استرالیامهاجرت به استرالیا

7 نکته برای قبولی در آزمون شهروندی استرالیا

دربارهٔ سرفصل‌های آزمون شهروندی استرالیا کنجکاوید؟ اگر تاکنون خبر نداشتید، بدانید که بخشی از درخواست شما برای دریافت شهروندی استرالیا قبولی در آزمون شهروندی این کشور است.

رادیو مهاجرت در این مقاله برای آمادگی در این آزمون به شما کمک می‌کند و امیدواریم که شما به آن‌چه انتظار دارید، دست پیدا کنید.

اگر به دنبال نکات مربوط به درخواست شهروندی هستید، راهنمای زیر را با دقت مطالعه کنید.

۱. مدت زمان لازم برای آمادگی در آزمون شهروندی استرالیا

آزمون شهروندی استرالیا (Australian Citizenship Test) در سنترلینک محل زندگی شما برگزار می‌شود. پس از ثبت درخواست، ایمیلی مبنی بر زمان برگزاری آزمون خود دریافت خواهید کرد.

۲. مدارک لازم هنگام شرکت در آزمون شهروندی استرالیا

در ایمیل دریافتی دربارهٔ آزمون شهروندی استرالیا، از شما درخواست می‌شود تا تعدادی مدارک از مثل پاسپورت، گواهینامه رانندگی، اجاره‌نامه، قبض آب یا برق، سوء پیشینه، گواهی تولد و … همراه خود بیاورید.

البته ممکن است هنگامی که به سنترلینک محلی می‌رسید، ارائه کارت بیمه مدیکر (Medicare Card)، گواهینامه رانندگی استرالیایی و پاسپورت فعلی شما کافی باشد!

مثلاً یکی از داوطلبان در شرح تجربهٔ خود می‌گوید که خانمی که آزمون را مدیریت می‌کرد، هیچ مصاحبه‌ای با او انجام نداده است و تنها به گرفتن کپی گواهینامه رانندگی و پاسپورت او اکتفا کرده است! سپس از او عکس گرفته و آزمون آغاز شده است. حتی در متن ایمیل مدت برگزاری آزمون‌ دو ساعت ذکر شده اما او خیلی سریع‌تر پاسخ‌برگ خود را تحویل داده است.

۳. محتوا و چارچوب آزمون شهروندی استرالیا

محتوای آزمون به چهار بخش تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • بخش ۱. استرالیا و مردمان آن
  • بخش ۲. باورها، حقوق و آزادی‌های دموکراتیک استرالیا
  • بخش ۳. دولت و قوانین استرالیا
  • بخش ۴. ارزش‌های استرالیا

۲۰ سؤال چندگزینه‌ای در آزمون خواهد آمد. قبولی در این آزمون منوط به پاسخ‌ صحیح به هر پنج سؤال بخش ارزش‌های استرالیا (Australian Values) و کسب نمرهٔ ۷۵ درصد است.

۴۵ دقیقه فرصت دارید تا آزمون را از طریق آی‌پد در اداره محلی سنترلینک به اتمام برسانید. مصاحبه‌کننده در اتاق حضور دارد اما سکوت می‌کند تا تمرکز شما به هم نخورد.

هنگامی که آزمون را تمام کردید، او در کنار شنا خواهد بود تا روی گزینهٔ سابمیت (Submit) کلیک کنید و نمره شما را ببیند.

۴. نحوه آمادگی برای آزمون شهروندی استرالیا

هیچ‌کس به طور خاص به محتوای آزمون تسلط ندارد. بعضی از داوطلبان‌ بسیار استرس دارند. با این‌حال مرور تجارب داوطلبان آزمون‌های پيشين یکی از بهترین راه‌های برنامه‌ریزی برای مطالعهٔ محتوای آزمون‌ محسوب می‌شود.

بنابراین اگر دربارهٔ کلیت آزمون نگران هستید، بدانید که داوطلبانی بوده‌اند که در اولین آزمون‌های شبیه‌ساز نمرهٔ ۶۰ درصد گرفته‌اند اما آزمون واقعی را با ۹۵ درصد قبول شده شده‌اند.

۵. مطالعه جزوه تابعیت استرالیا

در ایمیل مربوط به آزمون شهروندی استرالیا، جزوه تابعیت استرالیا با نام Our Common Bond به پیوست دریافت خواهید کرد. این جزوه ۵۰ صفحه دارد اما خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری در یادگیری برخی تاریخ‌های مهم و سؤالات دولت استرالیا بسیار به شما کمک خواهد کرد.

این جزوه منبع اصلی شما برای یادگیری همهٔ آن‌چیزی است که باید پیش از شرکت در آزمون شهروندی استرالیا یاد بگیرید.

۶. گوش‌کردن به پادکست تابعیت استرالیا

پادکست تابعیت استرالیا را با عبارت Our Common Bond Podcast جستجو کنید، گوش‌کردن به آن بسیار مفید خواهد بود. مرتب به آن گوش‌کنید. طی روزهای مانده به برگزاری آزمون در برنامهٔ هر روزه شما جای بگیرد. این پادکست پنج قسمت کوتاه دارد که می‌توان هر زمانی به آن‌ها گوش کرد.

اگر در حین گوش‌دادن به آن حواستان پرت شد، ایرادی ندارد! باز هم گوش کنید. دریافت شهروندی استرالیا موضوع مهمی است، بنابراین تا آن‌جا که ممکن است به آن زمان اختصاص دهید.

۷. آزمون شبیه‌ساز شهروندی استرالیا

به وب‌سایت مهاجرت مراجعه کنید و در آزمون رایگان شبیه‌ساز شرکت نمایید. پیش از شرکت در آزمون، تا می‌توانید تمرین کنید. اپلیکیشن‌های فراوانی برای تمرین وجود دارند که می‌توانید روی تلفن همراه خود نصب کنید. برای نمونه، اپلیکیشن Australian Citizenship Test حاوی مجموعه‌ای از سؤالات تصادفی است. شما می‌توانید همهٔ روز را به تمرین رایگان آزمون بپردازید و مدام به پرسش‌های آن پاسخ دهید.

البته تعدادی آزمون شبیه‌ساز در این خصوص وجود دارند که باید مبلغی برای تهیه آن بپردازید.

سخن پایانی

در این مطلب با هفت نکته برای موفقیت در  آزمون شهروندی استرالیا آشنا شدیم. این‌ها تنها نکاتی نیستند که قبولی شما را برای دریافت تابعیت این کشور ساده‌تر می‌کنند. رادیو مهاجرت در آینده نیز برای شما مطالبی در این‌باره منتشر خواهد کرد. پس هر هفته همراه ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا