گردشگری استرالیا

زبان و فرهنگ استرالیا

از زبان و فرهنگ مردم استرالیا چه می‌دانید؟ با وجود این‌که اکثر مردم استرالیا به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، افراد زیادی در استرالیا هستند که در میان خانواده یا اجتماع خود به زبان دیگری به جز انگلیسی تکلم می‌کنند.

 جالب است بدانید که وجود تنوع زبانی در استرالیا سبب شده است که افراد برای موفقیت در تجارت، عقد قراردادهای بین‌المللی و تبادل فرهنگی رقابت بیشتری داشته باشند.

کیت بوریج (Kate Burridge) یکی از زبانشناسان برجسته‌ی استرالیایی می‌گوید که ارزش‌های زبان و فرهنگ استرالیا خونین هستند. از جمله این ارزش­ها می‌توان به صمیمیت، محاوره‌ای و غیررسمی بودن، آسان‌گیری و دوستانه بودن آن اشاره کرد. شاید بتوان گفت که استرالیایی‌ها از زبان پرطمطراق و فرهیخته‌نما بیزارند.

اگر شما نیز کنجکاوید تا منظور این زبانشناس را از خونین بودن متوجه شوید، با ما همراه باشید زیرا در این قسمت از مقالات رادیو مهاجرت قصد داریم تا زبان و فرهنگ مردم بومی استرالیا و همچنین مهاجران این کشور را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

استرالیایی‌ها به چه زبان‌هایی صحبت می‌کنند؟

استرالیا زبان رسمی ندارد اما در عمل زبان ملی این کشور زبان انگلیسی است. انگلیسی استرالیایی یکی از انواع گسترده­ی زبان انگلیسی است که لهجه و واژگان متمایزی دارد؛ حتی دستور زبان و املای کلمات این انگلیسی استرالیایی نیز تا حدی متفاوت هستند. گویش معیار در کشور استرالیا، استرالیایی همگانی است.

آمارها حاکی از آن است که بالغ بر 72 درصد جمعیت استرالیا در خانه به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. زبان‌های رایج بعدی به ترتیب زبان ماندارین (یک گروه از زبانهای چینی)، زبان کانتونی (گونه‌ای از زبان چینی)، ویتنامی و ایتالیایی هستند. لازم به ذکر است که جمعیت قابل توجهی از مهاجران نسل اول و دوم در استرالیا نیز دوزبانه هستند.

پیش از ورود اولین اروپایی‌ها، بیش از 250 زبان استرالیایی بومی در این سرزمین وجود داشت. در سال 2016 کمتر از 20 زبان بومی استرالیایی مورد استفاده‌ی روزانه‌ی تمامی گروه‌های سنی قرار می‌گرفت.

مسن‌ترها نیز از 110 زبان بومی استفاده می‌کردند. جالب است بدانید که استرالیا زبان اشاره‌ی منحصر به خود را هم دارد. این زبان آسلن (Auslan) نامیده می‌شود.

فرهنگ مردم استرالیا

استرالیایی‌ها قدیمی‌ترین ساکنان زمین هستند که از ۶۰٬۰۰۰ سال پیش بر روی این کره‌ی خاکی زندگی می‌کنند. در اواخر قرن هجدهم میلادی، این سرزمین به مستعمره‌ی بریتانیا درآمد و جزایر استرالیا نیز به تبعیدگاه‌هایی برای مجرمان بریتانیایی مبدل شدند. فرایند استعمار سبب شد تا جمعیت‌های بومی مالکیت سرزمین خود را از دست دهند. در نتیجه اجتماعات و هویت‌های فرهنگی بومیان استرالیا تجزیه و سپس به حاشیه رانده شد.

از زمان استعمار استرالیا، مهاجرت‌های جمعی به این سرزمین به طرز تاسف‌باری توازن جمعیت جامعه­ی استرالیا را دگرگون بر هم زد و فرهنگ غربی اروپایی به جریان غالب فرهنگ استرالیایی‌ها تبدیل شد. اطلاعات گردآوری شده در این بخش، فرهنگ غالب کنونی استرالیا را پس از وقوع مهاجرت‌های ممتد به قاره‌ی استرالیا ترسیم خواهیم کرد. فرهنگی که در نتیجه­ی استعمار تحت سیطره‌ی غرب درآمده است و حتی می‌توان آن را جامعه‌ای غرب­زده (Westernized) نامید.

تنوع فرهنگی در استرالیا

استرالیا کشوری سرزنده و چندفرهنگی است. استرالیا مهد قدیمی‌ترین فرهنگ‌های زندۀ جهان است؛ تبار استرالیایی‌ها به بیش از 270 دودمان می‌رسد. از سال 1945 میلادی حدود هفت میلیون نفر به استرالیا مهاجرت کرده‌اند.

یکی از نقاط قوت مهم استرالیایی‌ها داشتن تنوع فرهنگی غنی است. تنوع فرهنگی محور کلیدی هویت ملی استرالیایی‌ها می‌باشد.

در سال ۱۹۷۵میلادی، مصوبه‌ی تبعیض نژادی موسوم به Racial Discrimination Act در استرالیا به اجرا درآمد. لذا تبعیض قائل شدن در جنبه­های مختلف زندگی به عملی خلاف قانون مبدل شد.

این مصوبه اولین قانون فدرال استرالیا برای مبارزه با تبعیض بود که تعهد استرالیا را به سازمان ملل متحد مبنی بر حذف هرگونه تبعیض نژادی نشان می‌دهد.

تبعیض نژادی در استرالیا

از هر 10 استرالیایی، یک نفر بر این عقیده است که برخی از نژادها نسبت به سایرین برتر یا پایین‌تر هستند. به عبارتی 5/1 میلیون نفر در استرالیا چنین دیدگاهی دارند.

18 درصد استرالیایی‌ها گزارش کرده‌اند که به دلیل رنگ پوست، قومیت یا دین مورد تبعیض قرار گرفته‌اند. بیشترین مکان‌هایی که در آن‌ها تبعیض صورت گرفته است در میان همسایگان، مراکز خرید و محل کار بوده‌اند.

حدود 35 درصد مهاجران در استرالیا ابراز کرده‌اند که برای کاریابی با موانعی روبرو شده‌اند؛ این موانع به این شرح هستند:

  • 64 درصد: نداشتن سابقه‌کار یا معرف استرالیایی
  • 33 درصد: مشکلات مربوط به زبان
  • 23 درصد: نداشتن آشنایان در استرالیا
  • 15 درصد: مشکلات مربوط با مهارت‌ها یا گواهینامه‌ها

تحولات مثبت در راستای حذف تبعیض نژادی

اغلب مهاجران استرالیا اظهار کرده‌اند که احساس تعلقی بسیار قوی نسبت به استرالیا دارند و این حس با گذشت زمان بیشتر هم شده است.

اغلب استرالیایی‌ها (86 درصد) از تلاش برای کاهش تبعیض در استرالیا حمایت می‌کنند.

از سال 2012 بالغ بر 200 سازمان بازرگانی، ورزشی، تحصیلی، محلی و دولتی به پویش ملی مبارزه با نژادپرستی در استرالیا پیوسته‌اند.

جالب است بدانید که 84 درصد استرالیایی‌ها بر این باورند که پدیده­ی چندفرهنگی‌بودن برای استرالیا خوب است.

روابط مردم در استرالیا

دوستی‌ها در استرالیا عمیق است و دوستان نسبت به یکدیگر وفادار هستند. یکی از موارد معمول در استرالیا این است که افراد در هنگام عبور از سختی‌ها و مشکلات حتی بیشتر از خانواده‌هایشان روی دوستان خود حساب می‌کنند. مهاجران و خارجی‌ها اغلب از گشاده‌رویی و پذیرابودن استرالیایی‌ها برای رفاقت شگفت‌زده می‌شوند.

همچنین، روابط در استرالیا بر اساس برابری شکل می‌گیرند و معمولا جایگاه بالاتر یا پایین‌تر در میان افراد جایی ندارد.

یکی از موضوعات جالب در میان استرالیایی‌ها این است که گزارش تخلفات دوستان به مقامات مربوطه عملی ناپسندیده تلقی می­شود و پذیرفتنی نیست.

مردم استرالیا افراد فروتن و درعین حال رک و صریح را ترجیح می‌دهند. یکی از خصوصیات افراد دوست‌داشتنی در استرالیا سادگی آنان است. بنابراین اگر لفظ «کلاسیک» برای خطاب به شما استفاده شد، آن را به عنوان یک تعریف قلمداد کنید. از سوی دیگر، تظاهر به فرهیخته بودن در میان استرالیایی‌ها ویژگی خوشایندی نیست. این مسئله با سندروم خشخاش یا شقایق بلند (Tall Poppy Syndrome) مرتبط است.

این پدیده‌ی فرهنگی موجب می‌شود تا اعضای یک جامعه افراد موفق و بادستاوردهای بیشتر را مورد خشونت قرار داده و حتی آنان را در تعاملات اجتماعی تحقیر کنند. شاید به همین دلیل است که استرالیایی‌ها تواضع و فروتنی را یکی از ارزشهای اخلاقی می‌دانند.

استرالیایی‌های آسان‌گیر و راحت‌طلب

یکی از خصوصیات مردم استرالیا که در همان برخوردهای اول به چشم می‌آيد، طبع راحت‌طلب، آسان‌گیر و غیررسمی بودن آنان است.

تعاملات اجتماعی بین آن­ها بسیار آرام، بی‌تکلف و راحت صورت می‌گیرد تا جایی‌که ممکن است در نگاه اول عجیب به نظر برسد مخصوصا اگر از فرهنگی به این کشور آمده باشید که ضرب‌آهنگ زندگی و جنب‌وجوش مردم بالا باشد.

خیلی زود متوجه خواهید شد که فارغ از آن‌که در چه موقعیتی قرار دارید، مردم صمیمانه بایکدیگر احوال‌پرسی کرده و حتی پیش ازآنکه مشغول به فعالیت شوند درباره‌ی این صحبت می‌کنند که روز خود را چگونه گذرانده‌اند.

این صمیمت حتی در کلاس‌های درس هم وجود دارد و دانش‌آموزان معلم‌های خود را با نام کوچک صدا می‌زنند. به عبارت دیگر، در استرالیا همه‌ی افراد با شما رفیق هستند تا جایی که غریبه و آشنا را نیز همین طور خطاب می‌کنند. پس اگر شخصی شما را رفیق (mate) صدا زد، آن را به عنوان احوال‌پرسی تعبیر کنید.

جنون ورزش

استرالیایی‌ها عاشق ورزش ملی کشورشان هستند. مردم استرالیا خود نیز به این نکته واقف هستند که به طور وسواسگونه‌ای شیفته‌ی ورزش هستند.

استرالیایی‌ها به هر قیمتی که شده حتی پاگذاشتن روی آیین و مسلک خود، یکپارچه و متحد با هم روی ورزش ملی­شان تعصب دارند. شاید بتوان گفت که در هیچ کجای دنیا، مردم این چنین دیوانه‌وار ورزش را ستایش نکنند.

این تعصب ملی تا جایی است که شاید حتی اسم لیگ‌های پرطرفدار در جهان نظیر اِن‌بی‌اِی (NBA) یا اِن‌اِف‌اِل (NFL) به گوش یک استرالیایی نخورده باشد.

شب‌های استرالیا

فرهنگ نوشیدن در استرالیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. یکی از تفریحات عادی استرالیایی­ها این است که آخرهفته‌ها یا بعد از یک روز کاری خسته‌کننده برای نوشیدن آبجو به هم ملحق شوند.

مردم استرالیا بیش از سایر کشورها نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند؛ بارها، کلاب‌ها و این قبیل اماکن در استرالیا بسیار پرطرفدار هستند. با این وجود، تعادل را در نوشیدن رعایت کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که افراد زیر 18 سال مجازبه مصرف دخانیات و نوشیدن الکل نیستند.

استرالیا و انواع غذاهای رنگارنگ

چندفرهنگی بودن استرالیا سبب شده است تا انواع و اقسام غذاها و روش‌های آشپزی در این کشور وجود داشته باشد.

مهاجرانی که از سراسر جهان به استرالیا نقل مکان کرده‌اند، ذائقه و روش‌های طبخ گوناگونی را با خود به سوغات آورده‌اند. از همبرگر، ماهی و چیپس گرفته تا بیرون‌برهای یونانی، چینی، تایلندی و ژاپنی و رستوران‌های بزرگ ترکی، مکزیکی وهندی در استرالیا به چشم می‌خورند.

از سوی دیگر اقلیم استوایی استرالیا نیز سبب شده است که در تمام طول سال میوه و سبزیجات تازه در دسترس افراد باشد تا بتوانند وعده‌های غذایی سالم را در منزل تهیّه نمایند.

پوشش مردم استرالیا به چه شکل است؟

خیلی‌ها دوست دارند بدانند که مردم استرالیا چه نوع پوششی دارند. اگر این موضوع برای شما هم جالب است ادامه مطلب را از دست ندهید.

لباس ملی مردم استرالیا

اگرچه استرالیا لباس ملی خاصی ندارد اما در تقویم این کشور روزی به این موضوع اختصاص داده شده است که افراد لباس مبدل به تن می­کنند. در عکس زیر برندگان دور نهایی این رقابت را در جشنواره‌ی 1967 مشاهده می‌کنید.

هنگام سفر به استرالیا چه بر تن کنیم؟

یکی از موضوعات چالشی برای بستن چمدان سفر، انتخاب لباس است مخصوصا اگر بار اولی باشد که به یک کشور سفر می‌کنیم و تجربه‌ای در این زمینه نداشته باشیم.

سفر به استرالیا یعنی سفر به اقلیم‌های گوناگون که آب‌وهوا و دماهای مختلفی دارند. شما ممکن است از یک صحرای آفتابی و گرم به منطق جنوب‌غربی با آب‌وهوای معتدل مدیترانه‌ای عزیمت کنید و یا به مناطق استوایی شمال بروید که به شدت گرم و شرجی هستند. بنابراین بایستی برای هر شرایطی آمادگی داشته باشید.

اگر قصد دارید تا بیشتر وقت خود را در فضای باز بگذرانید، لباس‌های راحت، سبک و آزاد لازم خواهید داشت. اما در هر حال شما بایستی هم‌زمان کوله‌باری از لباس‌های مناسب هوای گرم و سرد به همراه داشته باشید.

در استرالیا چه لباسی بر تن نکنیم؟

پوشیدن برخی لباس‌ها در طول سفر به استرالیا توصیه نمی‌گردد:

  • شلوارهای جین تنگ و ساپورت‌های چسبان مخصوصا اگر پروازی طولانی در انتظارتان باشد.
  • لباس‌هایی از جنس الیاف مصنوعی که جریان هوا از آنها عبور نمی‌کند.
  • لباس‌های تیره. از پوشیدن مشکی، قهوه‌ای و سرمه‌ای اجتناب کید و درعوض رنگهای روشن پاستلی، بژ و مشابه آن را انتخاب کنید.
  • از پوشیدن لباس‌های بدون آستین در سواحل استرالیا خودداری کنید تا دچار آفتاب سوختگی در نواحی دست‌ها و بازوها نگردید.
  • در میان بوته‌ها ومسیرهای پیاده‌روی نیز دمپایی لاانگشتی به پا نکنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا