استرالیاگردشگری استرالیا

آب‌ و هوای استرالیا

در این قسمت از وب‌سایت رادیو مهاجرت قصد داریم تا آب‌وهوای کشور استرالیا را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

استرالیا آب‌وهوای ثابتی ندارد. حتی ممکن است آب‌وهوای استرالیا از امسال تا سال آینده کاملا تغییر کند.

عوامل مختلفی در این امر دخیل هستند و لذا تاثیرات متفاوتی بر روی هر یک از نواحی این کشور می‌گذارند. استرالیا کشوری پهناور بوده و دارای هشت ایالت و قلمرو است.

هر یک از این نواحی آب‌وهوا و چشم اندازهای گوناگونی دارند. کشور استرالیا در نیمکره‌ی جنوبی زمین قرار دارد، بنابراین دسامبر، ژانویه و فوریه ماه‌های فصل تابستان را تشکیل می‌دهند؛ پاییز شامل ماه‌های مارس، آوریل و مه است؛ در ماه‌های ژوئن، ژوئیه و اوت زمستان را سپری می‌کنیم و در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر نیز شاهد فصل بهار هستیم.

آب‌وهوای استرالیا در زمستان

ژوئن، ژوییه و اوت ماه‌های فصل زمستان در استرالیا هستند. استرالیایی‌ها، مسافران یا مهاجران استرالیا در زمستان از بازی در برف لذت می‌برند.

پس از به پایان آمدن فصل خزان، فصل زمستان در پیش است. هوا نیز سردتر میشود. برخی مناطق نیز سرمایی سوزان، و بارش فراوان برف را از سر می‌گذرانند.

مردم برای اسکی و سایر ورزش‌ها و بازی‌های زمستانی به ارتفاعات کوهستانی می‌روند. بسیاری از درختان عریان از برگ هستند، پرندگان به سمت مناطق گرمتر استرالیا و یا کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند. کشاورزان نیز، زمین‌ها را برای کاشت در بهار آماده کرده و شخم می‌زنند.

تعداد زیادی از مردم در فصل زمستان فوتبال، راگبی و فوتبال استرالیایی بازی می‌کنند. میلیون‌ها نفر هم از تلویزیون مسابقات را پیگیری می‌کنند یا در ورزشگاه‌ها حاضر می‌شوند تا مسابقات را از نزدیک‌تر تماشا کنند.

آب‌وهوای استرالیا در بهار

سپتامبر، اکتبر و نوامبر ماه‌های فصل بهار در استرالیا هستند. در فصال بهار بره های زیادی در استرالیا به دنیا می آیند.

آب‌وهوای استرالیا در بهار اندکی گرم‌تر می‌شود و شاهد تغییرات چشمگیری نیز است. باران‌های بهاری در استرالیا به‌وفور می‌بارد. درختان شکوفه می‌کنند و گل‌های زیادی هم می‌شکفند.

نرگس زرد و لاله نیز آذین بخش طبیعت استرالیا در فصل بهاران هستند. پرنده‌ها آشیانه می‌سازند و بر روی تخم‌هایشان می‌خوابند؛ بسیاری از حیوانات هم در فصل بهاران زایمان می‌کنند.

آب و هوای استرالیا در پاییز

پاییز استرالیا شامل ماه‌های مارس، آوریل و مه است. پس از پایان فصل تابستان نوبت به پاییز می‌رسد. هوا خنک‌تر می‌شود. برگ درختان رو به سرخی، زرد و قهوه‌ای می‌گراید و می‌ریزد. فصل برداشت میوه‌های برخی درختان همچون سیب و گلابی فرا رسیده و مردم نیز در باغ‌هایشان هویج، کلم و صیفی‌جات می‌کارند تا در زمستان آماده‌ی برداشت باشند.

فصل فوتبال استرالیا نیز در پاییز است.

آب و هوای استرالیا در تابستان

استرالیا تابستان را طی ماه‌های دسامبر، ژانویه و فوریه تجربه می‌کند. فصلی که برای ورزش‌های آبی بسیار مناسب است. استرالیا در تابستان گرم و گرم‌تر می‌شود. در نتیجه مردم نیز به دنبال راه‌هایی هستند تا خنک شوند. بسیاری از افراد به ساحل رفته و مشغول شنا کردن در آب‌های خنک می‌شوند؛ برخی نیز خنکای سایه در باغ‌ها را ترجیح می‌دهند. تابستان برای بسیاری فصل تعطیلات است.

میوه‌های تابستانی خوشمزه‌ای مانند هلو و توت‌فرنگی در تابستان می‌رسند. گوجه‌های تابستانی نیز در باغچه‌های منازل به چشم می‌خورند.

جوجه‌های پرندگان و حیوانات در فصل تابستان رشد می‌کنند. آن‌ها بایستی تا آغاز فصل سرما بزرگ و قوی شوند.

ورزش‌های تابستانی استرالیا تنیس و کریکت هستند‌.

استرالیا چند فصل دارد؟

جالب است بدانید مردم استرالیا شش فصل را در طول سال تجربه می‌کنند. فصل‌های مختلف استرالیا بر طبق وضعیت آسمان، بارش باران، گیاهان و حیوانات تعیین می‌گردد.

احتمالا با دو فصل استرالیای شمالی آشنا باشید: فصل خشک (که از ماه آوریل تا اکتبر ادامه پیدا می‌کند) و تابستان شرجی استوا (که از ماه نوامبر تا مارس است.)

با این حال بر اساس تحلیل‌های کاکادو در طی هزاران سال، استرالیا شش فصل دارد. تغییر فصول در استرالیا بر اساس تفاوت‌های جزئی آب‌وهوایی مانند فراوانی گل‌ها و میوه‌ها رخ می‌دهد. پارک ملی کاکادو در هر یک از این فصل‌ها، جاذبه‌های دیدنی متفاوتی برای گردشگران دارد. برخی قسمت‌های این پارک در طول تابستان استوایی نیز شاهد وقوع سیل است.

به طور کلی، چهار فصل استرالیا طبق تقویم عبارتند از:

بهار: سپتامبر، اکتبر و نوامبر

تابستان: دسامبر، ژانویه و فوریه

پاییز: مارس، آوریل و مه

زمستان: ژوئن، ژوئیه و اوت

فصل کودجوک

فصل کودجوک در استرالیا از ماه دسامبر تا مارس ادامه دارد. میانگین دما در طی این مدت بین 24 و 34 درجه‌ی سانتی‌گراد بالای صفر است.

فصل کودجوک، همان تابستان استوایی است که با طوفان، رعدوبرق، بارش سنگین باران و سیل همراه می‌شود. گرما و شرجی بودن هوا در گود دوک موجب رشد فراوان پوشش گیاهی و نیز حیوانات می‌گردد.

فصل بانگ کرنگ

در ماه آوریل، استرالیا شاهد این فصل است. میانگین دمای هوا در استرالیا در این زمان بین 23 و 34 درجه‌ی سانتی‌گراد بالای صفر است. در این بازه‌ی زمانی آسمان گاهی صاف و گاهی با ابرهای پراکنده همراه است. در این زمان وقوع سیل کاهش یافته و جریان آب در رودها و جویبارها نیز از نو آغاز می‌گردد. درختان میوه می‌دهند و حیوانات تولیدمثل می‌کنند.

فصل یکه

فصلی خنک‌تر اما همچنان شرجی.

فصل یکه از ماه مه تا اواسط ماه ژوئن ادامه دارد. میانگین دمای هوا در این بازه‌ی زمانی بین 21 و 33 درجه‌ی سانتیگراد است و گیاهان در ابتدای صبح از شبنم پوشانده شده‌اند. بومیان این فصل را آغاز دوباره‌ای برای طبیعت می‌دانند.

فصل وورکِنگ

وورکنگ فصل سرد سال است. این فصل از اواسط ماه ژوئن تا اواسط اوت ادامه دارد. میانگین دمای هوا در این مدت بیت 17 و 32 درجهی سانتی‌گراد بالای صفر است. در این فصل هوا (حداقل در قلمرو شمالی) سرد است. رطوبت هوا کم است و دمای هوا در طی روزها 30 و در طی شب‌ها 17 درجه‌ی سانتي‌گراد بالای صفر است.

فصل کورونگ

فصل گرم و خشک استرالیا که از اواسط ماه اوت تا اواسط اکتبر ادامه دارد. دمای هوا در این زمان بین 23 و 37 درجهی سانتی‌گراد بالای صفر است. بومیان در این فصل به شکار مارها و لاک‌پشت‌ها می‌پردازند.

فصل کونوملِنگ

فصل کونوملنگ پیش از فصل شروع بادهای موسمی است. هوا به تدریج گرم و شرجی می‌شود. این فصل شاهد طوفان، رعدوبرق و رگبار پراکنده است که برای طبیعت خشک پیراهنی سبز را به ارمغان می‌آورند. همچنين باران‌های اسیدی در این فصل باعث مرگ ماهی‌ها میشوند.

آب‌وهوای شهرهای استرالیا

استرالیا به‌طور کلی آب‌وهوایی مطبوع و معتدل دارد اما در فصل زمستان ایالت‌های جنوبی سرمای شدیدی را تجربه می‌کنند.

اگر به نقشه‌ی جغرافیایی استرالیا نگاهی بیندازیم، شاهد آن هستیم که قلمروی شمالی آب‌وهوایی نیمه گرمسیری دارد، عجیب آنجا است که بیشتر این قلمرو مناطق صحرایی هستند.

تابستان‌ها بادهای موسمی داغی بر این ناحیه می‌وزد و سپس زمستان‌هایی گرم و خشک را پشت سر می‌گذارد.

از سوی دیگر، در کوئینزلند شاهد تنوع اقلیمی هستیم. در شمال کوئینزلند جزیره‌های گرمسیری و جنگل های بارانی وجود دارد و در بخش های جنوب شرقی صحراها را مشاهده می‌کنیم.

آب‌وهوای نیمه گرمسیری و شرایط دمایی مطبوع، بهترین و زیباترین آب‌وهوای ممکن را برای کویینزلند با خود به همراه آورده است. البته در طی ماه‌های فصل تابستان احتمال وزش بادهای موسمی نیز وجود دارد. ناگفته نماند که سرتاسر کوئینزلند دارای دمای شرجی است.

نیو ساوت ولز یا ولز جنوبی نو دربردارنده‌ی اقلیم گرمسیری یا استوایی بیشتری است. البته این ناحیه معمولا از بارش باران‌های سهمگین در امان است که در کوئینزلند شمالی و قلمرو شمالی تجربه می‌شوند.

مناطق برفی و نواحی کوهستانی سبب شده‌اند تا نیو ساوت ولز آب‌وهوای بسیار خنک‌تری داشته باشد.

آب‌وهوای قلمرو پایتختی استرالیا مشابه نیو ساوت ولز جنوبی است و در تمام طول سال آب‌وهوایی بسیار خنک‌تر دارد. این قسمت کشور استرالیا با ادارات دولتی و بارش برف شناخته می‌شود.

تاسمانیا نیز زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی معتدل دارد، تاسمانیا جزیره‌ای کوچک در ساحل ویکتوریا است.

ویکتوریا آب‌وهوای خنک‌تر جنوب استرالیا را دارد، اکثر صبح‌ها هوا مه‌آلود است و وزش باد و بارش باران نیز موجب شده است که دما حداکثر 20 درجه‌ی سانتی‌گراد بالای صفر باشد. البته به تازگی تابستان‌های معتدل جای خود را به روزها و شب‌های گرم‌تر داده‌اند.

جنوب استرالیا اقلیم خشک و زیبایی دارد؛ اکثر مناطق این ایالت را صحراها تشکیل داده‌اند. بارش باران در طول تابستان بسیار اندک بوده و میزان بارش در زمستان‌ها متفاوت است. دمای هوا در زمستان‌ها بین 15 و 20 درجه‌ی سانتی‌گراد و در تابستان‌ها بین 30 تا 40 درجه‌ی سانتی‌گراد متغیر است.

استرالیای غربی یکی از ایالت‌های بزرگ استرالیا است. آب‌وهوای شمال این ایالت نیمه گرمسیری است و در طول تابستان، شاهد باران‌های موسمی در این منطقه هستیم اما زمستان‌های زیبایی را می‌توان در استرالیای غربی تجربه نمود. بخش‌های میانه‌ی غربی به داشتن گرمای خشک و دلپسندی شهرت دارند که در تابستان‌ها بین 28 و 38 درجهی سانتی‌گراد و در زمستان‌ها بین 18 و 23 یا 24 درجه‌ی سانتی‌گراد هستند. آب‌وهوای بخش غربی استرالیا نیز مانند جنوب استرالیا و ویکتوریا است.

از آن‌جایی‌که استرالیا کشوری زیبا و با تنوع آب‌وهوایی فراوان است، مطمئن باشید که می‌توانید جایی را پیدا که به مذاقتان خوش بیاید.

در این بخش به آب‌وهوای سه شهر مهم استرالیا شامل سیدنی، ملبورن و بریسبان می‌پردازیم.

سیدنی

از آن‌جایی‌که سیدنی بزرگ‌ترين شهر استرالیا است، شاهد تفاوت‌های دمایی در نواحی مختلف از شرق تا غرب و در حومه‌ی آن هستیم. در سیدنی تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی سرد داریم.

مناطق ساحلی استرالیا در مقایسه با حومه‌ی غربی بین 2 تا 5 درجهی سانتی‌گراد خنک‌تر هستند. میانگین دمای هوا در سیدنی در طی سال 7/21 سانتی‌گراد است. حداقل دمای سیدنی در طول سال 8/13 سانتی‌گراد است. بیش‌ترین بارش باران در ماه ژوئن است و ماه سپتامبر نیز کم‌ترین بارش باران را دارد.

ملبورن

ملبورن بیشترین نوسانات آب‌وهوایی را در طی روز تجربه می‌کند. تا جایی‌که ممکن است یک صبح گرم وآفتابی به بعدازظهری سرد و ابری ختم شود. به عبارت دیگر، ملبورن به داشتن آب‌وهوای غیرقابل پیش‌بینی شهرت دارد.

این شهر در ساحل جنوب‌شرقی استرالیا واقع شده است و به طور کلی از سایر مناطق استرالیا خنک‌تر است. تابستان‌های ملبورن داغ و زمستان‌هایی به شدت سرد دارد. البته در عین حال که بهار و پاییز دل‌انگیزترین فصول سال هستند اما نمی‌توان رگبارهای پراکنده و وزش بادها را در این زمان‌ها نادیده گرفت.

بریزبن

اگرچه ممکن است تصور کنیم که آسمان بریزبن همیشه آفتابی است اما استثنائاتی هم وجود دارند.  با اینکه بریزبن در منطقه‌ی استوایی استرالیا قرار دارد، شامل چهار فصل معمول است. تابستان این شهر از دسامبر تا فوریه با میانگین دمای بین 21 و 30 درجه است. هوا در این بازه‌ی زمانی شرجی است و از طوفان، رعدوبرق، و سیلابها نیز به دور نیست.

زمستان‌های بریزبن بین ماه ژوئن تا اوت هستند و دمای هوا بین 11 تا 21 درجه‌ی سانتی‌گراد متغیر است. بهار نیز از سپتامبر تا نوامبر به طول می‌انجامد و ممکن است بین 1 تا 21 درجه‌ی سانتی‌گراد باشد. از آنجایی‌که بریزبن در بخش گرم‌تر کشور استرالیا قرار دارد، معمولا درخشش آفتاب را تجربه می‌کند.

تفاوت آب‌وهوای استرالیا با ایران

اقلیم استرالیا به‌طور کلی خشک تا نیمه خشک است؛ نواحی جنوبی و شرقی آن معتدل هستند و شمال این کشور آب‌وهوای استوایی دارد. ایران نیز کشوری خشک تا نیمهخشک است و ساحل دریای خزر نیز نیمه‌گرمسیری محسوب می‌شود.

تفاوت آب‌وهوای استرالیا با کانادا

مهم‌ترین تفاوت میان استرالیا و کانادا تفاوت اقلیمی است. استرالیا آبوهوایی گرم دارد. این کشور مملو از درختان نخل و صحراها است. اما کانادا کشوری سردسیر است که از برف و درختان افرا آکنده شده است.

زمانی که در کانادا فصل تابستان است، مردم استرالیا زمستان را پشت سر می‌گذرانند. با این حال ممکن است در یک روز دمای یکسانی را تجربه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا