استرالیازندگی در استرالیاگردشگری استرالیامهاجرت به استرالیا

ایالات استرالیا

ایالات استرالیا، ششمین کشور بزرگ جهان پس از روسیه، چین، ایالا‌ت‌متحدۀ‌آمریکا و برزیل را در این قسمت از مجموعه مطالب رادیو مهاجرت دربارۀ استرالیا سرزمین کانگوروها معرفی خواهیم کرد.

فرقی نمی‌کند که برای تحصیل، اشتغال یا سرمایه‌گذاری عازم استرالیا باشید، باید بدانید مقصد شما در کدام یک از ایالات یا قلمروهای استرالیا خواهد بود. برای انتخاب شهر استرالیایی محل اقامت خود، حداقل به داشتن اطلاعاتی کلی راجع‌به ایالات و قلمروهای استرالیا نیاز خواهید داشت.

به‌ لطف مسابقات جهانی فوتبال و دیدارهای فوتبال ایران و استرالیا، احتمالا نام چند شهر استرالیایی را شنیده باشید؛ اما برای اقامت در استرالیا، دانستن نام سیدنی و ملبورن کافی نیست. استرالیا شامل شش ایالت و دو قلمرو است. ایالات و قلمروهای استرالیا عبارتند از:

  • Australian Capital Territory | منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا (قلمرو مرکزی استرالیا)
  • New South Wales | نیوساوث‌ولز
  • Victoria | ویکتوریا
  • Queensland | کوئینزلند
  • South Australia | استرالیای جنوبی
  • Western Australia | استرالیای غربی
  • Tasmania | تاسمانیا
  • Northern Territory | قلمرو شمالی

رادیو مهاجرت شما را به خواندن این مقاله و آشنایی با ایالات استرالیا و البته قلمروهای استرالیایی دعوت می‌کند. با ما همراه باشید.

منطقه پایتخت‌نشین استرالیا

جمعیت منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا (قلمرو مرکزی استرالیا) موسوم به اِی‌سی‌تی (ACT) در مساحت ۲.۴۰۰ کیلومتر مربعی منطقه ۳۸۰.۰۰۰ نفر است؛ با توجه به معیارهای استرالیایی‌ها، منطقۀ پایتخت‌نشین حسابی «فسقلی» است. ایالت نیوساوث‌ولز و به‌طور دقیق‌تر دریاچۀ مصنوعی برلی گریفین (Lake Burley Griffin)، منطقۀ پایتخت‌نشین با مرکزیت کانبرا (Canberra) را محاصره کرده است.

طول قلمرو مرکزی استرالیا از شمال تا جنوب ۸۸ کیلومتر و از شرق تا غرب ۳۰ کیلومتر است. چشم‌اندازهای اطراف کانبرا از دشت‌های ناهموار، تپه‌ها، کوه‌ها و البته انبوهی از درختان آکنده شده است. تمامی جهت‌های این منطقه که اکثر آن جزء پارک‌های ملی به‌حساب می‌آیند، به نیوساوث‌ولز ختم می‌شود.

۴۵ درصد مساحت ACT را منطقۀ حفاطت‌شدۀ پارک ملی نمادگی (Namadgi National Park) تشکیل می‌دهد. مسیرهای پیاده‌روی فراوانی در اطراف کانبرا وجود دارد؛ هم‌چنین در برخی قسمت‌ها، محل‌های مخصوص برپایی آتش و کباب‌کردن (barbecue) زیبایی تعبیه شده است تا مسافران و گردشگران در طول سفر خود آن‌جا توقف کنند.

رودخانه مورومبی‌جی (مارِم‌بیجی | Murrumbidgee River) نیز از جنوب‌شرقی تا شمال‌غربی جاری است و محل‌های بی‌نظیری برای شناکردن نیز دارد که عبارتند از: کوه سیاه (Black Mountain)، ساحل ماسه‌ای کاسوارینا (Casuarina Sands)، سد آبی کاتر (Cotter Dam)، آبشار گیبرالتار (Gibraltar Falls)، ذخیرۀ آبگیر کامبا (Kambah Pool Reserve)، پوینت هیل کراسینگ (Point Hill Crossing)، جزیرهٔ پاین (Pine Island) و یوریارا کراسینگ (Uriarra Crossing).

تاریخ کوتاه منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا

در سال ۱۹۰۱ میلادی، قرار شد تا پايتخت ملی استرالیا تعیین شود. سرانجام در سال ۱۹۰۸ پس از مصالحۀ میان ملبورن و سیدنی قرار بر آن شد که پایتخت در میان این دو شهر قرار بگیرد. این محل را کانبرا نامیدند که در زبان بومیان استرالیا به معنای محل ملاقات است.

والتر برلی گریفین (Walter Burley Griffin) معمار آمریکایی در رقابتی بین‌المللی برای طراحی شهر کانبرا انتخاب شد. توسعه و پیشرفت این شهر تدریجی رخ داد و تا سال ۱۹۲۷ تصمیمات در ملبورن اتخاذ می‌شد تا این‌که سرانجام پارلمان به کانبرا انتقال یافت.

نیوساوث‌ولز

پایتخت ایالت نیوساوث‌ولز (NSW)،  شهر سیدنی است که در ساحل شرقی این ایالت قرار دارد.

نزدیک به یک‌سوم کل جمعیت استرالیا در ایالت نیوساوث‌ولز و اکثراً هم در شهر سیدنی زندگی می‌کنند.  بزرگ‌ترين اقتصاد ایالتی در استرالیا متعلق به نیوساوث‌ولز است.

جمعیت نیوساوث‌ولز در آمار منتشر‌شدۀ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰، تعداد ۸.۱۷۲.۰۰۰ نفر بوده است. ۶۴/۵٪ جمعیت ایالت نیوساوث‌ولز در کلان‌شهر سیدنی سکونت دارند.

بالاترین نرخ رشد جمعیت استرالیا به نیوساوث‌ولز مربوط است و سالانه حدود ۱۰۶.۱۰۰ نفر به جمعیت آن افزوده می‌شوند.

بالاترین تراکم جمعیت در استان نیوساوث‌ولز از آن سیدنی و نیوکاسل (Newcastle) است؛ در هر کیلومتر مربع از این شهرها به‌ترتیب ۳۹۱ و ۴۲۳ نفر سکونت دارند.

بالغ‌بر ۲۷۵ زبان مختلف در این ایالت صحبت می‌شود و تعداد ادیان نیوساوث‌ولز نیز ۱۴۴ است. تقریباً یک‌سوم جمعیت نیوساوث‌ولز متولد خارج از استرالیا هستند و پدر و مادر ۳۷٪ آنان نیز هر دو خارجی‌اند. گروه‌های مهاجران نیوساوث‌ولز که به‌سرعت در حال افزایش جمعیت ستند تبار آسیایی دارند.

سه زبان اولی که در ایالت نیوساوث‌ولز استفاده می‌شوند بدین ترتیب هستند:

  • انگلیسی با ۵.۱۲۶.۶۳۳ گویش‌ور ۶۸/۵٪
  • ماندارین با ۲۳۹.۹۴۵ گویش‌ور ۳/۲٪
  • عربی با ۲۰۰.۸۲۵ گویش‌ور ۲/۷٪

لازم به ذکر است که بیش‌ترین مردم بومی استرالیا در نیوساوث‌ولز هستند.

ویکتوریا

دومین ایالت کوچک استرالیا که در دماغه ساحل شرقی استرالیا قرار دارد، ویکتوریا است. مساحت این ایالت ۲۲۷.۶۰۰ کیلومترمربع است.

انبوهی از جاذبه‌ها و مناطق متنوع به‌صورت فشرده در این مساحت کم قرارگرفته‌اند. به‌قول مهندسان کامپیوتر ویکتوریا فایل اکسترکت  خطوط ساحلی، پارک‌های ملی، کرانه‌های بکر، جنگل‌های آکنده از حیات وحش، کارخانه‌های شراب‌سازی، دریاچه‌ها، کوه‌ها، پیست‌های اسکی، کوه‌نوردی و طبیعت‌گردی است. می‌توان به‌سادگی از ملبورن برای دیدن بهترین مناظر متنوع و منحصربه‌فرد ویکتوریا سفر کرد.

باوجود آن‌که ویکتوریا ایالتی نقلی در استرالیا محسوب می‌گردد اما تنوع اقلیم ‌و آب‌وهوای آن بالا است. شمال ویکتوریا خشک‌تر و گرم‌تر از نواحی جنوبی آن است.

احتمالاً می‌دانید که فصل‌های کشور استرالیا برعکس نيمکره شمالی هستند. از دسامبر تا فوریه که تابستان استرالیا را در پیش داریم، هوا یا گرم یا داغ است. هوای معتدل پائیزی استرالیا از مارس تا مه ادامه دارد. زمستان از ژوئن تا اوت طول می‌کشد و سرانجام نیز خنکی بهاران را نیز از سپتامبر تا نوامبر تجربه می‌کنيم .

پایتخت ویکتوریا، شهر ملبورن است که در ساحل رود یارا (Yarra River) و اطراف سواحل بندر خلیج فیلیپ (Port Phillip Bay) قرار دارد. ناگفته نماند انبوهی از فستیوال‌ها و جشنواره‌های استرالیا در ملبورن برگزار می‌شوند.

کوئینزلند

کوئینزلند با مساحت ۱.۷۲۷.۰۰۰ کیلومترمربعی، دومین ایالت بزرگ استرالیا محسوب می‌شود. ضمناً کوئینزلند بزرگ‌ترین ایالت غرب استرالیا نیز است. مساحت کوئینزلند پنج‌برابر کل کشور ژاپن، هفت برابر اندازه بریتانیای کبیر (Great Britain) و ۲/۵ برابر تگزاس است.

یازده منطقه از استرالیا جزء میراث طبیعی جهان هستند که پنج تای آن‌ها به در کوئینزلند قرار دارند.

  • Scenic Rim  National Parks | پارک‌های ملی سینیک ریم 
  •  Fraser Island | جزیره فریزر
  •  Riversleigh Fossil Fields | سایت‌های فسیلی ریورسلی
  •  Wet Tropics | جنگل‌های گرمسیری
  •  Great Barrier  Reef | دیواره بزرگ مرجانی 

نکته جالب: قدیمی‌ترین اسپرم جهان در منطقه حفاظت‌شدۀ میراث جهانی ریورسلی کشف شده است‌.

بیش از نیمی از جمعیّت کوئینزلند خارج از کلان‌شهر بریزبن (Brisbane) سکونت دارند که در مقایسه با سایر مناطق روستایی استرالیا میزان قابل‌توجهی محسوب می‌شود. 

حدود یک‌سوم مردم کوئینزلند موسوم به کوئینزلندِرز (Queenslanders) مهاجر یا فرزندان مهاجران هستند. در قرن نوزدهم میلادی، بیش‌ترین ساکنان کوئینزلند بریتانیایی و اروپایی بودند. در سال‌های اخیر ساکنان اهل جنوب‌شرقی آسیا در این ایالت روبه‌افزایش هستند.

استرالیای جنوبی

استرالیای جنوبی یا ایالت جنوب استرالیا با مرکزیت آدلاید (Adelaide) جای بسیار جالبی است. بسیاری از جالب‌ترین واقعیت‌های ممکن درمورد این ایالت صدق می‌کنند. برخی از آن‌ها را در این بخش معرفی خواهیم کرد اما منتظر انتشار مطلب ویژه‌ جنوب استرالیا باشید که رادیو مهاجرت در حال آماده‌سازی آن است. 

جمعیت آدلاید حدود ۱/۴ میلیون نفر است. تقریبا اکثر مردمان ایالت جنوب استرالیا که ۱/۸ میلیون نفر هستند، در آدلاید سکونت می‌کنند. 

در طراحی شهری آدلاید که در سال ۱۸۳۶ بنا نهاده شد، شاهد خیابان‌هایی بسیار عریض هستیم که گشت‌وگذار در آن را بسیار ساده می‌کند.

بالغ بر سی قبیله بومی استرالیا در ایالت جنوب یافت می‌شوند.

خشک‌ترین ایالت در قارهٔ استرالیا و اقیانوسیه، ایالت جنوب استرالیا است. 

به پایتخت این ایالت یعنی آدلاید، شهر کلیساها گفته می‌شود. دلیل نام‌گذاری آن تعداد زیاد کلیساها نیست (گرچه کلیساهای آدلاید زیادند)‌، بلکه آزادی ادیان سبب شده است تا مکان‌های گوناگونی شامل مسجد، صومعه، کلیسا و کنیسه برای عبادت در این شهر بنا شده باشند.

استرالیای غربی

برخلاف سایر ایالات استرالیا، استرالیای غربی مستعمره بریتانیا برای تبعید مجرمان نبوده است. در دهه‌های ۱۸۸۰ و ۱۸۹۰ میلادی پس از کشف طلا در مناطق جنوبی و مرکزی این ایالت، مردم به سمت استرالیای غربی کشیده شدند. البته بعد ار آن نیز، رشد و توسعه استرالیای غربی برپایهٔ زراعت و دامپروری ادامه یافت.

بناهای دوره استعمار در استرالیای غربی با توجه به اقلیم و آب‌وهوای آن با سقف‌های بلند، ایوان‌هایی همراه با سایه‌بان، مکان‌های روباز، دالان‌ها و ساخت آشپزخانه در خارج از قسمت اصلی بنا طراحی شده‌اند.

استرالیای غربی در تاریخ ۱ ژانویه ۱۹۰۱ به سایر ایالت‌ها پیوست تا حکومت استرالیا تشکیل شود.

پایتخت ایالت استرالیای غربی  شهر پرث (Perth) است. ۳/۱٪ جمعیت بومیان و سرخپوستان استرالیایی در این ایالت سکونت دارند. تبار مردم استرالیای غربی انگلیسی، استرالیایی، ایرلندی، اسکاتلندی و ایتالیایی است.

سه زبان‌ اصلی در استرالیای غربی بعد از انگلیسی، شامل ماندارین، ایتالیایی و فیلیپینی هستند.

همان‌طور که گفته شد، استرالیای غربی بزرگ‌ترین ایالت استرالیا محسوب می‌شود‌. مساحت آن

این ایالت ۲.۵۲۹.۸۷۵ کیلومترمربع است که ۳۳ درصد کل سرزمین استرالیا است. طولانی‌ترین ساحل استرالیا با ۱۲.۸۸۹ کیلومتر متعلق به استرالیای غربی است.

تاسمانیا

ممکن است تاسمانیا کوچک‌ترین ایالت در استرالیا باشد اما از نظر تحصیلات و ماجراجویی نظیر ندارد. زیبایی طبیعی و گنجینه‌های تاریخی تاسمانیا، هرگوشه‌ای از این ایالت جزیره‌ای متنوع را به مقصدی دیدنی تبدیل کرده است‌.

اگرچه ایالت تاسمانیا در استرالیا کوچک‌ترین محسوب شود اما ۲۶اُمین جزیره بزرگ جهان است. وسعت آن ۶۸.۳۳۲ کیلومتر مربع برابر با مساحت ایرلند و سوئد است.

عبور از مسیر جاده‌ای هوبارت (Hobart) در جنوب تا لانچستون (Launceston) در شمال این ایالت حدود دو ساعت‌ونیم طول می‌کشد.

حیات وحش تاسمانیا که جزء میراث جهانی به‌ثبت رسیده است، با یک و نیم میلیون هکتار مربع، ۲۴٪ مساحت تاسمانیا را شامل می‌شود. 

این منطقه یکی آخرین جنگل‌های استوایی جهان با دمای هوای خنک است. ضمناً تاسمانیا یکی از غنی‌ترین سایت‌های باستان‌شناسی استرالیا نیز محسوب می‌شود؛ شواهد نشان می‌دهد که اولین انسان‌ها حداقل ۲۰.۰۰۰ سال پیش در این منطقه ساکن شدند.

ایالت تاسمانیا کوهستانی‌ترین ایالت استرالیا به حساب می‌آید. بلندترین قلۀ کوه تاسمانیا،  مونت‌اوسا (Mount Ossa) در قلب رشته‌کوه‌های کرادل (Cradle) و دریاچه پارک ملی  سن کلر (St Claire) واقع شده است‌.

قلمرو شمالی

قلمرو شمالی استرالیا در دهه ۱۸۶۰ میلادی تحت حاکمیت دولت جنوب استرالیا قرار گرفت.

در دهه ۱۸۷۰ میلادی، فلز باارزش طلا در قلمرو شمالی کشف شد. طی سال‌ها بسیاری مواد و فلزات دیگر از جمله مس، قلع، منگنز، کانی تنگستن،  تلق نسوز میکا، هیدروکسید آلومینیوم، اورانیوم، نفت و گاز نیز در این ایالت استخراج شدند. 

در ۱ ژانویه ۱۹۱۱، قلمرو شمالی از جنوب استرالیا جدا شد و به بخشی از ایالات متفق‌المنافع استرالیا تبدیل شد.

پایتخت قلمرو شمالی، شهر داروین (Darwin) است. ۲۵/۵ درصد استرالیایی‌های بومی در این ایالت سکونت دارند. 

سخن پایانی

در این قسمت از مجموعه مطالب آشنایی با استرالیا، صفحه‌ای از کتاب قطور مربوط به هر یک از ایالت‌ها و قلمرو‌های استرالیا را ورق زدیم. دانستیم استرالیا فقط سیدنی و ملبورن نیست و با هشت ایالت و قلمرو استرالیا شامل منطقۀ پایتخت‌نشین استرالیا، نیوساوث‌ولز، ویکتوریا، کوئینزلند، جنوب استرالیا  استرالیای غربی، تاسمانیا و قلمرو شمالی تا حدّی آشنا شدیم.

منتظر مطالب آتی رادیو مهاجرت درباره هریک از ایالات و قلمروهای استرالیا باشید که قصد داریم تمامی ابعاد هر یک از آن‌ها را موشکافی کنیم و هرآنچه باید و شاید را برایتان به رشته تحریر درآوریم.

از شما خوانندگان فرهیخته رادیو مهاجرت نهایت تشکر را داریم که ما را تا پایان این قسمت نیز دنبال کردید. برایمان بنویسید تمایل دارید با کدام جنبه‌های ایالات استرالیا آشنا شوید و بیش‌تر چه اطلاعاتی برایتان حائز اهمیت بیش‌تری خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا