استرالیاگردشگری استرالیا

جاذبه‌ های گردشگری استرالیا

جاذبه‌های گردشگری استرالیا آنقدر متنوع و دیدنی هستند که نمی‌توان سرسری از کنار آن‌ها عبور کرد. استرالیا سرزمینی وسیع و متنوع است. گردشگران زیادی هستند که در نگاه اول به عظمت این کشور باشکوه پی‌نمی‌برند اما اگر دربارۀ جاذبه‌های گردشگری استرالیا اطلاعات کسب کنید، می‌توانید سفر دلخواهتان را برای خود رقم بزنید.

هرکس از استرالیا تصور خودش را دارد. شاید شما تصور کنید که استرالیا خطه‌ای خشک است که کرانه‌های آن از ماسه‌های سرخ و گلگون پوشیده شده‌اند و امواج به تمنای ساحل استرالیا است که دریا شده‌اند.

دریایی که برای جنگل‌های استوایی آراسته به جامۀ سبز طغیان می‌کند. رویای شما از استرالیا هر چه که باشد، با راهنمای سفر رادیو مهاجرت به حقیقت خواهد پیوست.

بازدیدکنندگان استرالیا معمولا از دو کلان‌شهر سیدنی یا ملبورن وارد خاک این سرزمین می‌شوند. اگرچه هر دوی این شهرها برای شروع سفر بی‌نظیر هستند، این پرسش مطرح می‌شود که چطور شهر ورود خود به استرالیا را انتخاب کنیم!

اگر در ابتدا به سیدنی وارد شوید، از سواحل و بندگاه‌های این شهر لذت خواهید برد.

سیدنی برای آغاز سفرتان بی‌نظیر است. پس می‌توانید با خیال راحت دل را به دریا بزنید و سفر خود را از این شهر استرالیا آغاز کنید. از سوی دیگر، انتخاب ملبورن مترادفِ آشنایی با فرهنگ محلی بومی این شهر است؛ ملبورن با عبور نسیم از روی سبزه‌زارها برایتان دست تکان می‌دهد.

این‌که انتخاب هر یک از این دو کلان‌شهر برای شروع سفر در استرالیا بی‌نقص است، جایی برای بحث باقی نمی‌گذارد. اما اگر بخواهید، غواصی را در سد بزرگ مرجانی (Great Barrier Reef) استرالیا تجربه نمایید، لازم است تا به سوی کرنز (Cairns) در شمال شرقی ایالت کوئینزلند (Queensland) حرکت کنید.

شاید هم دوست داشته باشید حیات وحش جنگل‌های استوایی استرالیا را ببینید، پس در این صورت باید به سمت قلمرو شمالی (Northern Territory) عزیمت نمایید. درصورتی هم که هوس نوشیدن شراب سرخ استرالیا را کرده‌اید، در در هر نگاه آدلاید (Adelaide)، مستی صد جامِ شراب نهفته است.

البته فرقی ندارد کدام مقصد را انتخاب می‌کنید و قدر مسلم این است که قطعا اوقات خوشی را در استرالیا خواهید داشت. در هر کجای این سرزمین گام بردارید، حتما مجذوب و فریفتۀ زیبایی‌های استرالیا خواهید شد. مردم استرالیا فرهنگی غنی دارند و حتی اغراق نیست که بگوییم دوست‌داشتنی‌ترین مردم روی زمین استرالیایی‌ها هستند.

جاذبه‌های تاریخی استرالیا

استرالیا از حیث جاذبه‌های جهانی بسیار زبانزد است. در واقع، تعداد فراوانی از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی استرالیا در فهرست یونسکو به ثبت جهانی رسیده‌اند که برای بازدیدکنندگان هم سهل‌الوصول هستند.

در این بخش به معرفی جاذبه‌های تاریخی این سرزمین خواهیم پرداخت.

پارک ملی مانگو | Mungo National Park

 جاذبه‌ های تاریخی استرالیا پارک ملی مانگو | Mungo National Park

دریاچه‌های خشکیده و صحراهای نیوساوت ولز (NSW) و به طور دقیق‌تر منطقۀ میراث جهانی دریاچۀ ویلاندرا (Willandra Lakes World Heritage Region) رازهای زیادی را در سینۀ خود مخفی کرده است.

حفاری مربوط به سال ۱۹۷۴ میلادی و کشف دریاچهء مدفون شدۀ مانگو دانسته‌های انسان امروزی را پیرامون مردمان بومی (indigenous) استرالیا دگرگون ساخت.

آزمایش سن‌یابی با کربن موسوم به Carbon dating روی «مرد مانگویی | Mungo Man» مشخص کرد که وی بین ۴۰.۰۰۰ تا ۶۸.۰۰۰ سال پیش می‌زیسته است. این در حالی است که پژوهش‌های پیشین دانشمندان تخمین زده بود که انسان‌ها از ۲۰.۰۰۰ سال قبل در خاک سرزمین کنونی استرالیا سکنی گزیده بوده‌اند.

اگر یکبار از بالای سازۀ سنگی اوبیر (Ubirr) به این دریاچۀ خشکیده نگاه کنید، منظرۀ دیدنی آن را هرگز فراموش نخواهید کرد.

سیلاب رودخانۀ اَلیگِیتِر شرقی (East Alligator River) نیز تا جلوی این دریاچه امتداد پیدا می‌کند. نقش‌های هنری که روی تخته‌سنگ‌ها نقاشی شده‌اند، مربوط به حدود ۴۰.۰۰۰ سال پیش هستند و اطلاعاتی حیاتی پیرامون باورهای مردمان بومی استرالیا دربارۀ ارواح اجداد، تغذیۀ سنتی و شیوهء زندگی آنان در اختیار انسان امروزی قرار می‌دهد.

دویفکن پوینت | Duyfken Point

در ظاهر چیز خاصی به جز چند خرابه و یک سنگ‌چین نمی‌بینید که تنها یک لوح یادبود روی آن نصب شده است.اما اولین دیدار اروپایی‌ها از استرالیا در سال ۱۶۰۶ میلادی و از دویفکن پوینت بوده است.

ویلیام جانسزون (Willem Janszoon) بازرگان هلندی که در حال سفر دریایی بوده است، به طور اتفاقی قارۀ استرالیا و اقیانوسیه را کشف می‌کند.

قلعه ویبی هِیز | Wiebbe Hayes Fort

قدیمی‌ترین بنایی که اروپایی‌ها در استرالیا ساختند در جزیزۀ والابی آیلند غربی (Wallabi Island) در مجمع‌الجزایر هوتمن ابرولهوس (Houtman-Abrolhos) و غرب شهر جرالدتون (Geraldton) واقع شده است.

 ساخت این بنا در نتیجۀ به گل نشستن کشتی باتاویا (Batavia) در سال ۱۶۲۹ میلادی در این جزیزه صورت می‌گیرد. در حالی که در سمت دیگر جزایر، قتل عام در حال وقوع بوده است، سربازان گیر افتاده در این منطقه به رهبری ویبی هِیز به ساخت قلعه‌ای جهت محافظت خود در برابر شورشیان مشغول شده بوده‌اند.

محل خروج کاپیتان کوک از کشتی | Captain Cook’s Landing Place

محل خروج کاپیتان کوک از کشتی | Captain Cook's Landing Place

در سال ۱۷۷۰، جیمز کوک (James Cook) که در آن زمان هنوز کاپیتان نشده بود، ناخدای اولین کشتی اروپایی عازم ساحل شرقی استرالیا (Australia’s East Coast) بود.

ورود او به این سرزمین مسیر استعمار استرالیا را برای بریتانیایی‌ها هموار کرد. امروزه‌ در محل ورود او به استرالیا یادبودی بنا شده است. این یادبود در نزدیکی ساحل سیلور (Silver Beach) قرار دارد که در شهر کارنل (Kurnell) و بخشی از پارک ملی خلیج بوتانی (Botany Bay National Park) است.

مزرعه الیزابت | Elizabeth Farm

مزرعه الیزابت | Elizabeth Farm

مزرعۀ الیزابت تاثیر زیادی بر سرزمین بومی استرالیا داشته است. تاثیری که تا به امروز نیز ادامه یافته است. 《الیزابت فارم》 در حقیقت به بومیان استرالیا تعلق داشت.

نقاشی‌هایی به سبک رومانتیسم در مزرعۀ الیزابت وجود دارند. نقاش این آثار یعنی جوزف لایست (Joseph Lycett) این نقوش را بر اساس خاطرات خود ترسیم کرده است.

مزرعۀ الیزابت در حقیقت یک موزۀ زنده است که تاریخ تیره و طوفانی استعمار را از زاویۀ دید مزرعۀ زوج ارتشی یعنی جان و الیزابت مک آرتور روایت می‌کند.

جاذبه‌های طبیعت استرالیا

استرالیا سرزمین کانگوروها میزبان جاذبه‌های طبیعی و مناظری باشکوه نیز است. در این بخش به معرفی جاذبه‌های طبیعت استرالیا خواهیم پرداخت.

اولورو | Uluru

(صخره آیرز | Ayers Rock)

صخرهء آیِرز| (Ayers Rock) در اولورو به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است و در فاصلۀ ۳۳۵ کیلومتری از جنوب غرب آلیس اسپرینگز (Alice Springs) قرار دارد.

جالب اینجاست که علی‌رغم تبلیغات فراوان برای کوهنوردی و فتح اولورو، این کار از ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی دیگر امکان‌پذیر نیست.

سفر به خاک سرخ مرکز استرالیا و گمگشتگی در صحرای پهناور آن پیوندی میان شما و روح طبیعت برقرار خواهد کرد.

صخره مرجانی بزرگ | Great barrier reef

صخره مرجانی بزرگ | Great barrier reef

صخره مرجانی بزرگ یا سد آبسنگی کبیر در ساحل شمال‌شرقی ایالت کوئینزلند استرالیا قرار دارد؛ طول این سد ۲.۳۰۰ کیلومتر است. این‌جا محل مناسبی بر غواصی و مشاهدهء زیبایی خیره‌کنندۀ مرجان‌ها محسوب می‌گردد.

صخره مرجانی به‌عنوان یکی از بهترین اکوسیستم‌های آبسنگ مرجانی در دنیا محسوب می‌شود. استرالیا مفتخر است که از این مکان خاص و منحصر به‌فرد محافظت می‌کند. ۸۶ درصد مردم استرالیا از وضعیت میراث جهانی این آبسنگ مرجانی بزرگ رضایت دارند.

پارک ملی کاکادو | Kakadu National Park

پارک ملی کاکادو | Kakadu National Park

پارک ملی کاکادو در ۲۴۰ کیلومتری شرق داروین (Darwin) در منطقۀ استوایی شمال استرالیا قرار دارد. این پاک یکی از بزرگترین‌ پارک‌های استرالیا در نوع خود است.

مساحت آن ۲۰.۰۰۰ کیلومتر مربع است و از تنوع بوم‌شناختی و زیست‌شناختی فراوانی نیز برخوردار است.

این پارک از ساحل و دهانۀ رودخانه‌ها در شمال آغاز شده و با عبور از مسیر سیلاب‌ها، آبگیرها و دشت‌ها به خرپشته‌ها و حومهء سنگی در جنوب می‌رسد.

این منطقه مهد انواع گیاهان و حیوانات بومی نادر است. یک‌سوم گونه‌های پرندگان استرالیا و یک‌چهارم آب تازه و گونه‌های ماهی رودخانه‌ای در پارک ملی کاکادو زیست می‌کنند.

  • فرهنگ

کاکادو یک چشم‌انداز فرهنگی نیز به شمار می‌رود. مالکان سنتی آن بیش از ۵۰.۰۰۰ سال در این منطقه زندگی کرده‌اند. حتی گفته می‌شود که ارتباط معنوی عمیق آنان با این زمین به زمان آفرینش بازمی‌گردد و بخش مهمی از حکایت کاکادو است.

  • ثبت میراث جهانی

زیبایی خارق‌العاده و میراث فرهنگی کهن این سرزمین در سال ۱۹۸۱ میلادی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. در سال‌های بعد نیز، زمین‌های اطراف آن همچون محل زیست کانگوروها به این میراث افزوده شدند.

صحرای سیمپسون | Simpson Desert

صحرای سیمپسون | Simpson Desert

یکی از معدود نقاط صحرایی استرالیا که می‌توان با خودرو دو دیفرانسیلی در آن راند. به صحرای سیمپسون، هدف مقدس (Holy Grail) اتوموبیل‌های چهارچرخ در استرالیای جنوبی می‌گویند.

این صحرا در فاصلۀ ۱.۲۰۰ کیلومتری آدلاید در مرز میان استرالیای جنوبی با قلمرو شمالی و کوئینزلند واقع شده است.

مساحت صحرای سیمپسون کشور استرالیا ۱۷۰.۰۰۰ کیلومتر مربع است. این منطقه مابین پارک ملی صحرای سیمپسون (Simpson Desert National Park) و پارک ملی ویتجیرا (Witjira) قرار دارد.

به این پارک مانگا – ثیری (Munga-Thirri) نیز می‌گویند. مانگا – ثیری در زبان بومیان استرالیا به معنای «سرزمین تپه‌های ماسه‌ای» است.

آسمان این صحرا برای تماشای کهکشان راه شیری بسیار مناسب است. پارک مانگا – ثیری از میراث غنی بومیان و مهد مردمان قبیلۀ بومی ونگ کانگورو (Wangkangurru) به شمار می‌رود.

برخلاف ظاهر خشکی که دارد، صحرای سیمپسون حیات وحش شگفت‌انگیزی شامل خزندگان، بزمجۀ ماسه‌ای استرالیایی (sand goanna)، اژدهای ریش‌دار مرکزی (central bearded dragon) و پستاندارانی نظیر ریزموش فربه‌دُم (fat-tailed dunnart)، اَمپِرتا (ampurta) و حتی سگ‌های دینگو استرالیایی (dingoes) دارد. حیوانات روباه و شتر هم در این‌جا وجود دارند.

وقتی باران می‌بارد، این صحرا به بهشتی مملوء از ۱۹۵ گونه از پرندگانی مانند فنچ گورخری و عقاب‌های دم گُوِه‌ای تبدیل می‌شود. پس، «باران را اکنون گو بازیگوشانه ببار» احمد شاملو.

بارش باران سبب می‌شود که این زمین خشک به دشتی پر از گل‌های وحشی تبدیل شود.  از جمله این گل‌ها می‌توان به گل مینای تخم‌مرغی (egg daisies) و گل پیرگیاه یا زلف پیر (fleshy groundsel) اشاره نمود که شکوفه‌هایی به رنگ زرد خورشید دارند.

بهترین زمان برای دیدن صحرای سیمپسون استرالیا از ماه میلادی مه تا اکتبر است که دمای هوا پایین‌تر می‌آید. برای حفظ ایمنی گردشگران، ورود آنان به این منطقه از ۱ دسامبر تا ۱۵ مارس ممکن نیست زیرا دمای هوا به بیش از ۵۰ درجهء سلسیوس بالای صفر می‌رسد.

صحرای پینکلز (مخروط‌ها) | Pinnacles Desert

صحرای پینکلز (مخروط‌ها) | Pinnacles Desert

صحرای پینکلز یکی از جاذبه‌های عظیم کشور استرالیا است. این صحرا در فاصلۀ ۱۷ کیلومتری جنوب شهر قرار دارد. سالانه حدود ۲۵۰.۰۰۰ گردشگر از این صحرا دیدن می‌کنند.

مساحت پینکلز ۱۹۰ هکتار است. این منطقه در ارتفاع ۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد و مملو از هزاران مخروط آهکی است که ارتفاع برخی از آن‌ها به ۵ متر می‌رسد.

تنوع رنگی خاک و استحکام مخروط‌ها در برابر تغییر مدام تپه‌های شنی منظره‌ای چشمگیر را در هنگام طلوع و غروب آفتاب خلق می‌کند.

در زمان نگارش این مطلب، تعرفهء ورودی هر مسافر به صحرای پینکلز ۱۵ دلار است. اگر قصد دیدن مخروط‌های آهکی را داشتید، کلاه آفتابی و کرم ضدآفتاب فراموش نشود.

دریاچه صورتی اسپنسر | Spencer lake

دریاچه صورتی اسپنسر | Spencer lake

دریاچه‌های صورتی پدیده‌ای طبیعی در سراسر استرالیا هستند. قدمت این دریاچه‌ها به زمان شروع سکونت اولین انسان‌ها در این منطقه باز می‌گردد.

البته باید بدانید که این دریاچه‌ها تحت هر شرایطی پیراهن صورتی بر تن نمی‌کنند و عوامل گوناگونی در درخشش رنگ صورتی آن‌ها دخالت دارد.

استرالیا منزلگه بیش از ۱۰ دریاچۀ صورتی است که اکثرا در استرالیای غربی، جنوب استرالیا و ویکتوریا قرار دارند. اگر در ملبورن زندگی کرده باشید، احتمالا بدون آن‌که حواستان باشد از کنار یکی از این دریاچه‌ها عبور کرده‌اید.

یکی از معروف‌ترین دریاچه‌های صورتی استرالیای غربی دریاچۀ اسپنسر (Spencer Lake) نام دارد. این دریاچه به «دریاچۀ صورتی | Pink Lake» شهرت دارد و حتی بسیاری از تجارت‌های منطقه نیز این نام را برای برند خود برگزیده‌اند.

اگرچه دریاچۀ اسپنسر را دریاچۀ صورتی خطاب می‌کنند. بیش از یک دهه است که دیگر به رنگ صورتی در نیامده است. گفته می‌شود که دریاچه‌ها بر اثر میزان نمک آب و با کمک جلبک‌ها یا باکتری‌ها تغییر رنگ می‌دهند.

در سال ۲۰۰۷ که از این دریاچه نمک استخراج شد، عواملی چون تغییرات محیطی، کاهش تبخیر و همچنین تغییر در جریان آب همه و همه دست به دست هم دادند و پس از آن دریاچۀ اسپنسر دیگر هرگز به رنگ صورتی در نیامد.

البته دانشمندان امیدوارند که این دریاچه دوباره رنگ صورتی خود را باز یابد زیرا میکرو – جلبک‌ها هنوز هم در این دریاچه زیست دارند.

سخن پایانی

استرالیا سرزمینی است با تنوع در هرآن‌چه که بتوان تصور کرد. در مجموعه مقالات اخیر، تنوع غذایی، فرهنگی، آب‌وهوایی و دیدنی‌های این کشور را با هم مرور کرده‌ایم.

در این مطلب نیز تمرکز گروه تولید محتوای رادیو مهاجرت گردآوری و معرفی جاذبه‌ها و دیدنی‌های گردشگری استرالیا بود.

همان‌طور که در مقاله ذکر شد، بسیاری از پدیده‌های طبیعی استرالیا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. این خود گواه آن است که تجربۀ سفر به این کشور تا چه میزان پربار خواهد بود.

چه شیفتۀ تاریخ و فرهنگ باشید و چه طبیعت‌گردی شما را اقناع کند، استرالیا قطعا شما را راضی خواهد کرد.

از شما خوانندگان فرهیختۀ رادیو مهاجرت سپاسگزاریم که ما را برای افزایش آگاهی و دانایی دربارۀ استرالیا و استرالیایی‌ها انتخاب می‌کنید. می‌توانید نظرات و پرسش‌ها خود را در بخش دیدگاه‌ها با رادیو مهاجرت در میان بگذارید.

همچنین به این سوال نیز فکر کنید و برای ما بنویسید که پس از خواندن دربارۀ جاذبه‌های استرالیا، کنجکاوید کدام یک از دیدنی‌های استرالیا را از نزدیک نیز ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا