استرالیازندگی در استرالیامهاجرت به استرالیا

ویکتوریا

ویکتوریا یکی از محبوب‌ترین ایالت‌های کشور استرالیا برای دانشجویان و مهاجران ایرانی به‌حساب می‌آید. کمتر پیش‌می‌آید ایرانی‌ها دربارۀ پایتخت این ایالت یعنی شهر ملبورن (Melbourne) نشنیده باشند. ویکتوریا (Victoria)، به‌اختصار وی‌آی‌سی (VIC) دومین ایالت پرجمعیت در کشور استرالیا به‌شمار می‌رود. تخمین زده شده است که بالغ‌بر ۴ میلیون نفر در شهر ملبورن زندگی می‌کنند. ۰/۷ درصد از جمعیت ایالت ویکتوریا را مردم بومی (Aboriginal people) و جزیره‌نشینان تنگۀ تورس (Torres Strait Islander people) تشکیل می‌دهند.

مساحت ایالت ویکتوریا در استرالیا  ۲۲۷,۴۱۶ کیلومتر‌مربع است که حدود ۳ درصد مساحت کل خشکی‌های این کشور را شامل می‌شود؛ بنابراین ویکتوریا کوچک‌ترین ایالت استرالیایی نیز به‌حساب می‌آید. طول خطوط ساحلی ایالت ویکتوریا ۱.۸۰۰ کیلومتر است و جنب تنگۀ باس (Bass Strait) قرار دارد که آن را از ایالت تاسمانیا (Tasmania) جدا می‌کند.

در این قسمت از مجموعه مقاله‌های رادیو مهاجرت دربارۀ ایالات و قلمروهای استرالیا به ایالت پر‌طرفدار ویکتوریا خواهیم پرداخت. پس با رادیو مهاجرت همراه باشید.

پس از خواندن این مطلب درباره ویکتوریا خواهیم دانست:

  • جمعیت ویکتوریا
  • ۶ حقیقت جالب درباره ویکتوریا
  • شهرهای ویکتوریا
  • آب‌وهوای ویکتوریا
  • تحصیل در ویکتوریا
  • بازار کار ویکتوریا
  • زندگی در ویکتوریا

جمعیت ویکتوریا

جمعیت ایالت ویکتوریا تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۲، حدود ۶/۷۴ میلیون نفر شمارش شده است. [سال مالی استرالیا در ماه ژوئن به پایان می‌رسد؛ سازمان آمار این کشور همیشه از این تاریخ برای اعلام آمارها استفاده می‌کند.]

طی یک دهۀ گذشته، نرخ رشد جمعیت ویکتوریا ۱.۸۲ درصد بوده است. جمعیت این ایالت و نرخ سالانۀ رشد جمعیت آن را در‌طول ۱۰ سال گذشته مشاهده می‌کنید.

  • ۲۰۱۱     ۵.۵۳ میلیون نفر     –
  • ۲۰۱۲     ۵.۶۰ میلیون نفر     ۱.۲۷ درصد
  • ۲۰۱۳     ۵.۷۴ میلیون نفر     ۲.۵۰ درصد
  • ۲۰۱۴     ۵.۷۶  میلیون نفر     ۰.۳۵ درصد
  • ۲۰۱۵     ۵.۸۸  میلیون نفر     ۲.۰۸ درصد
  • ۲۰۱۶     ۶.۰۳ میلیون نفر     ۲.۵۵ درصد
  • ۲۰۱۷     ۶.۱۵ میلیون نفر     ۱.۹۹ درصد
  • ۲۰۱۸     ۶.۲۷ میلیون نفر     ۱.۹۵ درصد
  • ۲۰۱۹     ۶.۳۵ میلیون نفر     ۱.۲۸ درصد
  • ۲۰۲۰     ۶.۵۰ میلیون نفر     ۲.۳۶ درصد
  • ۲۰۲۰     ۶.۶۲ میلیون نفر     ۱.۸۵ درصد

۶ حقیقت جالب درباره ویکتوریا

  • ویکتوریا به «ایالت باغ» شهرت دارد.
  • مخترع جعبۀ سیاه هواپیما دانشمندی از اهالی ویکتوریا است.
  • بیش‌از ۱۸۰ زبان و گویش در ویکتوریا صحبت می‌شود؛ ۲۰ درصد مردم ویکتوریا و ۳۰ درصد مردم ملبورن در خانه به زبانی متفاوت از انگلیسی صحبت می‌کنند.
  • بیش‌ترین نرخ رستوران‌ها و کافه‌های جهان به شهر ملبورن تعلق دارد.

شهرهای ویکتوریا

۱۰ شهر پرجمعیت ایالت ویکتوریا را در جدول زیر ملاحظه می‌کنید:

شهر مسافت تا ملبورن
Melbourne

ملبورن

Geelong

گیلونگ

۷۵  کیلومتر
Ballarat

بالارات

۱۱۳  کیلومتر
Bendigo

بندیگو

۱۴۸  کیلومتر
Mildura

میلدورا

۵۴۱  کیلومتر
Shepparton

شپارتون

۱۷۶  کیلومتر
Wodonga

وودونگا

۲۹۹  کیلومتر
Warrnambool

واررنامبول

۲۶۳  کیلومتر
Traralgon

ترارالگون

۱۵۷  کیلومتر
Torquay

ترکوی

۹۷  کیلومتر

آب‌وهوای ویکتوریا

اقلیم ایالت ویکتوریا سال‌به‎سال و دهه‌به‌ده در حال‌تغییر است. رویداد ال نینو نوسان جنوبی (El Niño Southern Oscillation) باعث نا‌بهنجاری‌های بزرگ آب و هوایی در ایالت ویکتوریا می‌شود. 

داده‌های آب‌وهوایی در طولانی‌مدت، تأثیر گرم‌شدن زمین و تنوع طبیعی را بر اقلیم ایالت ویکتوریا نشان می‌دهند.

اقلیم ویکتوریا عموماً برای کشت و زراعت مناسب است. اکثر مناطق این ایالت بارندگی و گرمای مناسبی دارند. البته زمستان‌ها که دمای هوا کاهش پیدا می‌کند، کشاورزی با محدودیت روبه‌رو می‌شود. در تابستان‌ها نیز بارش ناکافی باران گیاهان را به آبیاری نیاز دارند.

اگر منابع آبیاری در تابستان مهیا باشد، ثمردهی کشت‌زارها و مراتع، محصولات کشاورزی، باغ‌ها و تاکستان‌ها بالا می‌رود زیرا گیاهان در روزهای طولانی گرم و آفتابی رشد بسیار‌خوبی خواهند داشت.

با‌توجه به این‌که ویکتوریا در جنوبی‌ترین قسمت استرالیا قرار دارد و رشته‌کوه‌های عظیم نیز به‌جای شمال‌غربی در جنوب‌شرقی قرار دارند، اقلیمی متفاوت از سرزمین اصلی استرالیا دارد. تأثیر موقعیت جغرافیایی این ایالت آب‌وهوای آن را معتدل می‌کند.

تحصیل در ویکتوریا

آموزش و تحصیل ویکتوریا در استرالیا و همۀ جهان زبانزد است. دانش‌آموزان و دانشجویان در مرکزیت هر‌چیز قرار دارد. مهیا‌کردن تجهیزات و امکانات، فراهم‌آوردن فرصت‌ها برای همۀ دانشجویان فارغ از این‌که چه پیش‌زمینه‌ای دارند و بهبود بازده و خروجی آنان در رأس همۀ امور است.

ویکتوریا برای همۀ دانشجویان اهمیت قائل است؛ هم‌چنین از آنان حمایت می‌کند تا بهترین دستاوردها را داشته باشند. رشته‌های تحصیلی فراوانی در این ایالت استرالیا ارائه می‌شود؛ بنابراین هر داوطلبی می‌تواند با توجه به شرایط و نیازهای خود بهترین واحدهای تحصیلی را در کنار کادر آموزشی و اداری عالی در این ایالت بگذراند.

نظام‌آموزشی ویکتوریا در‌سطح بین‌المللی نیز به‌خوبی شناخته شده است. تمرکز بالایی روی بین‌المللی‌سازی سرفصل‌های آموزشی در ویکتوریا و به‌طور‌کلی کشور استرالیا وجود دارد. از‌این‌رو مدارس، دانشگاه‌ها و اجتماعات ویکتوریا به‌شدت چندفرهنگی هستند و درس‌ها بافت جهانی را شامل می‌شوند.

نظام‌آموزشی منحصر‌به‌فرد ویکتوریا

چهار مؤلفه نظام‌آموزشی ویکتوریا را منحصر‌به‌فرد می‌کند:

تدریس در ویکتوریا

دستاوردهای فوق‌العادۀ ویکتوریا در دنیای تحصیل بر شیوۀ عالی تدریس در این ایالت استرالیایی استوار است. اساتید و مدرسان همۀ شاگردها را می‌شناسند؛ این رویکرد سبب می‌شود تا دانشجویان احساس تعلق‌خاطر کنند. هر دانشجویی شخصاً ارزشمند خواهد بود.

زمانی که مدرس به‌طور‌حقیقی به دانشجویان اهمیت می‌دهد و گوش شنوایی برایشان است، انگیزۀ آنان برای حضور و فعالیت در دانشگاه بیش‌تر می‌شود، احساس بهتری می‌کنند و به نتایجی عالی دست خواهند یافت.

تعامل دو‌طرفه میان استاد و دانشجو و حمایت‌کردن از دانشجویان تنها یکی از روش‌های هموار‌کردن مسیر برای شکوفایی تحصیلی و تحقق اهداف آکادمیک آنان به‌حساب می‌آید.

چرا دانشجویان به تحصیل در ویکتوریا راعلاقه‌مند هستند؟

  • شیوه‌های گوناگون آموزش
  • دوره‌های آموزشی تمام‌وقت، پاره‌وقت و فشرده
  • تفکر خلاق و مستقل
  • درک بین‌فرهنگی و نگرش جهانی
  • پیشرفت فردی و توسعۀ اجتماعی

محیط‌های آموزشی ویکتوریا

کلاس‌‌ها و ساختمان‌ها دارای معماری نوین و برتر هستند تا محیط برای یادگیری همراه با تعامل و هیجان مناسب باشد. هم‌چنین کلیۀ دانشجویان به فناوری و فضاهای مبتکرانه نیز دسترسی دارند تا همکاری در گروه‌های کوچک و بزرگ امکان‌پذیر باشد.

اعتبار مدارک‌تحصیلی ویکتوریا

نظام آموزشی ویکتوریا در سطح جهان شناخته‌شده است و مدارک تحصیلی دانش‌آموختگان نیز برای ورود به بازار کار اعتبار دارد.

موفقیت دانشجویان بین‌الملل در ویکتوریا

نظام آموزشی ویکتوریا استانداردهای بالایی دارد و در فهرست بهترین‌های سازمان برنامه درسی، ارزیابی و گزارش استرالیا نیز قرار دارد.

دانشگاه‌های ویکتوریا

تعداد فراوان دانشگاه‌ها ومراکز آموزش‌عالی در ملبورن و ویکتوریا یعنی فرصت‌های تحصیل در هر رشته و گرایشی برای داوطلبان فراهم است.

بهترین دانشگاه‌های ویکتوریا از نگاه دانشجویان

جدول زیر بهترین دانشگاه‌ها ایالت ویکتوریا در سال ۲۰۲۲ را بر‌اساس دیدگاه دانشجویان نشان می‌دهد. 

بهترین دانشگاه مقطع کارشناسی بهترین دانشگاه تحصیلات تکمیلی 
Victoria University  Torrens University
Deakin University  Deakin University 
Deakin University  Southern Cross University 
Australian Catholic University (ACU)   Torrens University 
Southern Cross University  University of Wollongong 
CQUniversity   Southern Cross University 

بازار کار ویکتوریا

ویکتوریا با کمبود منابع انسانی مواجه است. این ایالت به جذب حدود ۴۰۰.۰۰۰ نیروی کار طی سه‌سال آینده نیاز مبرم دارد. این موضوع طی ۵۰ سال گذشته در استرالیا سابقه نداشته است و می‌تواند مانع توسعۀ اقتصاد ویکتوریا شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ایالت ویکتوریای استرالیا به جذب ۶۵.۰۰۰ نفر در کادر درمان و مراقبت از معلولان و سالمندان، ۹۰.۰۰۰ نفر در بخش خدمات، ۴۱.۰۰۰ کارمند و کادر آموزش، ۳۴.۰۰۰ نیروی کار در بخش عمران و ۶۴.۰۰۰ نفر در بخش خدمات مالی و فناوری‌اطلاعات نیاز دارد. این مسئله می‌تواند سیاست‌های مهاجرتی درمورد صدور ویزای شغلی را تحت‌الشعاع قرار دهید.

زندگی در ویکتوریا

مردم خون‌گرم و صمیمی ویکتوریا و فرصت‌های بی‌شمار کسب‌وکار باعث می‌شود تا عاشق زندگی در این ایالت شوید. دلایل زیادی وجود دارند که ملبورن (به‌طور‌کلی ایالت ویکتوریا) همیشه در میان بهترین شهرهای جهان برای زندگی قرار دارند. بنابراین شیوۀ زندگی و صمیمیت مردم تنها عوامل جذب مهاجران به این ایالت استرالیایی نیستند. در ادامه برخی از مهم‌ترین‌ عوامل را ملاحظه می‍کنید.

  • شیوۀ زندگی مقرون‌به‌صرفه
  • کیفیت عالی آموزش در سطح جهانی
  • نظام سلامت و درمان بی‌نظیر
  • ساختمان‌هایی (آپارتمان، ویلایی، سوئیت و …) باب میل همۀ سلیقه‌ها
  • آب‌وهوای فوق‌العاده

سخن پایانی

در این مطلب، رادیو مهاجرت نمای کلی ایالت ویکتوریا در استرالیا برای شما خوانندگان گرامی ترسیم کرد. با آب‌وهوا، شهرها و حقایقی دربارۀ ویکتوریا آشنا شدیم. سپس تحصیل در این ایالت محبوب استرالیایی مورد بررسی قرار گرفت و آخرین اطلاعات راجع به بازار کار این ایالت نیز عنوان شد.

رادیو مهاجرت از شما سپاس‌گزار است که تا انتهای این مطلب همراه شدید. منتظر پیشنهادها، انتقادها و دیدگاه‌های شما عزیزان هستیم. هم‌چنین بنویسید که برای تحصیل، اشتغال و مهاجرت شرایط کدام یک از ایالات و قلمروهای استرالیا را مطلوب‌تر ارزیابی می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا