استرالیااقتصاد استرالیا

حقایق خواندنی درباره واحد پول استرالیا💰

استرالیا یکی از کشورهایی است که از دلار به عنوان واحد پول خود استفاده می‌کند. البته ارز استرالیا طراحی، تاریخچه و ارزش متفاوتی از سایر دلارهای جهان دارد.

چه قصد مهاجرت به استرالیا را داشته باشید یا که فقط قصد گردش در این سرزمین را داشته باشید، خوب است دربارهٔ واحد پولی رسمی استرالیا و نظام مالی این سرزمین اطلاعاتی کسب کنید.

در این پست، رادیو مهاجرت از نحوهٔ انتقال پول به استرالیا، پرداخت هزینه، خرید کالا و خدمات در این کشور خواهد گفت.

📃 تاریخچه واحد پول استرالیا

ده‌ها هزار سال است که مردمانی در قارهٔ استرالیا سکونت داشته‌اند. به گفتهٔ ضرابخانهٔ سلطنتی استرالیا، واحد پول بومی بر اساس نظام دادوستد کالا به کالا بوده است.

با ورود اولین اروپایی‌ها به استرالیا در سال ۱۷۸۸ میلادی، واحدهای پولی شامل دلار اسپانیا و پوند انگلیس نیز به این کشور راه یافتند. البته از آن‌جایی‌که اروپا درگیر جنگ بود، نقدینگی چندانی در جریان نبود.

سرانجام، ایالات اشکال رسمی پول شامل اوراق بهادار طلا، اسکناس‌های خزانه، و انواع دیگر سکه‌ها و اسکناس‌ها را معرفی کردند.

در سال ۱۹۰۱ که دولت فدرال استرالیا شکل گرفت، مسئولیت چاپ پول و تشکیل خزانه‌داری مشترک‌المنافع هم بر عهدهٔ آن گذاشته شد.

اولین واحد پول استرالیا شامل پوند، شیلینگ و پنس بود.

در سال ۱۹۶۶، دلار استرالیا جایگزین پوند شد. هر دلار استرالیا شامل ۱۰۰ سنت است.

اسکانس‌های ۵، ۱۰، ۲۰ و ۵۰ دلاری علاوه بر سکه‌های ۱ و ۲ دلاری موجود است؛ هم‌چنین سکه‌های ۱ و ۲ سنتی هم به ندرت یافت می‌شود.

بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰، نسخهٔ جدید اسکانس‌های ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ دلاری نیز چاپ شد. دلار استرالیا با حروف AUD از دلار آمریکا USD تمیز داده می‌شود.

💰💰💰 سه حقیقت دیگر درباره دلار استرالیا

در این بخش، شش نکتهٔ دیگر دربارهٔ دلار استرالیا را خواهیم خواند.

💰 حقیقت ۱ | نماد حکومت سلطنتی انگلیس روی پول استرالیا

استرالیا بخشی از مشترک‌المنافع بریتانیایی به حساب می‌آید، به عبارت دیگر، بریتانیا رئیس دولت آن است.

حکاکی چهرهٔ ملکهٔ الیزابت دوم روی واحد پول این کشور نیز این مسئله را تصدیق می‌کند. گرچه سکه‌های کینگ چارلز سوم نیز به زودی روانهٔ بازار می‌شوند.

💰 حقیقت ۲ | کوالا، واحد پول استرالیا

دلار استرالیا، کوالا نامیده می‌شد زیرا بانک مرکزی استرالیا در سال ۱۹۶۶، پوند و شیلینگ استرالیایی را با سیستم دهدهی بسیار ساده‌تر جایگزین کرد.

اما کلمهٔ دلار در میان مردم رواج نداشت. نخست وزیر می‌خواست آن را رویال (Royal) بنامد اما عموم مردم دینکم (Dinkum)، رو (Roo)، کانگا (Kanga) و کوالا (Koala) را پیشنهاد دادند.

در نهایت دلار پیروز شد و واحد پول این کشور دلار استرالیایی نام گرفت.

💰 حقیقت ۳ | دلار استرالیا واحد پول چندین کشور

جالب است بدانید که دلار استرالیا واحد پول کشورهای نیوزیلند و سنگاپور نیز است.

البته کشورهای دیگری نیز هستند که دلار استرالیا را به عنوان واحد پول رسمی خود استفاده می‌کنند؛ از آن جمله می‌توان به نارو و کیریباتی اشاره کرد که البته سکه‌های مخصوص به خود را ضرب کرده‌اند.

دلار استرالیا هم‌چنین در جزیرۀ کریسمس، جزیرۀ کوکوس (کیلینگ) و جزیرۀ نورفولک، پاپوا گینۀ نو و جزایر سلیمان استفاده می‌شود.

نحوه پرداخت هزینه کالا و خدمات در استرالیا

اگر قصد دریافت ویزای کاری موقت استرالیا را دارید یا به عنوان شهروند این کشور مهاجرت خواهید کرد، باید با واحد پول استرالیایی آشنا باشید.

خوشبختانه بازگشایی حساب بانکی و انتقال پول به و از استرالیا ساده است. لازم نیست چک‌های مسافرتی خود را همراهتان بیاورید. در واقع، نقد‌کردن آن‌ها دشوار است و از سایر گزینه‌ها گران‌تر تمام می‌شود.

💳 اکثر کسب و کارهای استرالیایی کارت‌های اعتباری و نقدی را می‌پذیرند و دستگاه‌های خودپرداز در همهٔ شهرهای بزرگ و کوچک در دسترس است.

البته اگر از کارت‌های کشوری دیگر استفاده کنید، ممکن است تراکنش شما شامل کارمزد بین‌المللی شود و ترجیح بدهید که از دستگاه خودپرداز پول نقد بگیرید یا در یکی از شعب بانک‌های محلی استرالیا، حساب باز کنید.

انتقال پول از استرالیا هم ساده است زیرا ۳۰٪ ساکنان این کشور در خارج از مرزهای آن به دنیا آمده‌اند.

کافی است یکی از اپلیکیشن‌های انتقال وجه را روی گوشی تلفن همراه خود نصب داشته باشید.

سخن پایانی

رادیو مهاجرت در این پست، نکات جالبی را دربارهٔ پول استرالیا که احتمالا نمی‌دانستید، گردآوری کرد.

سپاسگزاریم که تا پایان مطلب همراه ما بودید. منتظر نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما در راستای بهبود تولید و نشر محتوا خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا