز در ۲۷ ژانویۀ ۱۹۷۲ بیرون ساختمان کاخ قدیمی پارلمان (Old Parliament House) شروع به کار کرد. برخلاف آن‌که نام سفارت به این مکان اطلاق شده است، هیچ‌گونه هدف دیپلماتیکی در آن دنبال نمی‌شود.

 این محل از چندین خیمه و مجموعه‌ای از نیزه‌ها و مراسم‌های آتش‌بازی بومیان تشکیل شده است. هدف از احداث این مکان، جلب توجه همگان به سمت حقوق مردمان بومی و موضوعات مربوط به سرزمین بومیان است. اگرچه احداث و فعالیت‌های ساکنان سفارت‌خانۀ بومیان مورد مناقشه بوده است اما مقامات رسمی کانبرا با حضور این مکان کنار آمده‌اند. در سال ۲۰۰۴،این محل هدف حملۀ آتش‌سوزی قرار گرفت.

نمادهای منطقه پایتخت‌نشین استرالیا

در این بخش نمادها یا به‌اصطلاح سمبل‌های منطقۀ ایالت‌نشین استرالیا شامل پرچم، نشان گل، نشان حیوان و نشان پرنده را مرور خواهیم کرد.

پرچم منطقه ایالت‌نشین استرالیا

پرچم منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا از سوی هیئت قانون‌گزار این قلمرو پس از طی روند گزینش عمومی و در تاریخ ۲۵ مارس ۱۹۹۳ به‌تصویب رسید.

پرچم قلمرو مرکزی استرالیا به رنگ زرد و آبی است. پنج ستارۀ صلیب جنوبی (Southern Cross) در سمت چپ پرچم ترسیم شده‌اند؛ در سمت راست پرچم نیز نشان ملی شهر کانبرا (Coat of Arms of the City of Canberra) قرار گرفته است. قوهای آبی و سفید نماد استرالیایی‌های بومی این سرزمین و استرالیایی‌های اروپایی هستند.

قلعه نیز تلمیحی از شهر پایتخت استرالیا یعنی کانبرا و تاج سلطنتی (تاج سن ادوارد که بر نقش شوروی در دولت دلالت دارد.) است. نقشی از شمشیر عدالت، گُرز پارلمانی و رز سفید یورک (York) نیز بر روی سپر وجود دارند.

نشان گل

گل رویال بلو‌بل یا زنگ آبی سلطنتی (royal bluebell) با نام علمی Wahlenbergia gloriosa نشان گل منطقه پایتخت نشین استرالیا است که در ۲۶ مه ۱۹۸۲ از سوی وزیر فدرال منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا اعلام شد.

با توجه به این‌که این قلمرو به‌صورت خود‌حکومتی اداره می‌شود، هیئت قانون‌گذار آن در ۲۷ فوریه ۱۹۹۷ نشان گل را به‌صورت رسمی تأیید کرد. گل بلوبل رویال تنها در قلۀ رشته‌کوه‌های پیرامون کانبرا رشد می‌کند، سایر گل‌های بلوبل استرالیایی که ریشه‌های نازکی دارند در دشت‌ها، پارک‌ها، مراتع و حاشیه‌های کنار جاده اطراف کانبرا نیز مشاهده می‌شوند.

گل بلوبل رویال در ارتفاعات زیاد و دامنه‌های جنگلی منطقه پایتخت نشین استرالیا، جنوب‌شرقی نیوساوث‌ولز (New South Wales) و ویکتوریا (Victoria) می‌روید. این گل جزئی از حیات‌وحش حفاظت‌شدۀ استرالیا است و نباید آن را چید یا جمع‌آوری کرد.

الزامات قانونی حول استفاده از نشان گل وجود ندارد.

نشان حیوان

والابی جنوبی (wallaby)، کانگورویی با قد متوسط و دُم جارو‌مانند است که در میان صخره‌ها زندگی می‌کند. نام علمی آن Petrogale penicillata است. این حیوان رسماً در نوامبر ۲۰۱۸ به‌عنوان نشان حیوان منطقه پایتخت نشین استرالیا تصویب شد.

آخرین بار این گانگوروی در معرض انقراض در سال ۱۹۵۹ میلادی در حیات وحش این قلمرو دیده شده است. در سال ۱۹۹۶، ادارۀ حفظ طبیعت تیدبینبیلا (Tidbinbilla Nature Reserve) طرحی را برای تولید مثل این حیوان و در راستای جلوگیری از انقراض نسل آن شروع کرد؛ از آن زمان تا کنون ۶۰ کانگورو والابی پرورش داده شده‌اند.

الزامات قانونی حول استفاده از نشان حیوان وجود ندارد.

نشان پرنده

طوطی‌کاکلی گنگ‌گنگ (gang-gang cockatoo) یا کاکادوی باند با نام علمی Callocephalon fimbriatum در تاریخ ۲۷ فوریۀ ۱۹۹۷ رسماً به‌عنوان نشان پرندۀ منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا تصویب شد.

این طوطی زیبا به رنگ خاکستری تیره است؛ کاکادوهای باند نر در ناحیۀ سر پرهای قرمز رنگی دارند.

دلیل نام‌گذاری کانبرا

کانبرا شهر پایتخت استرالیا است و گاهی نیز به‌دلیل طبیعت حفاظت‌شده‌ و کوهستان‌های اطرافش، به آن پایتخت بوته‌ها (The Bush capital) نیز اطلاق می‌شود. اما چرا به آن کانبرا می‌گویند!؟

برای مدتی بیش از ۲۱.۰۰۰ سال، قبیلۀ بومیان نگوناوال (Ngunnawal) که نگهبانان اصلی این سرزمین هستند، منطقۀ کانبرا را خانۀ خود می‌دانستند. پس جای تعجبی ندارد که نام این شهر از زبان آنان گرفته شده باشد.

ظاهرا واژۀ کانبرا (Canberra) به دو معنی «محل ملاقات» و «پستان‌های زن» است. اگرچه در نگاه اول منطقی به‌نظر می‌رسد که منظور از کانبرا، محل ملاقات باشد اما نمای کوه‌های مشهور ماونت اینسلی (Mt Ainslie) و بلک ماونتن (Black Mountain) از دور شبیه به سینه‌های زن هستند.

سخن پایانی

گروه تولید محتوای رادیو مهاجرت در این قسمت از مجموعه مقالات ایالات و قلمروهای استرالیا، منطقه پایتخت‌نشین یا قلمرو مرکزی استرالیا را به شما خوانندگان پارسی‌زبان معرفی نمود. تاریخ و اقلیم این قلمروی استرالیا را با یکدیگر خواندیم. در محله‌های این قلمروی استرالیا گشت‌وگذار کردیم. در طول مسیر نیز، به دانشگاه‌های منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا به مرکزیت کانبرا سر زدیم.

با جاذبۀ گردشگری دیپلماتیک یعنی معماری سفارت‌خانه‌های واقع در این قلمرو هم آشنا شدیم و نمادهای قلمرو پایتخت‌نشین استرالیا را نظاره کردیم. طوطی کاکلی برایمان خواند و کانگوروی والابی نیز از خطر انقراض جان سالم به در برد. نام پایتخت استرالیا، کانبرا را هم معنی کردیم. 

در انتها نیز یک دشت گل زنگ آبی سلطنتی را تقدیم نگاه با ارزش شما عزیزان می‌کنیم که رادیو مهاجرت را برای شناخت سرزمین استرالیا و استرالیایی‌ها انتخاب می‌کنید. اگر حوصله کرده‌اید و مطلب کنونی را تا انتها با دقت مطالعه نمودید، بنویسید که کدام واقعیت دربارۀ منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا برای شما باور‌کردنی به‌نظر نمی‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا