استرالیااقتصادی

اقتصاد استرالیا

در این صفحه از رادیو مهاجرت با ما همراه باشید تا در مورد اقتصاد استرالیا با شما صحبت کنیم.

در گذشته، استرالیا در ذهن مردم جهان به‌عنوان کشوری ثروتمند و کم‌جمعیت جا افتاده بود که اقتصاد آن به میزان زیادی به کشاورزی و سرمایه‌گذاری خارجی متکی بود.

این توصیف تا یک قرن پس از مهاجرت اروپایی‌ها به این کشور پهناور درست بود، یعنی زمانی که تجارت پشم، گندم، گاو وگوسفند و محصولات لبنی بیشترین صادرات استرالیا را تشکیل می‌دادند.

اقتصاد استرالیا با گذشت زمان دستخوش تغییرات شد و فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرد. اقتصاد این کشور در حال حاضر یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیاست.

در ادامه ما را همراهی کنید تا نکات جالب و خواندنی از اقتصاد کشور استرالیا را بازگو کنیم.

اقتصاد استرالیا و تجارت خارجی

اقتصاد استرالیا به‌شدت به تجارت با کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا، مشهور به کشورهای آسه‌آن (ASEAN)، وابسته است.

در سال ۲۰۱۶ حدود ۶۴% از صادرات استرالیا به این کشورها صورت گرفته است. علاوه بر این، چین نیز یکی از کشورهای اصلی است که صادرات و واردات کالا به آن انجام می‌گیرد.

عضویت استرالیا در مجامع اقتصادی جهانی

استرالیا عضو گروه همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (APEC)، گروه ۲۰ (G20) و سازمان تجارت جهانی است.

این کشور همچنین وارد توافقنامه تجارت آزاد با کشورهای آسه‌آن، کانادا، شیلی، چین، کره جنوبی، مالزی، نیوزلند، پرو، ژاپن، سنگاپور، تایلند و ایالات متحده آمریکا نیز شده است.

همه‌گیری کوید 19 و رکود اقتصادی استرالیا

در سپتامبر ۲۰۲۰ اعلام شد که در اثر همه‌گیری بیماری کرونا، اقتصاد استرالیا پس از حدود ۳۰ سال برای نخستین بار دچار رکود شده است و تولید ناخالص داخلی (GDP) آن در ماه ژوئن ۲۰۲۰  به ۷درصد رسیده است.

سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد استرالیا

در دهه‌های پایانی قرن بیستم که تولید محصولات استرالیایی کاهش یافت، دولت به منظور حفظ استقلال این کشور تمایل خودش برای دخالت در اقتصاد را اعلام کرد. ولی اقتصاد کلی این کشور در دست کشورهای خارجی مانند انگلستان، ایالات متحده آمریکا، ژاپن و شرکت‌های عظیم چند ملیتی قرار داشت.

به این ترتیب، دولت استرالیا جهانی شدن را پذیرفت و از لحاظ مالی و اقتصادی با دیگر کشورها همکاری کرد.

نقش کشاورزی، دامپروری و منابع طبیعی در اقتصاد استرالیا

طبق استانداردهای جهانی، قسمت زیادی از خاک استرالیا متوسط یا ضعیف قلمداد می‌شود، به این ترتیب، مناطق وسیعی از خاک غنی و سازگار که بتوان آن را با مناطق حاصلخیز کشورهای بزرگ مقایسه کرد وجود ندارد.

 با این حال، استرالیا از منابع طبیعی بسیار ارزشمندی برخوردار است که در سال ۲۰۱۷ ارزش آنها  ۱۹٫۹۸ تریلیون دلار برآورد شده است.

با وجود این که اخیراً معدنکاری در استرالیا کاهش یافته است ولی اقتصاد این کشور باثبات باقی مانده و از ۱۹۹۱  تا ۲۰۲۰ هیچ رکودی را تجربه نکرده است.

استرالیا صادرکننده عمده محصولات کشاورزی به ویژه گندم و پشم است. از مواد معدنی صادراتی نیز می‌توان از آهن و طلا نام برد. این کشور در زمینه صادرات انرژی نیز فعال است و زغال سنگ و گاز مایع طبیعی را به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

استرالیا یکی از صادرکنندگان عمده گوشت، شکر، لبنیات و میوه نیز محسوب می‌شود.

نقش بازار بورس در اقتصاد استرالیا

بازار بورس استرالیا که در سیدنی قرار دارد از لحاظ سرمایه‌گذاری بومی، شانزدهمین بازار بورس بزرگ دنیا به شمار می‌آید.

از شرکت‌های بزرگ استرالیایی که در سهام آن‌ها در این بازار مورد دادوستد قرار می‌گیرد می‌توان از کامان‌ولث بانک، وس‌فارمرز، وول‌ورث گروپ و ترنس‌اوربان نام برد.

کلام آخر

استرالیا کشوری بسیار توسعه یافته است که اقتصادی چند وجهی دارد. به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۲، استرالیا سیزدهمین اقتصاد بزرگ را داشته است و بیست و پنجمین صادرکننده کالا در جهان قلمداد شده است.

تجارت با کشورهای خارجی از اوایل قرن نوزدهم عاملی بسیار حیاتی برای استرالیا به شمار می‌آمده است و صادرات و واردات کالا تأثیری مستقیم بر اقتصاد منطقه و سطح رفاه ملی استرالیا داشته است.

چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در استرالیا همچنان مثبت به نظر می‌رسد و انتظار می‌رود پروژه‌های بزرگی دستکم از اواخر سال ۲۰۲۳ به مرحله اجرا گذاشته بشوند.

چنانچه درمورد اقتصاد استرالیا نظری دارید خرسندیم که آن را با رادیو مهاجرت در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا