رویدادهای استرالیا

فستیوال‌های استرالیا

استرالیا طبیعتی بی‌همتا، حیات وحش و جاذبه‌هایی شگفت‌انگیز دارد. البته این‌ها تنها دیدنی‌های استرالیا نیستند که این سرزمین را به مقصدی فوق‌العاده و بی‌نظیر برای سفر و بالاخص سفر با خودرو شخصی و کمپینگ مبدل می‌سازد.

آداب و رسوم و سنت‌های بومی – محلی استرالیا آن‌چنان جذاب هستند که کنجکاو شوید روش زندگی استرالیایی‌ها را از نزدیک مشاهده کنید. این عوامل دست به دست هم داده‌اند و استرالیا را به یکی از محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری در جهان تبدیل کرده‌اند.

چه چیز می‌تواند جالب‌تر و هیجان‌انگیزتر از پیوستن به مردم استرالیا برای شرکت در فستیوال‌های موسیقی یا رویدادهای تاریخی – فرهنگی باشد. در یک کلام، استرالیایی‌ها می‌دانند چطور جشن بگیرند و شادمانی کنند. شاید بد نباشد یک خودرو کاروان اجاره یا خریداری کرده و دستِ کم یک بار در طول عمر فستیوال‌های استرالیا را از نزدیک تماشا کنید. البته اگر هنوز اطمینان ندارید که ارزش دارد تا برای این سفر پول و وقت صرف کرد، با رادیو مهاجرت همراه باشید.

در این مطلب بهترین و جالب‌ترین فستیوال‌های بهاری استرالیا را به شما خوانندگان گرامی معرفی خواهیم نمود.

فستیوال‌های استرالیا در بهار

اغلب کسانی که ساکن استرالیا نیستند، از چرخۀ طبیعت در این سرزمین گله‌مند هستند. معمول‌ترین گلایۀ آنان این است که نمی‌توانند به سادگی با ضرب‌آهنگ فصل‌های سال خو بگیرند زیرا که استرالیایی‌ها تمایز چندانی بین فصل‌ها قائل نمی‌شوند.

به عنوان یک پارسی‌زبان به واژۀ «فصل» دقت کنید، فصل در لغت به معنای «جدا شدن و جدایی» است اما سال مردمان بومی استرالیا پیوستار است. برای مطالعۀ بیشتر در این‌باره اینجا کلیک کنید. با این وجود، در این بخش فستیوال‌های استرالیا در فصل بهار را بر اساس تقویم این کشور معرفی خواهیم کرد.

مژده ای دل که دگرباره بهار آمده است

مگر می‌شود موسم بهاران را دوست نداشت! دمای هوا بالاترمی‌رود، روزها طولانی‌تر می‌شوند و رایحه تازۀ گل‌های بهاری آدم را سرمست می‌کند؛ درست همان‌طور که در گویش مازندرانی این موسم را شکوفۀ مرکّبات می‌خوانند.

 نوبهارِ سرزمین استرالیا در هریک از ایالت‌ها و قلمرو‌ها بی‌نهایت هیجان‌انگیز است و در هر منطقه جشنواره‌ها و فستیوال‌های خیره‌کننده‌ای برگزار می‌گردد.

فرقی ندارد که به سوی جشنواره‌های گل‌‌های بهاری کشیده می‌شوید یا که دلتان موسیقی و هنر می‌خواهد، استرالیایی‌ها برای هر یک تدبیری اندیشیده‌اند.

فستیوال فرینجِ سیدنی در نیوساوت‌ولز | Sydney Fringe Festival: N.S.W

Sydney Fringe Festival - فستیوال های استرالیا

بزرگترین جشنوارهء مستقل نیوساوت‌ولز یا همان ولز جنوبی نو در موسم بهار، فستیوال فرینجِ سیدنی است. در این جشنواره هنرمندان سیدنی را  ارج می‌نهند که مرز‌های خلاقیت و هنر را جابه‌جا می‌کنند.

صدها اثر هنری موسیقیایی، طنز، هنرهای تجسمی، فیلم، تئاتر – کنسرت، رقص و حرکات موزون، سیرک، ادبیات و شعر در چندین و چند جای این شهر برگزار می‌گردد.

در خیابان‌های آکسفورد(Oxford)و کنسینگتون (Kensington) نیز شاهد هنرهای خیابانی، جشنوارۀ غذا، نوازندگی زنده و حراج آثار هنری خواهید بود. نمایش‌های تقلید و ادا بازی و سیرک معاصر نیز بخشی از این رویداد هستند؛ حتی یکبار در سال ۲۰۱۸ میلادی، برنامه‌ای برای تجلیل از دالی پارتون (Dolly Parton) خواننده، ترانه‌سرا، تهیه‌کننده موسیقی، بازیگر، نویسنده و تاجر آمریکایی نیز تدارک دیده شد.

زمان: ماه میلادی سپتامبر

مکان: سیدنی

فستیوال بین‌المللی هنرهای ملبورن: ویکتوریا | Melbourne International Arts Festival: Victoria

فستیوال بین‌المللی هنرهای ملبورن برای به نمایش‌گذاشتن استعداد و نبوغ هنری هنرمندان و در ماه میلادی اکتبر برگزار می‌گردد. هنرمندان در مسیری طولانی به مسافت یکی دو کیلومتری به تولید زندهء آثار مربوط به رشتۀ هنری خود همچون مجسمه‌سازی، رقص – اُپرا و حرکات آکروباتیک مختص سیرک می‌پردازند. جالب اینجاست که تماشای بسیاری از این اجراها رایگان است.

زمان: ۳ تا ۲۱ ماه میلادی اکتبر

مکان: ملبورن

فلوریاد: قلمرو پایتختی استرالیا | Floriade: A.C.T

Floriade: A.C.T - فستیوال استرالیا

فلوریاد نه تنها محبوب‌ترین رویداد سالانه کانبرا بلکه اولین جشنواره‌ای نیز است که آغاز فصل بهار را گرامی می‌دارد. بالغ بر یک میلیون گل در مکانی به مساحت ۸.۰۰۰ متر مربع به پایتخت استرالیا رنگ و لعابی چشم‌نواز می‌بخشد. گردشگران خارجی و همچنین خود مردم استرالیا برای تماشای گل‌ها، موسیقی، خوراکی‌ها، نوشیدنی‌ها، کارگاه‌های باغبانی، نمایش‌های هنری و سایر تفریحات و سرگرمی‌ها در این فستیوال حاضر می‌شوند.

زمان: نیمۀ ماه میلادی سپتامبر تا ۱۴ اکتبر

مکان: کانبرا

فستیوال بلومین تولیپس: تاسمانیا | Bloomin’ Tulips Festival: Tasmania

Bloomin’ Tulips Festival فستیوال های استرالیا

شکوفه‌های بهاری که تنها به کانبرا اختصاص ندارند، ساحل شمال غربی تاسمانیا (Tasmania’s North West Coast) نیز معمولا در شهر آرام وینیِرد (Wynyard) و در زمان برگزاری جشنوارۀ گل‌های لاله  موسوم به فستیوال بلومین تولیپس مملو از جمعیت بازدیدکنندگان می‌گردد.

برخی برای تماشای مناظر با هلیکوپتر بر فراز این ناحیه پرواز می‌کنند تا عظمت و زیبایی طبيعت در نیمکرۀ جنوبی کرۀ زمین را ببینند. این فستیوال سه هفته‌ای با کاک‌تیل پارتی (مهمانی عصرانه همراه با صرف نوشیدنی)، آتش‌بازی در آسمان رودخانۀ اینگلیس (Inglis River)، غرفه‌های فروش آثار هنری و صنایع بومی و موسیقی زنده همراه است.

مکان: وینیرد

زمان: ۱۳ ماه میلادی اکتبر

فستیوال بریزبن: کویینزلند | Brisbane Festival: Queensland

Brisbane Festival: Queensland - فستیوال استرالیا

اگر خوراک‌های فرهنگی – هنری در ملبورن یا سیدنی ولع هنری شما را برطرف نکرد، بریزبن (Brisbane | بریزبن) نیز میزبان یکی از بزرگ‌ترین فستیوال‌های هنری بین‌المللی استرالیا است.

اختتامیۀ این جشنواره که به مدت سه هفته ادامه دارد،  آتش‌بازی عظیمی است که به سان‌سوپر ریورفایر (Sunsuper Riverfire) شهرت دارد. این نمایش یکی از طولانی‌تری آتش‌بازی‌ها است تا جایی که تصور می‌کنید در مراسم تحویل سال نو میلادی حاضر شده‌اید.

در این فستیوال تعداد فراوانی موزیسین استرالیایی به اجرای کنسرتی می‌پردازند که حتی ممکن است یک شبانه‌روز کامل ادامه پیدا کند. در طول برگزاری این جشنواره، هر شب سه آتش‌بازی انجام می‌شود.در ضمن، فراموش نکنید که از تالار آینۀ خیره‌کننده نیز دیدن کنید.

مکان: بریسبان

زمان: ۸ تا ۲۹ ماه میلادی سپتامبر

تالار آینه‌ها | House of Mirrors

تالار آینه، هزار تویی بی‌پایان از آینه‌هاست. هنرمندان چیدمان ( Installation Art | هنر چیدمان) ملبورن، کریستین واگ‌استف(Christian Wagstaff) و کایث کورتنی (Keith Courtney) این مجموعه را با الهام از مفهوم شک، تردید، هیجان و پارانویا طراحی کردند.

برای ساخت این مجموعه ۴۰ تُن استیل و۱۵ تن آینه به کار رفته است. محاسبات هندسی دقیق و طراحی سه‌بعدی سبب شده است تا افراد حاضر در میان بی‌نهایت بازتاب آینه‌ها از خود بی‌خود گردند.

فستیوال پارک کینگز: استرالیای غربی | Kings Park Festival: W.A

Kings Park Festival فستیوال

بهاران در پرث (Perth) مرکز ایالت استرالیای غربی، درست بیرون از مرکز تجارت مرکزی (CBD) پر از شکوفه‌های گل‌های وحشی است.

فستیوال نامبرده یکی از قدیمی‌ترین‌های استرالیا است که تا به امروز هر سال و نزدیک به شش دهه برگزار شده است.

در این جشنواره از بیش از ۳.۰۰۰ گونه گیاه، تور پیادۀ رایگان، سخنرانی‌های علمی و مجموعه نمایشگاه‌ها لذت ببرید.

این یکی از جشنواره‌های مناسب برای حضور تمام اعضای یک خانواده است و اکثر رویدادهای آن نیز رایگان هستند. در ضمن، ممکن است یکی از گونه‌های گیاهان نادر نظر شما را جلب کند و بتوانید آن را خریداری کنید. گونه‌هایی که در بازار وجود ندارند.

مکان: پرث

زمان: ماه میلادی سپتامبر

فستیوال فیلم آدلاید: استرالیای جنوبی | Adelaide Film Festival: S.A

فستیوال فیلم آدلاید: استرالیای جنوبی | Adelaide Film Festival: S.A

تام هنکس (Tom Hanks) بازیگر و فیلمساز آمریکایی می‌گوید: «هر کسی رنجی دارد که مثل خوره به جانش می‌افتد، خوره زندگی من تنهاییست. سینما اما چنان قدرتی دارد که احساس تنهایی نکنی، حتی اگرواقعا تنها باشی.»

بهاران نوید برگزاری یکی از جشنواره‌های بین‌المللی و مهم یعنی فستیوال فیلم آدلاید را با خود به همراه دارد.

تمرکز این جشنواره بر روی آثار سینمایی محلی استرالیای جنوبی و صنعت ملی فیلم‌سازی استرالیا است. با حضور در این جشنوارده می‌توانید علاوه بر تماشای فیلم‌ها، در انجمن‌ها و رویدادهای ویژه‌ی صنعت فیلم نیز شرکت کنید.

مکان: آدلاید

زمان: ۱۰ تا ۲۱ ماه میلادی اکتبر

فستیوال دزرت: قلمرو شمال استرالیا | Desert Festival: N.T

قلمرو شمال استرالیا | Desert Festival: N.T

در فستیوال دزرت الیس اسپرینگز (Alice Springs) هنرمندان، موزیسین‌های بومی استرالیا از مناطق دورافتادۀ سراسر استرالیا به اجرای بهترین آثار معاصر و تلفیقی استرالیا می‌پردازند.

برای میخکوب شدن در برابر داستان‌ها و ترانه‌های هیجان‌انگیز مردمان بومی استرالیا می‌توانید در این فستیوال بهاری شرکت کنید.

مکان: الیس اسپرنگز

زمان ۱۳ ماه میلادی سپتامبر تا ۱۳ اکتبر

سخن پایانی

با مهم‌ترین فستیوال‌های فرهنگی – هنری استرالیا در فصل بهار آشنا شدیم. از این رو هرکس که هم‌زمان شیفتۀ طبیعت بهاری و تشنۀ تماشای آثار هنری منحصربه‌فرد استرالیا است، حتما از حضور در این جشنواره‌ها مسرور و سرمست خواهد شد.

به آنان‌ که از تورهای مسافرتی تکراری استرالیا دل‌زده شده‌اند و بالاخصّ پارسی‌زبانان مقیم این کشور که به دنبال خاطرات تکرار نشدنی هستند، حضور در این فستیوال‌ها را توصیه می‌کنیم.

گروه تولید محتوای رادیو مهاجرت از شما خوانندگانِ فهیم، فرهیخته و علاقمند به آداب، رسوم، اندیشه، هنر و شیوه‌ی زندگی مردمان استرالیا تشکر می‌کند که مجموعه مطالب ما را دنبال می‌کنید.

همچنین در قسمت دیدگاه‌ها بنویسید که کدام یک از فستیوال‌های استرالیا برای شما جالب‌تر است و دوست دارید در کدام یک شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا