رویدادهای استرالیاگردشگری استرالیا

فستیوال‌های استرالیا در زمستان

فستیوال‌های استرالیا در زمستان قندیل نخواهند بست. اگرچه استرالیا برای مناظر برفی موسم زمستان شهرت چندانی ندارد اما زمستان که از راه می‌رسد، مردمان استرالیا خوب بلدند چگونه خاطراتی گرم برای خود بسازند.

در این مطلب، رادیو مهاجرت به معرفی جشنواره‌های زمستانی استرالیا خواهد پرداخت.

جشنواره‌هایی دنج که به هزاران راه و روش سعی دارند تا چراغ تابستان را در دل زمستان استرالیا روشن سازند. جشنواره‌های استرالیا در فصل زمستان مملو هستند از برافروختن آتش، آتش‌بازی، آتش‌سوزی، شراب سرخ، ضیافت‌های غذاها، سرگرمی و هر آن‌چه که از آن شور و شرر ببارد.

در یک جشنواره، پای (Meat pie | پای گوشت ویژۀ استرالیایی‌ها) صرف می‌کنند؛ در جشنواره‌ای مراسم آتش‌بازی کریسمس را در ماه ژوئیه برپا می‌کنند و حتی در صحراهای استرالیا هم جشنواره و نمایشگاه کلاه پشمی برگزار می‌شود. برای آشنایی با فستیوال‌های استرالیا در زمستان با رادیو مهاجرت همراه باشید.

جشنواره آتش‌بازی زمستانی در ارنج |  Orange Winter Fire Festival

جشنواره آتش‌بازی زمستانی در ارنج | Orange Winter Fire Festival

اگر در زمستان گذرتان به نیوساوث‌ولز (NSW) در استرالیا افتاده باشد، احتمالا درباره شهر و جشنواره ارنج هم شنیده باشید. منطقه‌ای که برای خوراکی‌ها و غذاهای خوشمزه‌، شراب و بوتیک‌هایش معروف شده است.

جشنوارۀ سه روزۀ ارنج هم از آن تفریحاتی است که حداقل به خاطر آن هم که شده باید از این منطقه دیدن نمود.

جشنوارۀ مذکور شامل رویدادهای مختلف آتش‌بازی است. این جشنواره با الهام از سنت استرالیایی برپایی آتش در شب (بُن‌فایر | bonfire) برگزار می‌گردد. در این شب کنار آتش‌های برپا شده در رستوران‌های محلی بخورید و بیاشامید و کیفور شوید.

Orange, NSW | مکان: شهر اورنج در نیوساوث‌ولز

زمان: اوایل ماه میلادی اوت (August)

جشنواره پای تایم در هایلندز جنوبی | Pie Time, Southern Highlands, NSW

جشنواره پای تایم در هایلندز جنوبی
Galette des rois on wooden table. Traditional Epiphany cake in France

مردمان هایلندز جنوبی در نیوساوث‌ولز(Southern Highlands, NSW) فستیوالی را برای تکریم از مقام والا و شامخ پادشاه غذاها یعنی پای ابداع کرده‌اند!!! به عبارت دیگر، ۳۰ روز از سال و در ماه ژوئن از آسمان پای می‌بارد.

ناگفته نماند که مردمان استرالیا تناول پای به همراه شراب پینوت ( (Pinotرا بسیار دوست دارند.

مکان: هایلندز جنوبی در نیوساوث‌ولز | Southern Highlands, NSW

زمان: ماه میلادی ژوئن

فستیوال بینی در آلیس اسپرینگز | Alice Springs Beanie Festival

فستیوال بینی در آلیس اسپرینگز | Alice Springs Beanie Festival

پیش از ورود کردن به معرفی جشنوارۀ فوق‌الذکر تکلیف خود را با نام آن روشن کنیم. بینی هیچ ربطی به آن عضو معجزه‌گر متصل به اعصاب بویایی مغز ندارد! واژۀ بینی که املای آن در زبان انگلیسی Beanie است، در سال ۱۹۴۰ میلادی از اصطلاح عامیانۀ bean به معنای سر و پسوند -ie و برای اطلاق به نوعی کلاه پشمی زمستانی ساخته شد.

فستیوال بینی انجمنی از رویدادهای هنری است و با هدف اشتغال‌زایی برای بومیان و سرخپوستان مناطق دورافتادۀ استرالیا برگزار می‌شود.

در این جشنواره، هنرمندان بومی استرالیا به نمایش و فروش بینی‌های خود می‌پردازند!!! کارگاه‌های گوناگون، نمایشگاه‌ مسابقه، نمایشگاه عرضۀ تولیدات و شرکت در رویدادهای ملّی اجزای این فستیوال را تشکیل می‌دهند.

در فستیوال بینی، علاوه بر عرضه و فروش کلاه بینی، از خلاقیت سرخپوست‌های هنرمند استرالیا، حکایات آنان و همچنین تولیدکنندگان بینی در سراسر جهان قدردانی می‌گردد.

 این رویداد سالانه از سال ۱۹۹۷ بدون وقفه برپا شده است. وارثان صنایع بومی استرالیا امید دارند که برگزاری فستیوال بینی در آینده نیز تداوم پیدا کند.

جالب است بدانید که بالغ بر ۵۰۰ تولیدکنندۀ بینی از سراسر جهان در این جشنواره دخیل هستند. ۱۵۰ داوطلب برای برگزاری مراسم‌ها و ۷.۰۰۰ بازدیدکننده نیز در آن حضور به عمل می‌آورند.

مکان: آلیس اسپرینگز در قلمرو شمالی | Alice Springs, NT

زمان: ماه میلادی ژوئن

فستیوال یول‌فست | Yulefest

فستیوال یول‌فست | Yulefest

ماه‌های ژوئن، ژوئیه و اوت، زمستانی رویایی را در یول‌‌فست کوه‌های آبی موسم به بلو ماونتنز (Yulefest in the Blue Mountains) رقم می‌زنند.

استرالیایی‌ها در فصل زمستان خود (امان از دست فصلهای استرالیا)  مراسم و آداب سنتی کریسمس را به جای می‌آورند.

هوا در ماه‌های ژوئن، ژوئیه و اوت یا به قولی جون، جولای و آگوست استرالیا بس ناجوانمردانه سرد است. بادهای سرد می‌وزند و گاه و بیگاه برف می‌بارد. گویی صحنۀ کتاب بچۀ برفی (The Snow Child) است که به حقیقت می‌پیوندد. درست آن‌جا که نویسندۀ کتاب، ایووین آیوی (Eowyn Ivey) چنین نوشته است:

«عبور هرازچندگاه باد، دامنش را به جوراب‌های پشمی‌اش می‌سایید و درز به درز را سرما می‌بست. کمی بالاتر در مسیر رودخانه، دره در مسیر یخچال طبیعی نیم مایل بر کف سنگلاخ زمین گسترش می‌یافت و به کانال‌های سنگی و کم‌عمق ختم می‌شد اما اینجا رود هنوز باریک و عمیق بود.

میپل می‌توانست صخره‌ای رُسی را ببیند که در دوردست آن سمت رودخانه بریخ تیره خم شده و سقوط می‌کرد. پایین، آب در آنجا به‌راحتی ورای سرش را می‌پوشاند.»

مکان: کوه‌های آبی (Blue Mountains)

زمان: فصل زمستان استرالیا در ماه‌های ژوئن، ژوئیه و اوت

فستیوال زمستانی سالستیس در سیدنی | Sydney Solstice Winter festival

فستیوال زمستانی سالستیس در سیدنی | Sydney Solstice Winter festival

سالستیس جشنواره‌ای شگفت‌انگیز است که از ژوئن سال ۲۰۲۱ میلادی و با تأکید بر این پدیده جشن گرفته می‌شود که خورشید در حرکت سالیانۀ خود سرانجام به پایین ترین نقطۀ افق می‌رسد و باعث می‌شود طول روز کوتاه شود و زمان شب افزایش پیدا کند.

صدایی در ذهنتان شما را به یاد چیزی انداخت. بله، درست حدس زدید، همان شب یلدای پارسی‌زبانان است که استرالیایی‌ها به تازگی گوشه چشمی نسبت به آن پیدا کرده‌اند.

حال آن‌که، ایرانیان باستان از سال ۵۰۲ قبل از میلاد مسیح و در زمان پادشاهی داریوش یکم، رسیدن خورشید به پایین‌ترین نقطۀ افق را جشن می‌گیرند.

البته تفاوت‌هایی اساسی میان شب یلدا و فستیوال سالستیس وجود دارد. به‌عنوان مثال مردمان استرالیا دو هفته مانده به رسیدن شب چله خوشگذرانی را آغاز می‌کنند.

خیابان‌های و بندرگاه سیدنی گویی جان تازه‌ای می‌گیرند و مردم هم غذاهای خوش‌طعم و لذیذ را با نوشیدن آبجو و هنر همراه می‌کنند.

راستی ممکن است برایتان سؤال شود که سالستیس به چه معنا است. سالستیس که به انگلیسی Solstice نوشته می‌شود، در لغت به معنای انقلابِین (دو انقلاب تابستانی و زمستانی) است.

سالستیس در اصطلاح زمانی‌ است که «خورشید به حداکثر کشیدگی زاویه‌ای نسبت به استوای آسمان می‌رسد، [و] در یکی از دو نقطۀ انقلابی قرار دارد.

به همین دلیل به این دو نقطه انقلابِین می‌گویند.»  مسعود عتیقی، بنیان‌گذار انجمن نجوم آماتوری ایران

نکته: جالب است بدانید که آغاز هر فصل در ابتدای ماه‌های خورشیدی و متناسب با تقویم ایرانی است، در حالی که در تقویم میلادی، شروع فصل‌ها در طول ماه‌ قرار دارد.

مکان: سیدنی

زمان: دو هفته مانده به انقلاب زمستانی

فستیوال زمستانی دارک موفو در هوبارت | Dark Mofo Festival, Hobart

فستیوال زمستانی دارک موفو در هوبارت | Dark Mofo Festival, Hobart

شهر هوبارت (Hobart) در تاسمانیا (Tasmania) میزبان فستیوال موسیقایی و هنری دارک موفو در زمستان است.

از موسیقی، هنر، غذا، شراب و سرگرمی‌های گوناگون این جشنواره که بگذریم به یکی از مراسم‌های چالش‌برانگیز این جشنواره با نام شنای برهنه به مناسبت انقلاب زمستانی برخورد می‌کنیم!

مراسم شنای برهنۀ سالستیس (Nude Solstice Swim) در ساحل لانگ‌بــیچ خلیج سَندی (Longbeach, Sandy Bay) برگزار می‌شود.

مکان: هوبارت (Hobart, Tasmania)

زمان: ماه میلادی ژوئن

موفو (MOFO) در زبان انگلیسی مخفف Motherfucker (واژه‌ عامیانه‌ای بسیار مبتذل) است. نام این جشنواره خود مصداق بارز آداب هنجارگریز آن است. (رنگ رخساره گواهی دهد از سِرّ ضمیر)

فستیوال نویسندگان کانبرا | Canberra Writers Festival

Canberra Writers Festival

از هر نوع جشنواره‌ای در استرالیا سخن به میان آمد. لذا فهرست جشنواره‌های زمستانۀ استرالیا را با یک فستیوال فرهنگی خاتمه می‌دهیم.

هدف از برگزاری این فستیوال گرد هم آوردن استعدادهای ادبیِ محلی و بین‌المللی است. فستیوال نویسندگان کانبرا در ماه ژوئیه برگزار می‌گردد و حدود ۵۰ رویداد فرهنگی را در دو مکان مجزا میزبانی می‌کند.

مکان: موزۀ دموکراسی استرالیا در مکان سابق پارلمان (Museum of Australian Democracy at Old Parliament House) و حوزۀ فرهنگی کامبری در دانشگاه ملی استرالیا ( Kambri cultural precinct at the Australian National University)

زمان: ماه میلادی ژوئیه

سخن پایانی

اگرچه به قول نیما یوشیج، در شب سرد زمستانی، کورۀ خورشید هم، چون کورۀ گرم چراغ من نمی‌سوزد. مردم استرالیا با آن تب‌وتاب خاص خود هرگز به موسم سرما این اجازه را نمی‌دهند که برف ناامیدی بر سرشان بریزد. برخی از پرحرارت‌ترین فستیوال‌های استرالیا را با یکدیگر مرور کردیم.

جشنواره‌های زمستانی استرالیا به این چند مورد ختم نمی‌شوند اما اگر بخواهیم تک به تک از جشن‌ها و سنت‌های استرالیا نامی به میان آوریم، باید کتابی نگاشت. بنابراین به جشنوارۀ پای، آتش‌بازی، یول‌فست (کریسمس نابهنگام استرالیا) و مواردی این چنین بسنده نمودیم.

گروه تهیّه و تولید محتوای رادیو مهاجرت از یکایک شما خوانندگان پارسی‌زبان ایرانی، افغان یا تاجیک بی‌نهایت سپاسگزار است که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.

در ضمن، برای ما بنویسید که به نظرتان کدام فستیوال زمستانی در استرالیا برایتان جالب است. چرا؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا