استرالیا

خرید ماشین در استرالیا

خرید ماشین در استرالیا نیز مانند هر جای دیگر دنیا روند خاص مربوط به خود را دارد. استرالیا از بسیاری جهات، سرزمینی شگفت‌انگیز است اما برخی مواقع ممکن است جزئیات پیچیده‌ای نیز در آن یافت گردد؛ به‌هرحال، گل بی‌عیب خداست!

مثلا در هرجای انگلستان، این جزیرۀ کوچک، می‌توان آگهی‌های مربوط به فروش ماشین را منتشر کرد و بازدید شخصی از ماشین مدّ نظر مشکلات سفر مانند طی مسافت‌های طولانی و صرف زمان زیاد را در بر نخواهد داشت.

قدیم‌ترها یعنی پیش از آن‌که اینترنت بازار فروش و معامله را جهانی یا دستِ کم کشوری کند، کافی بود تا به آگهی‌های محلی فروش خودرو نگاهی بیندازید و از میان گزینه‌های موجود در محل زندگی خود، انتخاب کنید.

هم‌اکنون اما چه کسی می‌تواند در برابر وسوسۀ آگهی‌های منتشر شده از کیلومترها آن‌طرف‌تر تاب بیاورد. بنابراین احتمال خرید از ایالت و قلمروهای دیگر پیش می‌آید حتی اگر خرید میان‌ایالتی (inter-state) در کشورهای بزرگ و وسیعی هم‌چون استرالیا دشوار باشد. در استرالیا هم می‌توان این طرح را پیاده کرد و خریداران نیز مایل به انجام هستند.

در حقیقت، مردم استرالیا هر روز چنین معاملاتی را در سطح کشور انجام می‌دهند. پس به دل خود، ترس راه ندهید و راهنمای رادیو مهاجرت دربارۀ خرید ماشین در استرالیا را مطالعه کنید تا با نحوۀ خرید ماشین در این کشور آشنا شوید. در این مطلب پاسخ هر آن‌چه به ذهنتان می‌رسد را برایتان گردآورده‌ایم.

مراحل خرید ماشین در استرالیا

برای آن‌که از روند خرید ماشین در استرالیا، تصویری مشخص در ذهن داشته باشید، رادیو مهاجرت فرآیند کلی آن را قدم به قدم برای شما توضیح خواهد داد.

گام اول: تعیین بودجه

خرید ماشین در استرالیا تنها به دانستن ارقام مربوط به قیمت‌های خودرو محدود نمی‌شود. با انتخاب و خرید ماشین در استرالیا، شما هزینه‌های خدمات بیمه و قیمت سوخت را هم برگزیده‌ و تعیین کرده‌اید.

اگر اولین باری است که برای خرید ماشین در استرالیا اقدام می‌کنید، به مسائلی از قبیل پرداخت تمبر عوارض موسوم به استَمپ دیوتی (stamp duty)، نرخ کمیسیون معامله‌کننده، هزینه بیمه‌ خودرو، استهلاک، پرداخت خلافی‌ها، معاینه فنّی، هزینۀ تعمیرات و سرویس‎های دوره‌ای ماشین نیز بیندیشید.

بنابراین در ابتدا مبلغ ماهیانه‌ای را که می‌توانید برای استفاده و نگهداری از خودرو شخصی بپردازید، محاسبه کنید تا بتوانید در خصوص انتخاب و خرید ماشین در استرالیا با آگاهی تصمیم بگیرید.

بررسی تمبر عوارض موتور ماشین در استرالیا

هنگام خرید ماشین نو یا دست‌دوم در استرالیا موظف به پرداخت هزینه‌های تمبر عوارض (stamp duty) هستید تا بتوانید سند مالکیت خودرو را به نام خود ثبت کنید. مبلغ تمبر عوارض براساس عواملی نظیر ارزش ماشین در بازار معاملات خودرو یا قیمت خرید آن محاسبه می‌گردد.

برای محاسبۀ نرخ تمبر عوارض وسایل نقلیه در استرالیا، کافی است تا از محاسبه‌کننده‌های آنلاین (stamp duty calculator) موجود در اینترنت استفاده کنید.

نرخ عوارض معمولا به ازای هر ۱۰۰ دلار، رقم ۳ دلار است. البته مالکین خودروهای شخصی در استرالیا ملزم هستند تا برای وسایل نقلیه با قیمت بالاتر از ۴۵.۰۰۰ دلار و حداکثر ۹ نفر سرنشین مبلغ ۱.۳۵۰ دلار به‌اضافۀ ۵ دلار بابت هر ۱۰۰ دلار قیمت ارزش مازاد خودرو بپردازند. این خودروها عبارت هستند از:

سدان‌ها (sedans | اتومبیل‌هایی که ۴ در دارند و از ستون C تا عقب برآمده و موازی با زمین است.)

استیشن واگن‌ها (station wagons | گونه‌ای از خودروها است که همانند هاچبک‌ها فاقد صندوق عقب است و هم‌اندازۀ سدان‌ها هستند.)

کوپه‌ها (coupés | خودروی دو درب)

(convertibles) خودرو با سقف جمع‌شونده یا کانورتیبل

خودروهای دارای چهارچرخ متحرک با صندلی و پنجره

وانت‌های پنلی دو چرخ متحرک با صندلی و پنجره

ماشین‌های سه‌چرخ

خودروهای سواری کنترل‌جلو

اتوبوس‌های کوچک

خانۀ موتوری (اتومبیل دارای تخت‌خواب، یخچال، توالت و غیره برای سفرهای تفریحی)

وسایل نقلیۀ برفی (snow vehicles)

ممکن است استثنائات یا معافیت‌هایی وجود داشته باشد

بیمه خودرو در استرالیا

در این بخش به بیمۀ خودرو در استرالیا خواهیم پرداخت. بر اساس یافته‌های مربوط به نظرسنجی بیل شاک ترکر (Bill Shock Tracker)، میانگین هزینۀ ماهیانۀ بیمه در استرالیا ۱۰۱/۷۰ دلار و میانگین هزینۀ سالانۀ بیمه در استرالیا ۱‌.۲۲۰/۴۰ دلار است.

مالکین خودرو در کشور استرالیا موظف به پرداخت مبلغ حداقلی بیمۀ خودرو با نام بیمۀ اجباری شخص ثالث (Compulsory Third Party insurance) موسم به سی‌تی‌پی (CTP) هستند.

گام دوم: تأمین منابع مالی

اگر برای خرید ماشین با پرداخت نقدی، پس‌انداز نکرده باشید، بایستی منابع مالی خود را پیش از توافق بر سر قیمت و مبلغ پیش‌پرداخت بسنجید.

در این مرحله، مفهوم پری‌اپرووِل (pre-approval) به معنای موافقت ضمنی و پیش تأییدیه حائز اهمیت خواهد شد. شاید این اصطلاح برای شما جدید باشد، پس بگذارید در این‌باره کمی بیش‌تر برای شما توضیح دهیم.

پیش‌تأییدیه وام خرید خودرو | Car loan pre-approval

مفهوم پیش‌تأییدیۀ وام خرید خودرو یعنی خریدار پیش از اقدام برای خریدن ماشین در استرالیا، مبلغ مشخصی وام می‌گیرد. اما این وام بلافاصله به شما پرداخت نخواهد شد. برای آن‌که انتقال وجه صورت بگیرد، باید اتومبیل خریداری گردد. با استفاده از پیش‌تأییدیۀ وام خرید خودرو، فرد حداکثر مبلغی که می‌تواند برای خرید ماشین بپردازد را می‌داند.

گام سوم: جستجوی ماشین‌های فروشی در استرالیا

برای جستجو در میان ماشین‌های فروشی در استرالیا می‌توانید به نمایندگی‌های فروش خودرو یا بنگا‌های معاملات ماشین مراجعه نمایید. حتی می‌توانید خودتان نیز در اینترنت بگردید. به‌‌هرجهت باید پیش از تصمیم‌گیری نهایی در مورد مدل ماشین، نیازهای روزانۀ خود را مدنظر قرار دهید.

گام چهارم: کسب اطلاعات

پیش از آن‌که برای معامله حاضر شوید، تا جای ممکن دربارۀ خودروهای مورد علاقۀ خود اطلاعات کسب کنید. به وب‌سایت کارخانه‌های خودرو سربزنید و دفترچه‌های راهنما را دانلود کنید یا با دلالان خودرو تماس تلفنی بگیرید.

اگر با مالک خودرو تماس می‌گیرید، دربارۀ تاریخچۀ تعمیرات و سرویس‌های خودرو، دلیل فروش و مدت زمان مالکیت ماشین از آنان بپرسید.

گام پنجم: بازدید از ماشین

زمانی که اطلاعات لازم را کسب کردید، همراه با یک فرد مطلع برای بازدید از ماشین اقدام کنید. مخصوصا اگر قصد دارید ماشین دست دوم بخرید. کارت خودرو را ملاحظه کنید و دربارۀ خسارت‌های وارد شده به ماشین یادداشت‌برداری کنید. در سرعت‌های بالا و پایین خودرو را تست کنید. به صداها دقت کنید و ببینید در کل از رانندگی با آن رضایت دارید یا خیر.

گام ششم: استعلام خودرو در استرالیا

هنگام خرید ماشین دست دوم در استرالیا کلیۀ اطلاعات مربوط به آن را از طریق وب‌سایت http://www.ppsr.gov.au/ سامانۀ ثبت اموال کشور استرالیا استعلام کنید. نشانی فروشنده، کیلومترشمار، قیمت قطعاتی که باید تعویض شوند، شماره ثبت و هرچیزی را بررسی کنید.

گام هفتم: توافق بر سر قیمت

فرقی ندارد که از مالک خودرو یا دلال خریداری می‌کنید، اجازه ندهید قیمتی بالاتر از بودجه‌یتان به شما تحمیل شود. اگر معامله با دلالان برایتان راحت نیست، به دفاتر خرید و فروش اتومبیل در استرالیا مراجعه کنید. آن‌ها قیمت‌ها بازار را می‌سنجند و از طرف شما بر سر قیمت و نحوۀ انتقال مالکیت نیز با فروشنده توافق خواهند کرد.

گام هشتم: انتقال مالکیت

پس از معامله، اطمینان حاصل کنید برگه‌های ثبت، دفترچه تعمیرات و سرویس خودرو و کارت خورو و کلیۀ مدارک اصل هستند. پس از هر پرداخت، از فروشنده رسید بگیرید. قبل از امضای قرارداد، مفاد آن را با دقت مطالعه کنید؛ فسخ قرارداد یا اعمال تغییرات در آن ممکن است امکان‌پذیر نبوده و یا آن‌که مستلزم صرف وقت و هزینه باشد.

امکان خرید ماشین در استرالیا برای توریست‌ها

اگر بخواهید زیاد سفر کنید، خرید ماشین در استرالیا امکان صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان را برایتان فراهم خواهد آورد. داشتن ماشین در استرالیا به‌خصوص اگر سفری طولانی در پیش داشته‌ باشید، برای شما مزیت‌هایی فراوانی دارد.

سؤالات زیادی پیرامون خرید ماشین به هنگام مسافرت در استرالیا وجود دارد. اقدام توریست‌ها برای خرید ماشین در استرالیا امری نامتعارف نیست. در این بخش، قوانین مربوط به خرید ماشین در استرالیا، به هنگام سفر یا حضور در تورهای مسافرتی این کشور را مرور خواهیم کرد.

خرید ماشین در استرالیا برای توریست‌ها دردسر چندانی ندارد. بسیار از مسافران استرالیا که برنامۀ مشخصی برای سفرهای خود ندارند، برای راحتی خودشان در طول مسافرت اقدام به خرید خودرو در این کشور می‌کنند.

بنابراین می‌توانند بدون وابستگی به بقیه با اتومبیل شخصی خود، دور تا دور استرالیا را بگردند و از مکان‌های زیبای آن دیدن کنند. درضمن از آن‌جایی که دیگر ملزم به پرداخت هزینه برای حمل‌ونقل عمومی نیستند، هزینه‌هایشان نیز کمتر خواهد شد.

بازار معاملات ماشین مسافران و کوله‌پشت‌گردها در استرالیا برای توریست‌ها جای خوبی برای خرید ماشین به‌ شمار می‌رود؛ گزینه‌های بسیار فراوان‌تری برای مسافران موجود است و این مزیت را هم دارد که می‌توانید خودرو را هنگام ترک استرالیا در همان‌جا دوباره به‌ فروش برسانید. این گزینه برای مسافرانی که نمی‌دانند چه مدت در استرالیا هستند، گزینۀ بسیار مطلوبی محسوب می‌شود.

اگر برنامۀ اخذ شهروندی استرالیا (Australian citizenship) را دارید، از این طریق می‌توانید بدون هیچ هزینه‌ای شهروند بودن در استرالیا را تمرین کنید و طعم شهروندی استرالیا را بچشید. هر جا که بخواهید و با سرعت دلخواهتان خواهید رفت. پس از چند بار کسب تجربه، زمانی‌که اعتمادبه‌نفس لازم کافی را به دست آوردید، قبولی در آزمون رسمی نیز برای شما ساده‌تر خواهد شد.

گواهینامه رانندگی و نشانی پستی

برای خرید ماشین در استرالیا به گواهینامۀ رانندگی نیاز ندارید. برای رانندگی است که باید گواهینامۀ رانندگی داشته باشید. برای خرید خودرو، فرد باید نشانی دائم محل زندگی خود را در ایالت یا قلمروهای  استرالیا ارائه دهد.

نشانی دائم محل زندگی دوستان یا خویشاوندان برای دریافت اسناد ثبت مالکیت خودرو کافی است. شاید هتل محل اقامت شما نیز قبول کند که برای گرفتن مدارک ثبت مالکیت به هنگام خرید خودرو، نشانی آن‌ها را اعلام کنید.

بهترین زمان برای خرید ماشین در استرالیا

از ماه آوریل تا سپتامبر بهترین زمان برای خرید ماشین در استرالیا محسوب می‌گردد؛ به ویژه زمانی‌که پیرامون خرج کردن بودجه‌یتان برای خرید ماشین در استرالیا فردی ملاحظه‌کار هستید. دلیل این موضوع (خرید بین ما‌ه‌های نامبرده) بیشتر بودن عرضۀ فروشندگان نسبت به تقاضای مشتریان است.

دلالان تمایل دارند تا در این دوره فروش بیشتری داشته باشند زیرا که بسیاری از توریست‌ها در این بازۀ زمانی استرالیا را ترک می‌کنند. بنابراین اگر خانواده یا دوستان شما در استرالیا هستند، از آن‌ها تقاضا کنید که در طول این مدت از جانب شما برای خرید ماشین در استرالیا اقدام کنند.

بهترین ماشین‌های کوچک در استرالیا

پاسخ به این سوال ساده دشواری‌هایی دارد. زیرا بهترین از فردی به فرد دیگر بستگی دارد. در ادامه این خودروها و مزایای آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

Kia Picanto S | کیا پیکانتو اِس

کیا پیکانتو اِس، کوچک و به‌صرفه

خودروهای Mazda3, Toyota Corolla و Hyundai i30 از بهترین انتخاب‌ها و پروفروش‌ترین‌ها هستند. رانندگی راحت و ظرفیت مناسب از دلایل این امر به شمار می‌روند. اما اگر به دنبال خودرویی ارزان‌تر هستید، کیا پیکانتو اس از بهترین گزینه‌ها در بازار استرالیا است که به آن لقب خودرو میکروسکوپی داده‌اند. قیمت آن ۱۵.۹۹۰ دلار است.

موتور این اتومبیل، ۶۲ کیلوواتی و ۱/۲ لیتری است. ترمز اضطراری، سیستم پخش وایرلس آیفون و اندروید و نمایشگر ۸.۰ اینچی آن را به گزینه‌ای مطلوب و با قیمت به‌صرفه مبدل ساخته است.

اشکودا فابیا | Skoda Fabia

اشکودا فابیا، ایمن‌ترین ماشین کوچک

این خودرو کوچک با حفاظت از سرنشین‌های بزرگسال و کودک به همراه ایربگ‌های دوتایی در جلو و بغل، خودرویی ایمن به شمار می‌رود.

ترمز اتوماتیک با فناوری شناسایی عابر پیاده، سیستم رانندگی بین خطوط و فناوری هشدار خروج از خط، اشکودا فابیا را به انتخابی استاندارد تبدیل کرده است. ایمنی هزینه دارد اما مدل ۲۰۲۲ این خودرو ۳۶.۹۹۰ دلار است.

کیا سلتوس | Kia Seltos

ماشین دوست‌دار خانواده‌ها

صندلی عقب جادار و متناسب با ارگونومی بدن سرنشینان، آن را به اتومبیلی جذاب برای خانواده‌ها تبدیل کرده است. ظرفیت اتاق آن ۴۹۳ لیتر است. قیمت مدل اِس (S) و جی‌تی لاین (GT-Line) به ترتیب ۲۷/۲۹۰ و ۳۸/۷۹۰ دلار است.

تویوتا یاریس هیبریدی | Toyota Yaris Hybrid

کم‌مصرف‌ترین خودرو کوچک

محدوده قیمت از ۲۹.۱۳۰ دلار شروع می‌شود.

هیوندای کنا الکتریک | Hyundai Kona Electric

بهترین خودرو کوچک برقی

محدوده قیمت از ۵۴.۵۰۰ دلار آغاز می‌شود.

ممنوعیت استفاده از خودروهای بنزینی و دیزلی در استرالیا

بنا بر اعلام رسمی قلمرو پایتخت نشین استرالیا (Australian Capital Territory) استفاده از خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ با ممنوعیت روبه‌رو خواهد بود. قرار است ۸۹ تا ۹۰ درصد خودروها در استرالیا تا سال ۲۰۳۰ و پیش از رسیدن موعد مقرر برقی یا هیدروژنی باشند.

10 قانون عجیب رانندگی در استرالیا

برخی قوانین رانندگی در استرالیا از ایالتی به ایالت دیگر تفاوت دارند. برخی را هم نمی‌توان باور کرد.

۱- رانندگی با پای برهنه

قانون مشخصی در این باره وجود ندارد. اما اگر نتوانید پابرهنه ایمن برانید و تصادف کنید، مقصر شخصِ شمایید.

۲- رانندگی با چراغ روشن

قانونی خاص در این باره نیز وضع نشده است. اما برای پیشگیری از حادثه‌آفرینی، پیش از روشن کردن لامپ درون اتاق خودرو، کنار مسیر توقف کنید.

۳- پرت کردن سیب و موز از ماشین

اگرچه این زباله‌ها تجدیدپذیر هستند اما همچنان زباله هستند. این اقدام در کوئینزلند (Queensland) مبلغ ۵۷۵ دلار جریمه نقدی و ۲ امتیاز منفی در پی دارد.

۴- بوق زدن

راننده تنها برای هشدار به سایر کاربران جاده و حیوانات حق بوق زدن دارد. بنابراین بوق زدن برای توهین، سلام و احوالپرسی یا هر دلیل دیگری جرم محسوب می‌گردد و تا سقف ۳.۲۰۰ دلار جریمۀ نقدی در پی خواهد داشت.

در قلمرو پایتختی استرالیا (Australian Capital Territory) متخلف تا ۲۰ واحد جریمه خواهد شد؛ هر واحد معادل ۱۶۰ دلار است.

۵- خوردن هنگام رانندگی

قانون مشخصی وضع نشده است. اما اگر در حال خوردن و آشامیدن هستید، تمام حواس خود را به جاده بسپارید تا به علت رانندگی پرخطر یا بی‌دقتی در هنگام رانندگی جریمه نشوید.

۶- گذاشتن سوئیچ روی ماشین

این کار در نیوساوث‌ولز (New South Wales) چندین تخلف هم‌زمان به حساب می‌آید.

  1. روشن گذاشتن موتور خودرو
  2. برنداشتن سوئیچ ماشین
  3. عدم رعایت نکات امنیتی (ضد سرقت) قبل از ترک ماشین

۷- استفاده از تلفن هنگام رانندگی

بسته به ایالت بیش از ۱۰.۰۰۰ دلار جریمه می‌شوید. ممکن است گواهینامه‌یتان باطل شود. پس قبل از استفاده از تلفن حتما توقف کنید.

۸- حیوانات خانگی در بغل

در صورتی که حیوانات خانگی را در محل مخصوص قرار ندهید، تخلف محسوب می‌شود. بر اساس قانون مبارزه علیه آزار حیوانات (RSPCA) اگر حیوان خانگی بدون رعایت موارد ایمنی مانند بستن کمربند مخصوص و داشتن حفاظ در اتومبیل باشد، صاحب آن حیوان ممکن است به یک سال حبس و جریمه‌ای تا سقف ۳۵.۳۴۰ دلار محکوم گردد.

۹- حق تقدم با سوارکاران

اگر اسب‌سواری دستش را به سمت اسب خود اشاره کند؛ رانندگان خودروهای حاضر موظف به توقف در کنار جاده هستند تا اسب به اندازۀ رفع هرگونه خطر احتمالی دور شود.

۱۰- سرعت و سبقت غیرمجاز

این تخلف در نیوساوث‌ولز (New South Wales) مبلغ ۳۴۹ دلار جریمه دارد. در ویکتوریا (Victoria) علاوه بر باطل شدن گواهینامۀ رانندگی، ۱.۸۴۹/۲۰ دلار جریمه خواهید شد.

سخن پایانی

در این مقاله، با خرید ماشین در استرالیا آشنا شدیم. پیرامون دریافت وام خرید خودرو، بیمه خودرو در استرالیا، استعلام و انتقال مالکیت صحبت کردیم. نحوه خرید ماشین در استرالیا برای توریست‌ها و مسافران را نیز توضیح دادیم.

در انتها نیز بهترین ماشین‌های کوچک را برای رانندگی در استرالیا معرفی کردیم؛ تخلفات رانندگی عجیب در استرالیا را نیز مرور کردیم. اینک می‌توانید آگاهانه و با خیال راحت برای خرید ماشین در استرالیا اقدام کنید.

ممنون و سپاسگزاریم که رادیو مهاجرت را دنبال می‌کنید. برایمان بنویسید که از نظر شما، چه نکات دیگری هنگام خرید ماشین در استرالیا حائز اهمیت هستند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا