استرالیا

زندگی در استرالیا

زندگی در استرالیا می‌تواند دغدغهء خیلی از افرادی باشد که قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارند. اگر شما هم در حال تصمیم‌گیری برای زندگی در سرزمین استرالیا هستید، قطعا به اطلاعاتی نظیر برنامه‌ریزی برای عزیمت به استرالیا، پیدا کردن شغل، فراهم آوردن مسکن و از این قبیل موارد نیاز پیدا خواهید کرد. اگرچه مهاجرت بار روانی زیادی بر افراد می‌گذارد اما اصلا جای نگرانی نیست. رادیو مهاجرت در طی این مسیر همراه شما خواهد بود.

زندگی در استرالیا بسیاری فرصت‌ها را برای افراد فراهم خواهد آورد. استرالیا کشوری چندفرهنگی، جوان و آزاد است؛ اقتصاد این کشور نیز در حال توسعه و شکوفایی است.

کیفیت زندگی در استرالیا و زیبایی بی‌همتای طبیعت، این سرزمین را به مقصدی آرمانی، ایده‌آل و مطلوب برای مهاجرت تبدیل کرده است؛ علی‌الخصوص اگر رویای پیشرفت در زندگی‌ آینده‌ را در سر می‌پرورانید. به قول شاعر و نویسندهء ایرانی، نسرین بهجتی: «زندگی را باید زندگی کرد، آن طور که دلت می‌گوید. مبادا زندگی را دست‌نخورده برای مرگ بگذاری.»

هنگامی که از چندفرهنگی بودن و تنوع در جامعهء استرالیا صحبت می‌کنیم، منظور حضور جمعیت زیادی از افراد با پس‌زمینه‌های گوناگون در این کشور است. آمارها نشان می‌دهد که حدود ۲۲ درصد جمعیت استرالیا، رقمی بیش از ۲۱ میلیون نفر متولد سایر کشورها هستند.

مهاجران سهم عمده‌ای در شیوهء زندگی مرسوم در استرالیا داشته‌اند، دارند و خواهند داشت. به عبارتی حتی غذایی که میل می‌کنیم، زبانی که صحبت می‌کنیم و باورهایمان نیز متاثر از این امر است.

امروزه، استرالیا به عنوان یکی از منعطف‌ترین اقتصادهای جهان به حساب می‌آید؛ اقتصاد این کشور نرخ رشد بسیار بالایی دارد. پس معیارها و استانداردهای زندگی در استرالیا نیز در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر بالاتر است.

استرالیایی‌ها مردمانی هستند که هنر، ورزش و طبیعت در خونشان است. اقلیم معتدل استرالیا، مناظر زیبا و خیره‌کننده، ثبات سیاسی و اقتصادی سبب شده است که خارجی‌ها به کیفیت زندگی مردم استرالیا بسیار غبطه بخورند.

در ادامه انواع مولفه‌های مختلف زندگی در استرالیا نظیر تحصیل، اشتغال، مسکن، بهداشت و سلامت، بیمه و هر آن‌چه که قبل از مهاجرت از ذهنتان عبور می‌کند را مورد بررسی قرار خواهیم داد. رادیو مهاجرت شما را به خواندن ادامهء این مطلب دعوت می‌کند.

تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا

نظام آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی در استرالیا مصداق بارز این سخن از امیرکبیر است: «اگر نیت یک‌صد ساله دارید انسان تربیت کنید.» در این بخش خواهیم خواند که سیاست استرالیا در مورد تحصیلات دانشگاهی به چه شکل عمل می‌کند.

۳۹ دانشگاه (با بودجهء دولت) و ۲ دانشگاه خصوصی در استرالیا وجود دارد. استرالیا مأوای برخی از پرآوازه‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان است. همچنین میزان شهریه برای تحصیل در استرالیا هم برای دانشجویان استرالیا و هم دانشجویان خارجی مقرون‌به‌صرفه است.

مقطع کارشناسی در استرالیا | Bachelor Degree

تحصیل در مقطع کارشناسی برای افرادی مناسب است که تحصیلات خود را در دبیرستان به پایان رسانده‌اند و قصد دارند تا مهارت‌های پایه را برای ورود به بازار کار کسب نمایند.

مقطع کارشناسی دانشجویان را برای مشاغل حرفه‌ای و هم‌چنین تحصیلات تکمیلی آماده می‌کند. طول این دوره با توجه به اهداف آکادمیک و شغلی دانشجویان متغیر است که آن را با ذکر چند مثال توضیح خواهیم داد.

  • اخذ مدرک تحصیلی حرفه‌ای پس از اتمام دبیرستان می‌تواند تا چهار سال به طول انجامد؛ داوطلبان پس از پایان دوره مهارت‌ها و فنون لازم برای اشتغال را کسب خواهند نمود.
  • داوطلبان اخذ مدرک تحصیلی دورشته‌ای موسوم به Double Degree می‌توانند ترکیبی از واحدهای تحصیلی دو رشته را به طور همزمان بگذرانند و پس از پایان دوره دارای دو مدرک کارشناسی مستقل و مجزا خواهند بود.
  • دوره تحصیلی دوساله که مشابه مقطع کاردانی در ایران است نیز در طی مدت زمان کوتاه‌تری داوطلب را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند که البته ممکن است اخذ آن تا سه سال یا بیش‌تر نیز به طول بیانجامد.
  • مدرک کارشناسیِ افتخاری یا Bachelor Honor به دانشجویانی اعطا خواهد شد که در اوایل تحصیل در مقطع کارشناسی مجموعه‌ای از دستاوردها را کسب کنند؛ اخذ این این مدرک ملزم به انجام پژوهش خواهد بود.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در استرالیا

طول دوره برابر با ۳ تا ۴ سال و به‌صورت تمام‌وقت است.

برای ورود به این مقطع تحصیلی باید گواهینامهء پایان دبیرستان یا دیپلم داشته باشید.

میانگین تحصیل در این مقطع سالانه بین ۶.۰۰۰ تا ۹.۰۰۰ دلار آمریکا است.

تحصیلات تکمیلی در استرالیا | Postgraduate Degrees

دارندگان مدرک کارشناسی ارشد (Masters) و دکتری تخصصی (Doctoral | PhD) زیرمجموعهء تحصیلات تکمیلی محسوب می‌گردند. دانش‌آموختگانی که دورهء کارشناسی را به اتمام رسانده‌اند، صلاحیت ورود به مقطع تحصیلات تکمیلی را دارند. گذراندن این دوره باعث افزایش مهارت‌ها و ارتقای شغلی می‌گردد.

هدف از اخذ مدرک تحصیلات تکمیلی، افزایش دانش، کسب مهارت‌های بیشتر و پیشرفت در بازار کار است.

شرایط تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی در استرالیا

طول دوره بین ۶ ماه تا ۱ سال به‌صورت تمام‌وقت متغیر است.

برای ورود به این دوره لازم است تا داوطلب مدرک کارشناسی یا سابقهء کار مرتبط داشته باشد.

میانگین تحصیل در این مقطع سالانه بین ۳.۵۰۰ تا ۵.۰۰۰ دلار آمریکا است.

اشتغال در استرالیا

یک دهه پیش و در سال ۲۰۱۲ منابع انسانی و نیروی کار در کشور استرالیا شامل ۱۰ میلیون نفر از افراد ماهر و توانا بود. اکثر نیروی کار در استرالیا تحصیل‌کرده بودند و به خوبی هم آموزش دیده‌ بودند؛ بیشتر آنان مدرک دانشگاهی داشتند یا فعال در کسب‌وکار بودند.

نرخ بیکاری در استرالیا در سال ۲۰۱۲

در سال ۲۰۱۲ نرخ ماهانهء بیکاری در استرالیا ۵/۸ درصد بوده است که از ماه مارس سال ۲۰۰۹ میلادی و به مدت سه سال ثابت باقی مانده بوده است. میانگین نرخ سالانهء بیکاری در استرالیا نیز ۴/۹ درصد بوده است که در مقایسه با سایر نقاط جهان رقمی رقم معقولی به نظر می‌آید.

هم‌چنین میانگین سالانهء فرصت‌های شغلی در استرالیا ۱۷۹.۰۰۰ بوده است که رقم قابل توجهی از آن معادل ۱۶۰.۷۰۰ فرصت به بخش خصوصی اختصاص داشته است و تنها ۱۸.۲۰۰ شغل دولتی بوده‌اند. حال ببینیم پس از سپری شدن یک دهه چه تغییراتی در بازار کار استرالیا صورت گرفته است تا بتوانیم آیندهء اشتغال در استرالیا را تاحدی پیش‌بینی کنیم. همان‌طور که هگل گفته است: «ملت‌ها احکام صحیح خود را از تاریخ دریافت می کنند.»

نرخ کنونی بیکاری در استرالیا

براساس آخرین آمارها، نرخ بیکاری در استرالیا ۳/۹ درصد است. این میزان پایین‌ترین نرخ بیکاری طی ۴۸ سال گذشته در این کشور محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، نرخ بیکاری از رقم ۵ – ۶ درصدی دو دههء گذشته به زیر ۴ درصد رسیده است. استرالیا آخرین بار این نرخ بیکاری را در آمارهای مربوط به سال ۱۹۷۴ در کارنامهء خود تجربه کرده بود.

جالب است بدانید نرخ بیکاری در استرالیای غربی (Western Australia) و قلمرو پایتختی استرالیا (Australian Capital Territory) به ترتیب ۲/۹ درصد و ۳/۱ درصد است. در حالی که کوئینزلند (Queensland) و جنوب استرالیا (South Australia) رقم بالای ۴/۵ درصد را گزارش کرده‌اند.

حقوق هفتگی در استرالیا

در زمان نگارش این مقاله، به طور متوسط هر یک از کارکنان در استرالیا هفته‌ای ۱.۲۰۰ دلار دریافتی دارند که تا ۵۰ دلار نسبت به ماه اوت سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش پیدا کرده است.

البته میانگین دستمزد ساعتی (به ازای هر ساعت) نسبت به ماه اوت سال ۲۰۲۰ میلادی تغییری نکرده و ۳۶ دلار در ساعت است.

درآمد هفتگی

  اوت ۲۰۲۱ اوت ۲۰۲۰ اوت ۲۰۱۵ تغییرات ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ تغییرات ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰
مردان $1380 $1300 $1187 6.2% 2.7%
زنان $1018 $1000 $850 1.8% 3.3%
مجموع $1200 $1150 $1000 4.3% 3.3%

درآمد سالانهء فارغ‌التحصیلان دانشگاه در استرالیا

پس از اخذ مدرک تحصیلی خود از دانشگاه و به عبارتی فارغ‌التحصیل شدن، اولین سوالی که به ذهن فرد می‌آید میزان درآمد او در بازار کار است. داده‌ها نشان می‌دهد که بالاترین حقوق در استرالیا از آن افراد شاغل در صنعت معدن و گاز است که سالانه ۸۱.۸۳۴ دلار است. شاغلین در حوزهء رسانه و ارتباطات نیز سالانه ۷۶.۴۱۴ دلار درآمد دارند. درآمد سالانهء سایر صنایع و حوزه‌ها نیز به‌شرح ذیل است:

  • حسابداری و حسابرسی: ۵۹.۹۵۴$
  • بانک و خدمات مالی: ۵۹.۴۲۰$
  • عمران ۶۵.۰۳۹$
  • آموزش: ۶۵.۰۱۸$
  • مهندسی: ۷۳.۸۵۴$
  • سفر و گردشگری: ۷۱.۱۰۳$
  • کشاورزی: ۶۲.۷۰۰$
  • خدمات دولتی: ۶۵.۸۵۹$
  • بهداشت و درمان: ۷۳.۰۰۰$
  • حقوق ۶۵.۸۰۵$
  • مدیریت: ۶۱.۹۸۱$
  • املاک: ۶۷.۳۵۴$
  • حمل و نقل:۶۵.۴۰۰$

مسکن در استرالیا

استانداردهای بالای مسکن در استرالیا و انواع گزینه‌های مختلف خانه سبب اعتبار بازار املاک استرالیا شده است. اکثر مردم استرالیا در فاصلهء ۵۰ کیلومتری از ساحل شهرها زندگی می‌کنند.

انواع گوناگونی مسکن در شهرهای بزرگ استرالیا وجود دارد. معماری منازل در استرالیا بر اساس سبک‌های اروپایی و آمریکایی است. منازل به دو دستهء مجتمع‌های مسکونی و منازل ساخته‌شده به سبک معماری کوئینزلندر (در سبک کوئینزلندر، منازل از الوارهای چوبی ساخته می‌شوند. خانه‌های کوئینزلندی یک یا دو طبقه هستند.) تقسیم می‌شوند.

همان‌طور که مشهور است، منازل در استرالیا دارای حیاط پشتی بزرگ و استخر شنا هستند. خانه‌ها در نزدیکی زمین‌های بازی و مراکز خرید بنا شده‌اند که باب میل بسیاری از خارجی‌ها و متناسب با شیوهء زندگی مطلوب آن‌ها است.

خانه‌ها در شهرستان‌های استرالیا کوچک‌تر و کاملا مجزا هستند. زندگی در حومهء شهرها به نسبت کلان‌شهرها ارزان‌تر و آرامش‌بخش‌تر است. شیوهء رایج خرید مسکن در استرالیا به این شکل است که افراد پیش از خرید خانه آن را اجاره می‌کنند. قیمت مسکن در استرالیا با توجه به نوع ساختمان و ایالت متفاوت است.

اکثر استرالیایی‌ها در حومهء شهرهای مراکز ایالت‌ها سکونت می‌کنند تا به محل کار و تحصیل خود نزدیک باشند و بتوانند از امکانات و تفریحات این شهرها بهره‌مند شوند.

اجاره مسکن در استرالیا

مالکین و صاحب‌خانه‌ها از طریق روزنامه، اینترنت و مشاورین املاک تبلیغ می‌کنند. مشاورین املاک به شما کمک می‌کنند تا منزل متناسب با نیازها و شرایط خود را پیدا کنید. قرارداد اجاره‌نامه‌ها معمولا برای ۶ تا ۱۲ ماه منعقد می‌گردد. حتما شرایط و بندهای قرارداد را به‌خوبی مطالعه کرده و سپس امضا کنید.

معمولا بایستی پیش از اسباب‌کشی اجارهء ۴ تا ۶ هفته را به عنوان ودیعه و از قبل بپردازید که ضمانتی برای عدم تخریب ساختمان و یا عدم تاخیر در پرداخت اجاره‌بها باشد.

اگر اولین باری است که قصد خرید خانه در استرالیا را دارید، امکان دارد واجد شرایط دریافت کمک‌هزینهء ایالتی با نام «First Home Buyers Grant» باشید. برای دریافت وام مسکن نیز به بانک‌ها و موسسات مالی مراجعه کنید که در آن‌ها حساب دارید.

مسکن عمومی در استرالیا

اگر تحت پوشش سنترلینک (Centrelink) باشید و یا درآمد شما کم باشد، می‌توانید مسکن عمومی اجاره کنید. مدت زمان انتظار برای رسیدن نوبت شما با توجه به محل زندگی، زیربنای ساختمان و اضطراری بودن نیاز شما به مسکن متغیر است.

سنترلینک | Centrelink

سازمان سنترلینک از استرالیایی‌ها حمایت مالی می‌کند. این نهاد دولتی به نمایندگی از طرح‌های دولتی به پرداخت مقرری و ارائهء خدمات می‌پردازد.این طرح‌ها عبارتند از:

  • مقرری بیکاری | Newstart
  • کمک‌هزینه تحصیلی | Youth Allowance
  • دانش‌آموزان و دانشجویان بومی استرالیا | ABSTUDY
  • مقرری معلولان | Disability Support Pension
  • کمک‌اجاره | Rent Assistance
  • مقرری سالمندان بالای سن بازنشستگی | Age Pension

نظام سلامت در استرالیا

استرالیا یکی از بهترین نظام‌ها سلامت و درمان در جهان را دارا می‌باشد که برای همه‌ء مردمی که در استرالیا زندگی می‌کنند، قابل دسترس است.

تمامی شهروندان دائمی استرالیا که مالیات درمانی موسوم به مدیکر (Medicare) را به نظام عمومی سلامت (مشابه بیمه پزشکی) پرداخت می‌کنند، می‌توانند به طور رایگان یا تعرفهء کم‌تر از خدمات پزشکان و بیمارستان‌های دولتی استفاده کنند.

اگر مایل به استفاده از نظام خصوصی سلامت هستید، باید هزینهء بیشتری به بیمه‌های خصوصی بپردازید تا از مزایای بینایی‌سنجی، دندانپزشکی و سایر خدمات پزشکی نیز بهره‌مند گردید.

سخن پایانی

در این مقاله، ابعاد مهم زندگی در استرالیا را بررسی کردیم. با تحصیل در دانشگاه‌های این کشور آشنا شدیم. بازار کار استرالیا شامل نرخ بیکاری و درآمد سالانهء حوزه‌های گوناگون کاری را نیز مقایسه کردیم.

یکی از جنبه‌های اصلی زندگی در هر کشوری از جمله استرالیا، سرپناهی است که به عنوان خانه انتخاب می‌کنیم. در این مطلب، نحوه اجاره یا خرید مسکن را هم در کشور استرالیا مرور کردیم.

در انتها نیز به بیمه سلامت عمومی و خصوصی استرالیایی‌ها پرداختیم. متأسفانه بیماری جزئی جدایی‌ناپذیر در زندگی انسان است که هزینه‌هایی را به فرد تحمیل می‌کند. بنابراین کیفیت بیمه درمانی نیز از جمله عواملی است که باید برای انتخاب مقصد مهاجرت خود در نظر بگیریم.

رادیو مهاجرت از شما خوانندگان گرامی سپاسگزار است که این مطلب را تا پایان دنبال نمودید. منتظر دریافت نظرات، انتقادات، پیشنهادات و پرسش‌های شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا