استرالیاحوادث

دلایل اصلی مرگ ‌و میر در استرالیا

بیماری قلبی قاتل اصلی مردم استرالیا به شمار می‌رود. البته در سال ۲۰۲۱، ویروس کرونا مسئول مرگ صدها استرالیایی بود اما در میان دلایل برتر مرگ‌ومیر در آن سال نبود. پس سایر عوامل اصلی فوت استرالیایی‌ها چه هستند؟

نکات اصلی:

  • در طول سال‌های اخیر، پنج دلیل اصلی مرگ‌ومیر در استرالیا ثابت مانده‌اند.
  • آمار مرگ‌ومیر ناشی از زوال عقل (شایع‌ترین نوع آن آلزایمر است.) روبه افزایش است و عامل اصلی مرگ‌ومیر در میان زنان استرالیایی به شمار می‌رود.
  • علی‌رغم اینکه استرالیا بابت جانداران کشنده شهرت دارد اما تعداد فوتی‌ها بر اثر تماس با حیات وحش بسیار اندک است.

سازمان آمار استرالیا به نام Australian Bureau of Statics هر سال دلایل اصلی مرگ‌ومیر در این کشور را بررسی می‌کند. اکثر مرگ‌ها در میان بزرگسالان ۶۵سال به بالا رخ می‌دهد. در طول شیوع کرونا، مرگ ناشی از ابتلا به این ویروس ۳۴اُمین علت مرگ‌ومیر در استرالیا بود.

۵ دلیل اصلی مرگ‌ومیر مردم استرالیا

یک‌سوم آمار مرگ‌ومیر به سلامت استرالیایی‌ها مرتبط است:

  • بیماری‌های نارسایی خون‌رسانی به قلب
  • زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر
  • بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته
  • سرطان ریه
  • بیماری‌های مزمن دستگاه تنفسی تحتانی

دلیل ۱: بیماری نارسایی خون‌رسانی به قلب

از هر ۱۰ مرگ در استرالیا یکی به دلیل بیماری نارسایی خون‌رسانی به قلب رخ می‌دهد. مردان استرالیایی در مقایسه با زنان بیش‌تر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

این عارضه که بیماری عروق کرونر قلب نیز نامیده می‌شود، روی ذخیره خونی که به سمت قلب در جریان است، اثر می‌گذارد و مدتهاست دلیل شمارهٔ مرگ در این کشور به حساب می‌آید.

به گزارش بنیاد قلب استرالیا (Heart Foundation of Australia) قشر مستضعف، بومیان استرالیایی و مردم مناطق محروم بیش‌از دیگر جمعیت استرالیا به بیماری قلبی دچار می‌شوند.

بسیاری از این افراد نمی‌دانند به بیماری قلبی مبتلا هستند مگر زمانی که به حملهٔ قلبی یا سایر عوارض این بیماری دچار می‌شوند.

سابقهٔ خانوادگی ابتلا به بیماری قلبی یکی از عوامل بالقوهٔ خطر محسوب می‌شود. سایر دلایل عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • اضافه وزن یا چاقی
  • رژیم غذایی ناسالم
  • نداشتن تحرک جسمی

هر ۸۰ ثانیه یک استرالیایی مبتلا به بیماری قلبی در بیمارستان بستری می‌شود و هر ۱۸ دقیقه یک نفر به این دلیل جان خود را از دست می‌دهد.

بیمهٔ سلامت خصوصی در استرالیا هزینه درمان بیماری‌های قلب و عروق را طبق مقررات طلایی و نقره‌ای بیمارستان‌ها تحت پوشش قرار می‌دهد. برخی مقررات برنز و پایه هم این هزینه را به صورت محدود تقبل می‌کنند.

دلیل ۲: زوال عقل شامل بیماری آلزایمر

دلیل اصلی مرگ و میر زنان استرالیایی ابتلا به زوال عقل است. به گفتهٔ انجمن زوال عقل استرالیا موسوم به Dementia Australia مجموعه‌ای از علائم است که بر اثر اختلالات مغزی بروز می‌کنند و بیماری مشخصی نیست.

علائم رایج شامل از‌دست‌دادن مکرر حافظه، گیجی، تغییر شخصیت، کناره‌گیری از کار یا فعالیت‌های اجتماعی و اشکال در انجام وظایف روزانه می‌شوند.

هر کسی می‌تواند دچار این بیماری شود اما سن یکی از مؤلفه‌های مهم محسوب می‌شود و یک‌دهم جمعیت ۶۵‌ساله به بالا به آن مبتلا می‌شوند.

دلیل ۳: بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته

بیماری‌های مغزی عروقی همچون سکتهٔ مغزی با گردش خونی که به سمت مغز در جریان است، مرتبط هستند. عامل مرگ و میر حدود ده هزار استرالیایی در سال ابتلا به این نوع بیماری‌ها است.

به گفتهٔ بنیاد سکتهٔ استرالیا (Stroke Foundation) سکتهٔ مغزی زمانی رخ می‌دهد که خون نمی‌تواند به علت وجود گرفتگی در رگ به مغز برسد. در نتیجه امکان دارد نبود اکسیژن به مرگ سلول‌های مغز منجر شود.

علی‌رغم اینکه بیماری‌های مغزی عروقی عامل سوم مرگ در کشور استرالیا به حساب می‌آیند، این بنیاد اذعان دارد که می‌توان از بروز ۸۰ درصد سکته‌های مغزی پیشگیری کرد زیرا عواملی چون فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، سیگار‌کشیدن و سوء مصرف الکل مسبب آن هستند.

دلیل ۴: سرطان‌های حلق و ریه

چهارمین علت فوت استرالیایی‌ها که در میان مردان شایع‌تر است، ابتلا به سرطان‌های حلق و ریه به شمار می‌رود.

اصلی‌ترین راه جلوگیری از سرطان ترک سیگار است. آمارها حاکی از آن است که دو سوم سیگاری‌ها به علت اعتیاد به سیگار دچار سرطان می‌شوند.

بیمه‌های سلامت خصوصی در استرالیا هزینه‌های درمان سرطان مانند شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و ایمنی‌درمانی (ایمونوتراپی) را تحت پوشش قرار می‌دهند.

دلیل ۵: بیماری‌های مزمن دستگاه تحتانی تنفسی

بیماری‌های این گروه شامل برونشیت، آمفیزم ریوی (نوعی بیماری انسدادی ریه) و آسم دلیل شمارهٔ پنج مرگ‌ومیر استرالیایی‌ها محسوب می‌شود.

بنا به گفتهٔ مؤسسهٔ سلامت و رفاه استرالیا موسوم به AIHW مشکلات مزمن ریوی روی شش‌ها و لوله‌های هوا اثر می‌گذارند که از دهان و بینی تا ریه‌ها ادامه دارند. علائم این بیماری‌ها شامل خس‌خس سینه، تنگی نفس، سرفه و احساس انقباض در قفسهٔ سینه هستند.

ریسک فاکتورهای ابتلا به این دسته از بیماری‌ها شامل مصرف دخانیات، سوء تغذیه، اضافه‌وزن و چاقی و کم‌تحرکی می‌شوند.

سخن پایانی

سرزمین استرالیا  به جانداران کشنده منزل داده است اما آیا این موجودات واقعاً عامل مرگ استرالیایی‌ها هستند؟! علی‌رغم شهرت استرالیا مبنی بر اینکه خانهٔ این موجودات کشنده است، تعداد اندکی از فوتی‌های این کشور در اثر تماس با حیات وحش بوده است.

بنابراین افزایش طول عمر در استرالیا با اصلاح سبک زندگی امکان‌پذیر است. رژیم غذایی سالم و تحرک جسمی مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای نام‌برده به شمار می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا