اجتماعیاسترالیا

فرهنگ استرالیایی قهوه

فرهنگ استرالیایی قهوه

فرهنگ قهوه به پدیده فرهنگی برجسته‌ای در استرالیا تبدیل شده است. استرالیا فرهنگی متمایز در نوشیدن قهوه دارد. رشد صنعت قهوه در این سرزمین از اوایل قرن بیستم و با کافه‌های مستقل شکل گرفت. کافه لته که در استرالیا به آن Flat White می‌گویند، اولین نوشیدنی محبوب بر پایه قهوه در استرالیا به شمار می‌رود. حتی ادعا می‌شود که لته را یکی از اهالی سیدنی ابداع کرده است. در دهه ۱۹۱۰ میلادی، کافه‌های یونانی سیدنی و ملبورن پیشگامان معرفی قهوه‌های محلی در استرالیا بوده‌اند. تعداد انبوه کافه‌ها در ملبورن سبب شده است که گاهی این شهر را پایتخت قهوه جهان بخوانند.

در سال ۱۹۵۲، اولین دستگاه‌های اسپرسوساز در استرالیا پدیدار شدند و تعداد فراوانی قهوه‌خانه ایتالیایی در ملبورن و سیدنی آغاز به کار کردند. می‌گویند که Pellegrini’s Espresso Bar و Legend Café اولین قهوه‌خانه‌های بودند که اسپرسو تهیه می‌کردند؛ این دو قهوه‌خانه به ترتیب در سال‌های ۱۹۵۴ و ۱۹۵۶ در استرالیا افتتاح شوند. در همین دهه بود که یکی از شاخص‌ترین برندهای قهوه استرالیا با نام Vittoria تأسیس شد که هم‌چنان بزرگترین کارخانه تولید و عرضه قهوه در این سرزمین به شمار می‌رود. این برند پیش از انتقال به ایالات متحدۀ آمریکا و از سال ۱۹۵۸ در استرالیا فعالیت می‌کرده است‌.

تا به امروز، برندهای بین‌المللی قهوه مانند استارباکس سهم کوچکی در بازار استرالیا را به خود اختصاص داده‌اند زیرا برندهای داخلی قهوه مانند Coffee Club, Michel’s Patisserie, Dôme بازیگران اصلی این عرصه هستند. یکی از دلایل این امر، فرهنگ باقدمت و مستقل کافه‌های استرالیا است که برخلاف آمریکا و آسیا در طی دهه‌های متمادی سعی داشته‌اند تا به بازار جهانی نیز راه پیدا کنند. استرالیایی‌ها بیش‌تر روی فرهنگ منحصربه‌فرد قهوه در این کشور تمرکز دارند و منبع لوبیاهای تازه قهوه هستند که به خوبی رُست می‌شود. صنعت قهوه در استرالیا سالانه ۵/۸ میلیارد دلار آمریکا سوددهی دارد.

نکات جالب و خواندنی درباره فرهنگ استرالیایی قهوه

فرهنگ استرالیایی قهوه یکی از پیشرفته‌ترین‌ها در جهان به شمار می‌رود که نکاتی بسیار آموزنده برای همه دارد. در استرالیا به کیفیت و طعم قهوه اهمیت داده می‌شود. کافه‌دارها باید همانند استرالیایی‌ها فعالیت‌های خاص و منحصربه‌فرد داشته باشند. اکثر ما از نوشیدن قهوه لذت می‌بریم و تنها به دریافت کافئین از این طریق اکتفا نمی‌کنیم.

یکی از پیشنهادات رایج در استرالیا نوشیدن قهوه است: یک فنجان قهوه، مهمانِ من باش. فرقی هم نمی‌کند که برای معاشرت با دوست و همکار یا پیشنهادی برای شروع قرارهای عاشقانه باشد. به قول گروس عبدالملکیان:

می‌شود تنهایی بچگی کرد

تنهایی بزرگ شد

تنهایی زندگی کرد

تنهایی مُرد

ولی قهوه غروب‌های دلگیرِ جمعه را

که نمی‌شود تنهایی خورد …

۱. باید دیوانه‌وار از نوشیدن قهوه لذت برد

عادت کرده‌ایم تا همه‌چیز را ساده نگه داریم و به عادت‌های قدیمی خود بچسبیم؛ حتی تصور می‌کنیم که تغییر بد است. این عادت در مورد قهوه هم صدق می‌کند. صبح خود را با نوشیدن قهوه آغاز می‌کنیم تا خواب از سرمان بپرد و فراموش می‌کنیم که اجازه داریم تا از نوشیدن قهوه حسابی لذت ببریم.

در استرالیا کیفیت بر کمیت غلبه می‌کند. قهوه در استرالیا نوعی شیوهٔ زندگی به حساب می‌آید. مردم قهوه را می‌بویند، احساس می‌کنند و رؤیای آن را در سر می‌پرورانند. چه ایرادی دارد که از صمیم قلب، عاشق قهوه باشید و برای نوشیدن قهوه مورد علاقه خود قدری مسیرتان را دورتر کنید.

۲. ذوق و سلیقه جهت را مشخص می‌کند

چرا همهٔ فنجان‌های قهوه به طرحی زیبا مزین نباشند! بله، طرح روی قهوه بر ذائقهٔ ما تأثیر می‌گذارد. در استرالیا، باریستاهایی که طراحی‌های خلاقانه بلد نباشند، نمی‌توانند بیش‌تر از یک ماه در این میدان دوام بیاورند. طعم قهوه واقعاً متأثر از طرح روی آن است. مثلاً اگر شیر را به خوبی هم نزده باشند، خلق گل و ستاره روی قهوه امکان‌پذیر نخواهد بود!

۳. کیفیت خوب و بد توفیر دارند!

استارباکس نتوانست در بازار قهوه استرالیا جایگاهی به دست آورد زیرا استرالیایی‌ها از قهوه کم‌کیفیت و ارائه خدمات معمولی به مشتری خوششان نمی‌آید!

مردم استرالیا قهوه می‌نوشند تا از طعم آن حظ ببرند. استرالیایی‌ها به دنبال طعم‌ها و رایحه‌های باکیفیت هستند و باریستاها باید به تهیه قهوه حسابی دل بدهند.

تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین طعم و کیفیت وجود دارد. مردم استرالیا فرق قهوه خوب، متوسط و بد را تشخیص می‌دهند. هیچکس نان بیات نمی‌خرد، پس چرا قهوه شما تازه نباشد.

استرالیایی‌ها را نمی‌توان با جرعه‌ای از قهوه یخ‌کرده که ته فنجان ماسیده باشد، راضی کرد!

۴. خاص باشید

۹۵ درصد کافه‌های استرالیا به صورت مستقل اداره می‌شوند؛ به عبارت دیگر، هر کافه‌ای از دیگری متفاوت است. به همین دلیل است که کافه‌های استرالیا محیط‌هایی دنج و جذاب دارند که رنگ و بوی طبع و ذوق کافه‌داران را دارد.

طراحی‌های داخلی و جزئیات کافه‌های استرالیا با ذوق و سلیقه شکل گرفته است.

سخن پایانی

کافه‌های استرالیا لباس متحدالشکل به تن ندارند. هر کافه‌ای در استرالیا سرشار از ذوق و سلیقهٔ صاحبان کافه است که برای طراحی داخلی و چیدمان وقت و هزینه کرده‌اند. در استرالیا، باریستاها نمی‌توانند سرسری قهوه مشتری را تهیه کند زیرا از بازار حذف می‌شوند. تهیه ماهرانه قهوه از مواد اولیه تازه یکی از ارکان اصلی فرهنگ قهوه در استرالیا به شمار می‌رود. از این رو برندهای جهانی جایی در بازار قهوه این کشور ندارند. سبک کافه‌داری استرالیایی بسیار خلاقانه و پویا است و می‌توان برای زندگی از آن الهام گرفت. استرالیایی‌ها کنار هم می‌نشیند و قهوه می‌نوشند تا سر حرف باز شود.

سپاسگزاریم که تا پایان این مطلب همراه رادیو مهاجرت بودید‌. موضوعات و دیدگاه‌های خود را برای ما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا