استرالیازندگی در استرالیا

درباره هزینه زایمان در استرالیا بدانیم…

باردار شده‌اید! تبریک فراوان! حالا چی؟ وقت آن رسیده است که پیش از آمدن عضو جدید خانواده، برنامه‌ریزی‌ کنید و یکی از تصمیمات مهمی که باید بگیرید، انتخاب محل زایمان شما است.

در سال ۲۰۲۰، تقریباً ۱۷۳,۰۰۰ نوزاد در بیمارستان‌های استرالیا به دنیا آمدند که حدود ۹۶ درصد زایمان‌های آن سال بود.

تفاوت اصلی زایمان در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی چیست؟ آیا بیمهٔ مادر با نام Maternity Care فرق می‌کند؟ هزینهٔ زایمان در بیمارستان در بیمارستان دولتی و خصوصی چه میزان تفاوت دارد؟

برای کسب اطلاعات دربارهٔ هزینهٔ زایمان در استرالیا و مقایسهٔ بین بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و … مطلب امروز رادیو مهاجرت را دنبال کنید.

هزینه زایمان در استرالیا

هزینه زایمان در استرالیا چقدر است؟ هزینه زایمان در بیمارستان بین ۱,۵۰۰ تا ۲۰,۰۰۰ دلار است که در مقاله امروز مفصل دربارهٔ آن خواهیم خواند.

این مبلغ پیش از آن است که یارانهٔ بیمهٔ مدیکر (Medicare) یا بیمهٔ سلامت خصوصی (Private Health Insurance) را اعمال کنیم.  هزینهٔ زایمان در کشور استرالیا به چند عامل وابسته است.

اولین قدم در پیمودن مسیر بارداری شما این است که به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا مراقبت‌های بارداری و پیش از زایمان شما را شروع کنید تا دربارۀ بهترین روش زایمان تصمیم بگیرید. روش زایمان به سابقهٔ پزشکی، سن، مشکلات و بیماری‌های احتمالی مادر که ممکن است زایمان را سخت کند، بستگی دارد.

برخی از گزینه‌های رایج بیمهٔ مادر در استرالیا عبارتند از:

بیمارستان دولتی

به طور معمول تحت نظر ماما خواهید بود و زایمان شما در اتاق زایمان یا زایشگاه انجام خواهد گرفت. اکثر هزینه‌های مربوط به مراقبت‌های پیش از زایمان تحت پوشش مدیکر خواهد بود که البته گاهی ممکن است که مشمول هزینه‌ای اضافه هم شود.

در صورتی که هر مشکلی پیش آید، شما به پزشک دسترسی خواهد داشت. امکان دارد که همان پزشک یا ماما که طی دوران بارداری تحت نظر او بوده‌اید، زایمان شما را انجام ندهید. هم‌چنین احتمال این که هنگام بستری در بیمارستان، اتاق خصوصی داشته باشید، کم است.

بیمارستان خصوصی

بیمارستان خصوصی یعنی تحت مراقبت ماماها و متخصص زنان و زایمان خصوصی قرار خواهید گرفت و بیمار خصوصی (Private Patient) محسوب می‌شوید.

ضمناً متخصص زنان و زایمانی مسئولیت زایمان شما را برعهده خواهد گرفت، عوض نمی‌شود. زایمان شما زیر نظر پزشک متخصص زنان و زایمان به همراه چند ماما انجام می‌شود.

 اگر بارداری شما تحت پوشش بیمهٔ سلامت خصوصی‌تان باشد، بیش‌تر تعرفه‌های شما را پرداخت خواهد کرد. مهم است که پیش از اقدام برای بارداری با نمایندگی بیمه خود دربارهٔ پوشش بارداری صحبت کنید. اکثر بیمه‌های سلامت خصوصی زمانی مخارج را متقبل می‌شوند که ۱۲ ماه تحت پوشش آن‌ها باشید.

زایشگاه

زایشگاه ها در استرالیا می‌توانند دولتی یا خصوصی باشند؛ زنان باردار در طول بارداری و زایمان زیر نظر یک ماما یا گروهی از ماماها خواهند بود.

این گزینه برای حاملگی‌های کم‌خطر مناسب است که اغلب به یک بیمارستان متصل هستند.

بیمه مشترک

بیمهٔ مشترک (Shared Care) این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا در طول بارداری پزشک معالج و بیمارستان خودتان را داشته باشید. ویزیت‌هایی که در بیمارستان انجام می‌شوند به معاینات پیش از زایمان اختصاص دارند.

این گزینه اگرچه برای بیماران خصوصی هم ارائه می‌شود، ابتدا در بیمارستان‌ها و زایشگاه های دولتی پیشنهاد می‌شوند.

اگر در مناطق روستایی یا دورافتاده زندگی می‌کنید که دسترسی به مراقبت‌های مادر به سادگی امکان‌پذیر نیست، بیمهٔ مشترک عالی است.

زایمان خانگی

اگر بارداری کم‌خطری دارید، ممکن است بخواهید در خانه و با کمک ماما زایمان کنید. سازمان زایمان خانگی استرالیا با عنوان HomeBirth Australia برای ماماهای خصوصی مجوز صادر می‌کند. شما هم‌چنین می‌توانید در طرح زایمان در منزل بیمارستان دولتی محل زندگی خود شرکت کنید.

زایمان و بیمه مدیکر

آیا بیمهٔ مدیکر زایمان را تحت پوشش قرار می‌دهد؟ بودجهٔ نظام بیمهٔ سلامت همگانی مدیکر را دولت استرالیا تأمین می‌کند. اگر واجد شرایط باشید، مدیکر در پرداخت هزینه‌های مربوط به زایمان کمک خواهد کرد.

مدیکر ممکن است قسمتی یا کل هزینه‌ها را تقبل کند:

  • سونوگرافی‌های منظم
  • آزمایش‌های خون
  • واکسیناسیون (مادر و نوزاد)
  • مشاورهٔ بارداری (۳ حلسه)
  • خدمات ماماها و متخصصان زنان و زایمان در بیمارستان دولتی
  • کلاس‌های زایمان
  • بخش مراقبت‌های ویژهٔ نوزادان (NICU)

بعضی از ماماهای خصوصی نیز می‌توانند تخفیف مدیکر بدهند که همه یا نیمی از هزینه را کم کند؛ مبلغ پرداختی طبق مصوبهٔ دولت استرالیا پرداخت خواهد شد. حتی بیمه‌های سلامت خصوصی هم ممکن است بخشی از مخارج را بپردازند.

اگر کارت بیمهٔ مدیکر ندارید، هزینه‌های زایمان شامل بستری برعهدهٔ خودتان خواهد بود.

شبکه امنیت مدیکر

شبکهٔ امنیت مدیکر (Medicare Safety Net) می‌تواند به والدینی که در انتظار فرزند هستند، کمک می‌کند؛ کافی است تا خانوادهٔ خود را در آن ثبت کنند. این ثبت‌نام سبب می‌شود تا از تخفیف‌های بیش‌تر مدیکر برخوردار شوید البته باید مخارج شما به حد نصاب برسد.

حتی اگر تحت بیمهٔ سلامت خصوصی هستید هم، می‌توانید صلاحیت دریافت تخفیف‌هایی مدیکر را داشته باشید؛ مثلاً اگر بعضی از آزمایش‌های پاتولوژی یا تصوبربرداری‌های شما در درمانگاه‌های پرهزینه انجام شود.

اکثر بودجه‌های بیمهٔ سلامت خصوصی شما را ملزم به ثبت‌نام نوزاد خود به عنوان یکی از اعضای طرح انتخابی‌تان می‌دانند حتی قبل از آن‌که نوزاد جدیدتان متولد شود. بنابراین ارزشش را دارد که بررسی کنید طرح انتخابی شما نوزادتان را از بدو تولد تحت پوشش قرار خواهد داد.

مقایسه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی

مخارجی که باید هنگام انتخاب بیمارستان خصوصی (با مامای خصوصی و/یا متخصص زنان و زایمان خصوصی) از جیب بپردازید به بیمهٔ انتخابی شما بستگی دارد.

 بررسی کنید که طرح شما کدام ابعاد مراقبت‌های دوران بارداری و مخارج زایمان را تقبل می‌کند و چه میزان هزینه بر عهدهٔ خودتان خواهد بود.

هزینه بیمارستان دولتی: ۰ دلار تا ۱,۵۰۰ دلار

اکثر تعرفه‌های بیمارستان و هزینهٔ بستری را بیمه تقبل می‌کند که شامل زایمان طبیعی، سزارین و هم ویزیت‌هایی است که در دوران بارداری در بیمارستان انجام شود.

ممکن است قرار باشد بخشی از سونوگرافی‌ها، آزمایش‌های خون و داروها را خودتان بپردازید اگرچه تخفیف‌های مدیکر روی بیش‌تر آن‌ها در دسترس خواهد بود. بیمارستان دولتی انتخابی مقرون‌به‌صرفه برای بانوان به شمار می‌رود، به همین دلیل هم است که ۷۵ درصد زنان سیستم دولتی را انتخاب می‌کنند.

 هزینه بیمارستان خصوصی با بیمه سلامت: ۳,۰۰۰ دلار تا ۵,۰۰۰ دلار

مخارج زایمان شما در بیمارستان خصوصی شامل این موارد است:

اقامت: ۷۰۰ دلار تا ۸۵۰ دلار در روز (۲ تا ۵ روز)

تعرفهٔ سوییت زایمان: ۱,۰۰۰ دلار (۱,۲۰۰ دلار برای سزارین)

تعرفهٔ متخصص زنان و زایمان: ۲,۵۰۰ دلار تا ۳,۴۰۰ دلار

این تعرفه برای زایمان چندقلوها دوبرابر می‌شود. شاید هزینه‌ای اضافه برای آزمایش پاتولوژی، تسکین درد، تصویربرداری‌ها، دارو و تعرفه‌های متخصص بیهوشی و متخصص اطفال هم دریافت شود. بسته به نوع بیمه باید تعرفهٔ مازاد بیمارستان را هم بپردازید.

تعرفهٔ متخصص زنان و زایمان هم بر طبق مبلغی که بیش‌تر از تعرفه‌های جدول مدیکر است، می‌تواند تا ۵,۰۰۰ دلار هم برسد. بسیاری از متخصصان زنان و زایمان خصوصی تعرفه‌های خود را برای عموم منتشر نمی‌کنند اما می‌توانید پیش از شروع درمان این موضوع را از آنان سوال کنید.

اگر تحت پوشش بیمهٔ سلامت خصوصی نباشید، همهٔ هزینهٔ زایمان و بستری را باید از جیب بپردازید که می‌تواند تا ۲۰,۰۰۰ دلار باشد.

سخن پایانی

تجارب زایمان برای همهٔ زنان متفاوت است. برخی به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند و حاملگی برخی هم کم‌خطر است. انتخاب بیمارستان دولتی یا خصوصی به شرایط شخصی و نیازهای مراقبتی شما وابسته است. اولین کسی که می‌تواند بهترین راهنمایی‌های تخصصی را به شما ارائه دهد، پزشک معالج شما است.

رادیو مهاجرت تجربهٔ زایمان در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی را به تفصیل برای شما شرح داد تا با دید بازتری تصمیم نهایی خود را بگیرید. ممنون که تا پایان این مطلب همراه ما بودید. نظرات، پیشنهادها و سؤالات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا