استرالیاگردشگری استرالیا

غذاهای محلی استرالیا

غذاهای محلی استرالیا جزئی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ بومی این سرزمین محسوب می‌شوند. استرالیا یکی از چندفرهنگی‌ترین کشورهای جهان است. این امر سبب شده است تا در کلان‌شهرهای استرالیا شاهد انواع خوراکی‌ها و غذاها باشیم. اگرچه می‌توان خورشت هندی کاری، خوراکی‌های مدیترانه‌ای، پیتزا و پاستای ایتالیایی را به سهولت در استرالیا پیدا کرد، اما کدام یک از غذاها و خوراکی‌ها مختص استرالیایی‌ها هستند! به کدام خوردنی، طعام محلی استرالیا می‌گوییم و خوراکی‌های بومی استرالیا چه هستند!

اگر از مهاجران یا مسافران استرالیا سوال کنید، احتمالا وجمایت (Vegemite) و کباب کانگورو را به شما پیشنهاد دهند که البته تا حدی نیز درست است، اما حتما غذاهای غیرکلیشه‌ای هم در آشپزخانه‌های استرالیا وجود دارد. در این مقاله، به مزه مزه کردن خوراکی‌های سنتی استرالیا خواهیم پرداخت. بنابراین برای آشنایی با غذاهای محلی استرالیا با رادیومهاجرت همراه باشید.

محبوب‌ترین غذاهای محلی استرالیا

آشپزی استرالیایی طیف گسترده‌ای از غذاهای متنوع با بافت‌ها و روش‌های طبخ متفاوت را دربرمی‌گیرد. از غذاهای گیاهی مردمان بومی استرالیا تا انواع خوراکی‌های استرالیایی که شهرت جهانی پیدا کرده‌اند، حتما تعدادی باب میل و ذائقهء شما وجود خواهد داشت.

جدا از این، غذاهای استرالیایی معرّف فرهنگ استرالیا نیز هستند. یک ضرب‌المثل فرانسوی مشهور می‌گوید: «فرهنگ درون بشقاب غذا است.» (La culture est dans l’assiette) که پر بیراه به نظر نمی‌آید.

خوراک کرم (ویچِتی گراب) | Witchetty Grub

غذاهای محلی استرالیا خوراک کرم

حتما شنیده‌اید که آدم گرسنه سنگ را هم می‌خورد! شاید اولین استرالیایی که به طبخ غذا با نوعی کرم موسوم به ویچِتی (Witchetty) روی آورده است، دچار قحطی‌زدگی شده باشد.

اگرچه فروش خوراک ویچتی در غذاخوری‌های عمومی مرسوم نیست، این غذا قدمتی به درازای چند قرن دارد. ویچتی گراب در حقیقت لاروهای چاق سفیدی هستند که طعمی مشابه مرغ دارند.

بررسی‌ها حاکی از آن است که پروتئین این خوراکی با یک استیک گوشت کامل برابری می‌کند. همین مسئله برای قرار دادن آن در فهرست غذاهای ملی استرالیا کفایت می‌کند.

مدت زمان زیادی برای پیدا کردن این کرم در میان بوته‌‌ها صرف می‌شود؛ به هر حال هر کاری زحمت خود را دارد و بومیان استرالیا نیز برای طبخ خوراک ویچتی زحمت زیادی می‌کشند.

فواید خوردن ویچتی گراب

به گفته یکی از اعضای گروه تحقیقاتی کارشناسان تغذیه استرالیایی، آزمایش‌ها و پژوهش‌های دهۀ ۸۰ میلادی در آزمایشگاه تغذیۀ تاسمانیا (Tasmania) بر روی نمونه‌های غذایی مردم بومی استرالیا ثابت کرد که خوراکی‌های بومی مانند ویچتی گراب ارزش غذایی بسیار بالایی دارند.

غذای محلی استرالیایی ویچتی گراب برای زنده ماندن فوق‌العاده است. ۱۵درصد وزن این غذا از پروتئین و ۲۰درصد آن از چربی تشکیل شده است؛ در هر ۱۰۰ گرم ویچتی گراب ۱۱۷۰ کیلوژول کالری وجود دارد. این غذای محلی استرالیا منبعی سرشار از ویتامین ب۱ (B1) و مواد معدنی ضروری پتاسیم، منیزیم و روی است.

ماهی و سیب‌زمینی سرخ‌کرده | Fish ‘n’ chips

فهرست غذاهای استرالیایی بدون برخی از خوراکی‌های سنتی بریتانیا ناقص است. این  مسئله از وقوع استعمار در طی تاریخ استرالیا نشئت می‌گیرد. اسنک ماهی و سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا به قول استرالیایی‌ها فیش اند چیپس (Fish ‘n’ chips) در استرالیا هم درست به اندازهء انگلیس پرطرفدار است.

جالب است بدانید که بهترین غذاهای دریایی جهان به استرالیا تعلق دارند. پس فرصت امتحان کردن این اسنک خوشمزه را در استرالیا از دست ندهید. فیش اند چیپس را در میان کاغذ پیچیده و معمولا با لیموترش و نمک میل می‌کنند.

پاولُوا | Pavlova

غذاهای محلی استرالیا خوراک کرم

پاولُوا نوعی کیک با بافت پفکی است که با خامۀ هم‌زده و لایۀ میوه روی آن سرو می‌شود.

این دسر آن‌چنان خوشمزه است که همیشه با کیوی استرالیایی (Aussie-Kiwi) رقابت دارد. مردمان استرالیا و نیوزیلند ادعا می‌کنند که نام این اختراع خوشمزه را به احترام رقصندۀ بالۀ آنا پاولوا (Anna Pavlova) انتخاب کرده‌اند که یک بالرین اهل روسیه است.

علت محبوبیت آنا پاولا در میان مردم استرالیا

آنا پاوُلا بالرین روسی که اصلی‌ترین رقصندۀ بالۀ سلطنتی روسیه (Russian Imperial Ballet) بود، اولین بالرین مشهور جهان است که در تور سفر خود به استرالیا و سراسر جهان از شهرهای ملبورن ، سیدنی، بریزبن (Brisbane) و آدلاید (Adelaide) دیدن کرده است.

شهرت و محبوبیت بالای پاولا سبب شد که جمعیتی ۱۰.۰۰۰ نفری از ملبورن برای استقبال از بالرین فیلم روسی قوی در حال مرگ (The Dying Swan) حاضر شوند؛ این فیلم در فارسی به «دریاچۀ قو» برگردانده شده است و جالب است بدانید که نقش آنا پاولا در این فیلم تنها ۴ دقیقه بوده است.

پاوُلا به مدت دو ماه در شهر سیدنی اجرا داشت. حتی فرماندار وقت و همسر وی نیز در آخرین اجرای پاولا در سیدنی حضور یافتند. پاولا هنگام ترک سیدنی و عزیمت به نیوزیلند، پرندگان زیادی را از قفس رها کرد.

بالرین محبوب در میان اهالی استرالیا در دومین و آخرین سفر خود به سیدنی خانه‌ای را بندرگاه این شهر اجاره کرد. او همچنین از ساحل جنوبی  و کوهستان آبی نیز دیدن کرد. وی بعدها درست چند هفته پس از جشن تولد ۵۰ سالگی‌اش و بر اثر ابتلا به بیماری ذات‌الریه جان خود را از دست داد.

پای گوشت | Meat pies

غذاهای محلی استرالیا پای گوشت

این خوراکی رایج اغلب به‌عنوان مزه در هنگام کّره خوری (post-drinking-binge-meals | صرف می‌شود. کره‌خوری به حالتی بعد از استعمال مواد یا نوشیدن الکل گفته می‌شود که فرد احساس گرسنگی شدیدی را تجربه می‌کند و شروع به پرخوری می‌کند.

 محتویات داخل این خوراکی تنوع دارد اما رایج‌ترین آن‌ها شامل گوشت، پیاز، عصاره گوشت، قارچ و سیب‌زمینی است. پای گوشت خوردنی خوشمزه‌ای است که می‌توان آن را در مناسبت‌های مختلف میل کرد.

ماهی باراموندی | Barramundi

غذای های محلی استرالیا ماهی باراموندی

این ماهی خاردار تنها به استرالیا اختصاص ندارد و در آشپزی بنگالی و تایلندی هم استفاده می‌گردد اما اسم این ماهی استرالیایی‌است.

باراموندی در یکی از زبان‌های بومی استرالیا به معنای «ماهی بزرگ رودخانه» است. طبخ این ماهی در رستوران‌های استرالیا بسیار رایج است.

ماهی باراموندی اغلب به صورت گریل یا تفت داده شده و در کنار سالاد یا سبزیجات سوخاری خورده می‌شود.

لمینگتون | Lamington

غذای های محلی استرالیا لمینگتون

لمینگنون نوعی کیک اسفنجی با لایۀ شکلات و پودر نارگیل است. گاهی آن را شبیه ساندویچ در کنار خامه و مربای تمشک میل می‌کنند. خوردن این دسر با چای یا قهوه بسیار دلچسب خواهد بود.

سوسیس باربیکیو | Barbecued snags

غذای های محلی استرالیا سوسیس باربیکیو

استرالیایی‌ها عاشق طبخ غذا روی باربیکیو هستند تا جایی که حتی سوسیس باربیکیو هم می‌پزند. این غذای خوشمزه و آسان – طبخ برای آخر هفته‌ها بسیار مناسب است.

برگر با چغندر | Burger with beetroot

غذای های محلی استرالیا برگر با چغندر

مردم استرالیا علاقۀ عجیبی به خوردن چغندر دارند تا جایی که در هر غذایی حتی در کنار برگر هم آن را می‌خورند. چغندر که یکی از صیفی‌جات قرمز است هزاران فایده برای سلامت انسان دارد. کاهش فشار خون، افزایش بنیه و تقویت کبد از جمله فواید مهم آن به شمار می‌روند.

مردم استرالیا عاشق چغندر هستند!

برای سایر مردم جهان باورکردنی نیست که مردمان استرالیا دیوانه‌وار به چغندر عشق می‌ورزند.

حکایت «شب عید است و یار از من چغندر پخته می‌خواهد» را شنیده‌اید؟ شرحی مختصر برای خوانندگان عزیزی که این حکایت را نشنیده‌اند: پنجاه و هفتمین پسر فتحعلی شاه قاجار طبعی شاعرانه داشت اما در عین حال در کوچه و برزن  دنبال دختران راه می‌افتاد.

یکبار دختری از او می‌خواهد تا برایش لبوی داغ بخرد اما شاهزادۀ بی‌پول پس از گشتن در جیب‌های خود برای آن‌که مورد تمسخر قرار نگیرد، بدیهه پاسخ می‌دهد: «شب عید است و یار از من چغندر پخته می‌خواهد | گمانش می‌رسد من گنج قارون زیر سر دارم».

حکایت حال مردمان استرالیا هم مانند این شعر است و آنان هم ارزش چغندر را به اندازۀ گنج قارون می‌دانند. البته چغندر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌‎ها، آهن، فیبر، ویتامین آ، ویتامین ث و بسیاری از ویتامین‌های گروه ب است و می‌تواند علاقهء آنان را تا اندازه‌ای توجیه کند.

آووکادو | Avocado

غذای های محلی استرالیا آووکادو

صبحانه چی میل دارید؟ نان و پنیر و …؟ سبزی؟ خیر! صبحانۀ ملی استرالیایی‌ها نان و پنیر و آووکادو است. بسیاری از مردم استرالیا روز خود را با گذاشتن آووکادو روی نان تُست آغاز می‌کنند. برخی به آن تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی، پنیر، پیازچه، ریحان و سبزی‌های دیگر هم اضافه می‌کنند.

مرغ با پنیر پارمزان | Chicken parmigiana

غذای های محلی استرالیا مرغ با پنیر پارمزان

اول به نظر می‌آید این غذا خاص ایتالیایی‌ها است اما مردم استرالیا برای خوردن مرغ با پنیر پارمزان جان می‌دهند. این غذا نوعی شنیسل مرغ است که روی آن گوجه فرنگی و پنیر پارمزان ریخته‌ می‌شود.

در منوی اکثر بارهای استرالیا، با اسم این خوراکی برخورد می‌کنید.

سخن پایانی

اگر به استرالیا بروید و غذاهای محلی استرالیا را امتحان نکنید، قطعا پشیمان خواهید شد. رادیو مهاجرت در این مقاله، خوردنی‌های بومی سرزمین استرالیا را معرفی کرد.

بنابراین اگر پیش از خواندن این مطلب دچار تردید بودید که کدام غذا را از منوهای استرالیا انتخاب کنید، از این به بعد با خیال راحت غذاهای استرالیایی را سفارش خواهید.

با این وجود، حتی اگر خوش‌خوراک هستید و دلتان می‌خواهد که تمام این خوردنی‌ها را امتحان کنید، حتما این نصیحت سعدی را آویزه گوش خود نگه داریدنه چندان بخور کز دهانت برآید | نه چندان که از ضعف جانت برآید.»

سپاس که برای شناخت استرالیا و مردمان این سرزمین رادیو مهاجرت انتخاب می‌کنید. نظرات و پرسش‌های خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید. راستی برایمان بنویسید که هوس خوردن کدام یک از غذاهای استرالیایی را کردید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا