استرالیازندگی در استرالیامهاجرت به استرالیا

نیوساوث‌ولز

نیو‌ساوث‌ولز (New South Wales) به‌اختصار اِن‌اِس‌دابلیو (NSW) از دیرباز مورد توجه مهاجران ایرانی کشور استرالیا بوده است. سیدنی (Sydney) شهر پایتخت نیو ساوت ولز است که در ساحل شرقی این ایالت قرار دارد.

جالب اینجاست که یک‌سوم همۀ استرالیایی‌ها در نیوساوث‌ولز و به‌ویژه در پایتخت این ایالت، شهر سیدنی زندگی می‌کنند. نیوساوث‌ولز بزرگ‌ترین اقتصاد استرالیا را هم در اختیار دارد.

نیوساوث‌ولز پرجمعیت‌ترین ایالت استرالیا است؛ جمعیت این ایالت استرالیایی تا آخرین سرشماری سال ۲۰۲۲ در ماه ژوئن حدود ۸.۲۶۵.۰۰۰ میلیون نفر گزارش شده است. تقریباً ۶۴/۵ درصد جمعیّت ایالت نیو ساوت ولز در سیدنی سکونت می‌کنند.

سرعت رشد جمعیت در نیو‌ساوث‌ولز از همۀ ایالات و قلمروهای کشور استرالیا بیش‌تر است. کلان‌شهر سیدنی و نیوکاسل (Newcastle)، پرجمعیت‌ترین شهرهای این ایالت استرالیایی محسوب می‌شوند.

رادیو مهاجرت در این قسمت از مجموعه مقالات معرفی ایالت‌ها و قلمروهای استرالیا به معرفی ایالت محبوب نیو‌ساوث‌ولز خواهد پرداخت. با ما همراه باشید.

پس از خواندن این مطلب درباره نیوساوث‌ولز استرالیا خواهیم دانست:

  • فرهنگ نیوساوث‌ولز
  • جغرافیای نیو ساوت ولز
  • مناطق نیو‌ساوث‌ولز
  • اقتصاد نیوساوث‌ولز
  • اجاره خانه در نیوساوث‌ولز
  • دانشگاه‌های نیوساوث‌ولز
  • شهرهای نیوساوث‌ولز

فرهنگ نیوساوث‌ولز

بالغ بر ۲۷۵ زبان گوناگون در ایالت نیوساوث‌ولز استرالیا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ پیروان ۱۴۴ دین و مذهب در نیو ساوت ولز زندگی می‌کنند. حدود یک‎سوم ساکنان این ایالت در خارج از مرزهای کشور استرالیا به دنیا آمده‌اند و پدر‌و‌مادر ۳۷ درصد آن‌ها نیز خارجی هستند. از میان پنج گروه اصلی مهاجران NSW، جمعیّت آسیایی‌ها با بیش‌ترین سرعت در‌حال‌ افزایش است.

پنج زبان پرجمعیت نیوساوث‌ولز

پنج زبانی که ساکنان نیو‌ساوث‌ولز بیش‌از سایر زبان‌ها در خانه صحبت می‌کنند، عبارتند از:

زبان درصد جمعیت
انگلیسی ۶۸/۵ درصد
چینی ماندارین ۳/۲ درصد
عربی ۲.۷ درصد
کانتونی (Cantonese ۱.۹ درصد
ویتنامی ۱.۴ درصد

مردم بومی نیوساوث‌ولز 

نیو ساوت ولز بیش‌ترین جمعیت بومیان استرالیایی (Aboriginal Australian) را در خود جای داده است.

جغرافیای نیو ساوت ولز

ایالت نیو ساوت ولز بر‌اساس ویژگی‌های طبیعی به چهار بخش جغرافیایی مجزا تقسیم می‌شود.

ساحل نیو‌ساوث‌ولز

نوار ساحلی باریک ۱۴۶۰ کیلومتری از منطقۀ استوایی نورثرن ریورز (Northern Rivers) نزدیک کوئینزلند (Queensland) و از میان ساحل شمالی، هانتر (Hunter)، سیدنی، ایلاوارا (Illawarra) و شول‌هِیوِن (Shoalhaven) تا ساحل جنوبی با آب‌وهوای خنک‌تر ادامه دارد.

کوه‌های نیوساوث‌ولز

رشته‌کوه‌های امتداد ساحل شرقی استرالیا (Great Dividing Range) شامل اسنوی ماونتینز (Snowy Mountains)، تیبل‌لند شمالی ، مرکزی و جنوبی، هایلندز جنوبی (Northern, Central and Southern Tablelands) و دامنه‌های جنوب‌غربی (South West Slopes) می‌شود که از قدیمی‌ترین رشته‌کوه‌های کرۀ زمین هستند.

دشت‌های مرکزی نیوساوث‌ولز

وسعت دشت‌‌های مرکزی نیوساوث‌ولز (The Central Plains) از مشرق تا مغرب ۵۰۰ کیلومتر است. خاک حاصلخیز و ذخایر آب کافی باعث شده است که اقتصاد کشاورزی ایالت نیو ساوت ولز قدرتمند باشد.

دشت‌های غربی نیو‌ساوث‌ولز

دشت‌های غربی خشک دو‌سوم مساحت ایالت نیو ساوت ولز استرالیا را پوشانده‌اند. اگرچه این زمین‌ها خاک حاصلخیزی دارند اما بارش باران در آن‌ها کم است و سیستم‌های رودخانه‌ای نیز برای زراعت  مساعد نیستند.

مناطق نیو‌ساوث‌ولز

دولت نیوساوث‌ولز این ایالت را به یازده منطقۀ مرزی (استحفاظی) تقسیم کرده است که عبارتند از:

اقتصاد نیوساوث‌ولز

اقتصاد تیلیون‌دلاری نیو‌ساوث‌ولز آن را به قوی‌ترین اقتصاد ایالتی استرالیا تبدیل کرده است. اقتصاد این ایالت استرالیایی بسیار متنوع است. 

صنایع مهم اقتصاد نیو ساوت ولز

  • خدمات کسب‌وکار ( خدمات مالی، مشاورۀ املاک، اطلاعات چندرسانه‌ای و  ارتباطات از راه دور)
  • عمران
  • ساخت و تولید
  • سلامت
  • آموزش

بزرگترین استخدام‌کنندگان نیو ساوت ولز

حوزه‌های زیر بیش‌ترین تعداد نیروی کار در نیو ساوت ولز را جذب و استخدام می‌کنند:

  • سلامت
  • فروش جزء
  • خدمات علمی و فنی

اجاره خانه در نیوساوث‌ولز

یکی از مهم‌ترین مراحل در روند اجارۀ خانه در نیو ساوت ولز انتخاب محل است. هم‌چنین باید دربارۀ نوع خانه نیز تصمیم‌گیری کنید. سپس نوبت به جستجو برای انتخاب محل خانه می‌رسد. برای کسب اطلاع دربارۀ اجارۀ خانه در استرالیا اینجا کلیک کنید.

جستجوی خانه در نیوساوث‌ولز

در ایالت نیوساوث‌ولز امکان خرید یا اجارۀ خانه‌های جذاب، آپارتمان‌ها یا املاک دیگر در کلان‌شهرها، شهرستان‌ها، حومۀ شهرها یا روستاها وجود دارد. نیوساوث‌ولز از اقامت افراد استقبال می‌کند و همواره کیفیت زندگی در آن در میان بهترین‌های جهان رتبه‌بندی شده است.

در نیوساوث‌ولز نیز مانند همه‌جای جهان، بهتر است تا پیش از خرید یا اجارۀ خانه، واحد مورد نظر را از نزدیک مشاهده کنید. البتّه اگر امکان حضور در ایالت برای شما میسر نیست، ارزشش را دارد که از همه‌چیز دربارۀ محل تحصیل یا کار خود اطّلاع پیدا کنید.

وب‌سایت‌های مشاور املاک در نیوساوث‌ولز

اگر از آن‌سوی مرزها دنبال خانه‌ها یا واحدهای آپارتمانی ایالت نیوساوث‌ولز استرالیا هستید، وب‌سایت‌های تخصصی مشاور املاک مفیدی در دسترس هستند و انتخاب خانه بسیار ساده شده است‌.

  • Realestate.com.au اطلاعات لازم دربارۀ تعداد اتاق‌ها، نوع واحد مسکونی (خانه یا آپارتمان) در بازۀ قیمتی مدّنظر را برای کاربر فراهم می‌کند.
  • Domain فهرست جامع املاک، خانه‌ها و آپارتمان‌های نیوساوث‌ولز را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. امکان تعیین تعداد اتاق‌ها و بازۀ قیمت به‌همراه دسترسی به واحدهای فروش نیز در این سایت وجود دارد.
  • Home Price Guide میانگین قیمت مشاوران املاک در شهرها و حومه‌ها را در سراسر نیوساوث‌ولز و استرالیا در اختیار کاربر می‌گذارد. این وب‌سایت اطّلاعات مربوط به جمعیت و حمل‌ونقل عمومی هر منطقه را نیز برای کاربران گردآوری کرده است.

قیمت خانه در نیوساوث‌ولز

قیمت خانه در سیدنی و نیوساوث‌ولز بسیار متغیر است. املاک سیدنی و اطراف آن گران‌تر از مناطق دیگر هستند. خانه‌هایی که در موسمن (Mosman) یا وکلوس (Vaucluse) شهر سیدنی بنا شده‌ند تا ده‌برابر گران‌تر از خانه‌هایی با همان مشخصات و امکانات در حومۀ این شهر هستند.

دولت نیوساوث‌ولز فهرستی جامع از میانه (median) و میانگین (average) قیمت واحدهای مسکونی سیدنی و سایر نقاط ایالت تهیه کرده است. برای مشاهدۀ این فهرست روی پیوند زیر کلیک کنید.

Housing NSW Quarterly Rent and Sales Reports | گزارش‌های اجاره و خرید خانه در نیوساوث‌ولز استرالیا در طی سه ماه گذشته

دانشگاه‌های نیوساوث‌ولز

بهترین دانشگاه‌های ایالت نیوساوث‌ولز استرالیا در سال ۲۰۲۲ میلادی عبارتند از:

دانشگاه مکان
Charles Sturt University (CSU)

دانشگاه چارلز استورت

پردیس‌های دانشگاهی:

Bathurst

 Dubbo

 Port Macquarie

 regional centres

Macquarie University

دانشگاه مک‌کوری

Sydney | سیدنی
University of New England (UNE)

دانشگاه نیوانگلند

پردیس‌های دانشگاهی

Armidale

regional centres

University of Newcastle

دانشگاه نیوکاسل

Newcastle | نیوکاسل
University of New South Wales (UNSW)

دانشگاه نیوساوث‌ولز

پردیس‌های دانشگاهی

Sydney & regional centres

University of Sydney

دانشگاه سیدنی

پردیس‌های دانشگاهی

Sydney & regional centres

University of Technology Sydney

دانشگاه فناوری سیدنی

Sydney | سیدنی
University of Wollongong (UOW)

دانشگاه ولون‌گونگ

پردیس‌های دانشگاهی

Sydney, Wollongong & regional centres

Western Sydney University (WSU)

دانشگاه وسترن سیدنی

Sydney | سیدنی

شهرهای نیوساوث‌ولز

جمعیّت شهرهای نیو‌ساوث‌ولز را مشاهده می‌کنید:

۱.    Sydney | سیدنی    ۳,۵۰۲,۳۰۱

۲.    Newcastle | نیوکاسل   ۲۷۹,۹۷۵

۳.    Central Coast | سنترال کوست   ۲۵۵,۴۲۹

۴.    Wollongong | وول‌گنگ    ۲۲۸,۸۴۶

۵.    Maitland | میت‌لند   ۵۳,۴۷۰

۶.    Tweed Heads | توییدهدز    ۴۵,۰۲۴

۷.    Wagga Wagga | واگاواگا   ۴۴,۴۵۱

۸.    Albury | آلبوری   ۴۲,۱۴۸

۹.    Port Macquarie پورت مک‌کوری    ۳۷,۹۸۲

۱۰.    Tamworth | تام‌ورث    ۳۲,۵۴۳

۱۱.    Orange | ارنج    ۳۱,۹۷۰

۱۲.    Dubbo | دوبو   ۳۰,۹۳۷

سیدنی

سیدنی شهر پایتخت ایالت نیوساوث‌ولز و یکی از محبوب‌‌ترین شهرهای جهان به‌شمار می‌رود. گردشگران زیادی همه‌ساله از سیدنی، شهر پرجمعیّت استرالیا دیدن می‌کنند.

سیدنی همراه با تنوّع و گوناگونی فرهنگ‌ها، چشم‌اندازها و خدمات، مکانی فوق‌العاده برای زندگی و کار به حساب می‌آید. حتّی بسیاری از مردم تعطیلات خودشان را در این شهر سپری می‌کنند.

سیدنی در ساحل شرقی استرالیا قرار دارد و از شهروندان تا توریست‌ها برای همه ظرفیت‌ها و جاذبه‌هایی بی‌نظیری ارائه می‌کند. 

از نظر موقعیّت، شهر سیدنی، بندر جکسون (Jackson Port) را در محاصرۀ خود دارد؛ این شهر از غرب تا رشته‌کوه‌های بلو‌مانوتینز (Blue Mountains)، از جنوب تا پارک ملی سلطنتی (National Royal Park) و از شمال تا هاکس‌بری (Hawkesbury) امتداد پیدا می‌کند.

زبان اصلی مردم در سیدنی انگلیسی است امّا پیوندهای زبانی محکمی با بومیان استرالیایی نیز وجود دارد.

سیدنی محبوب‌ترین و معروف‌ترین شهر در قارۀ استرالیا و اقیانوسیه محسوب می‌شود، بنابراین جای تعجبی ندارد که مقصدی پرطرفدار برای مهاجرت یا سفر باشد.

این شهر منزلگاه بسیاری از فرهنگ‌ها و ادیان است. یکی از نشانه‌هایی که بر قدمت دیرینۀ شهر سیدنی دلالت دارد، بقایای نقش‌ها و حکّاکی‌های بومیان این سرزمین هستند. هنگام ورود اروپایی‌ها به نیوساوث‌ولز، حدود ۲۹ قبیلۀ بومی در این منطقه سکونت داشته‌اند.

جالب است بدانید پس از شهرهای لندن در انگلستان و نیویورک در ایالات‌متحّده بیش‌ترین جمعیّت خارجی‌ها در شهر سیدنی استرالیا به‌سر می‌برتد؛ این موضوع باعث می‌شود که پس از چند روز اقامت در این‌ شهر اصلا احساس غربت نکنید.

بزرگ‌ترین حوزۀ توسعه و پیشرفت سیدنی پس از گردشگری، سلامت و تجارتِ جزء به مهاجرت تعلّق دارد. جاذبه‌های دیدنی سیدنی، بناهای مشهور و منحصربه‌فرد و خانۀ اپرای سیدنی در بندر این شهر مردمان زیادی را به‌سوی این منطقه می‌کشاند.

شهرت سیدنی به فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، موزه‌های هنر و مناظر آن محدود نمی‌شود، جمعیّت بالا و جذابیّت‌های فراوان این شهر را به یکی از بهترین مقصدهای جهان برای مهاجران تبدیل کرده است.

هم‌چنین، سیدنی همواره در میان ده شهر پرجنب‌جوش و سرزندۀ جهان قرار دارد. آب‌هوای بی‌نظیر سیدنی سبب شده است که فارغ از ملیّت و قومیّت، هر کسی که در آن پای می‌گذارد، این شهر را خانۀ خود بداند‌.

علاوه‌بر‌این، هنر و علم در شهر سیدنی ارجحیّت دارند. اولین دانشگاه کشور استرالیا با نام دانشگاه سیدنی (University of Sydney) نیز در سال ۱۸۵۰ و در این شهر تأسیس شد که امروزه نیز در میان بهترین‌های جهان قرار دارد.

سخن پایانی

نیو‌ساوث‌ولز، نیو ساوت ولز، ساوت ولز جدید یا اِن‌اِس‌دابلیو یکی از شناخته‌شده‌ترین و مهم‌ترین ایالت‌های کشور استرالیا است. حتّی افرادی که نام ایالت نام‌برده را ندانند، از شهرت و محبوبیّت پایتخت آن یعنی شهر سیدنی باخبر هستند.

رادیو مهاجرت در این قسمت به فرهنگ، اقتصاد، جغرافیا و به‌طور‌کلّی زندگی در ایالت نیوساوث‌ولز پرداخت. شهرها و دانشگاه‌های این ایالت استرالیایی و صنایع این سرزمین نیز مرور شدند.

سپاسگزاریم که تا انتهای این مطلب همراه رادیو مهاجرت بودید. منتظر پیشنهادها، انتقادها و دیدگاه‌های شما خوانندگان گرامی هستیم. در‌ضمن برایمان بنویسید که سیدنی چه برتری‌هایی نسبت به سایر ایالات و قلمروهای استرالیا دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا